×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقش مراکز پشتیبانی (SE) در اشتغال افراد دارای معلولیت

به گزارش توس اکو، حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: هدف مراکز پشتیبانی نیز کمک به افراد دارای معلولیت جهت دستیابی به حداکثر استقلال اجتماعی و اقتصادی همراه با حفظ کرامت انسانی و کار آموزی و اشتغال در محیط کار واقعی است. پس از پذیرش فرد کارجو در مرکز و طی مراحل پنج‌گانه براساس توانمندی‌های فردی و علائق، سوابق، تجربیات شغلی و… به اشتغال متناسب با وضعیت توانخواه اقدام می‌گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت به عنوان بخشی از اعضای جامعه نقش به‌سزایی در پیشرفت اهداف توسعه دارند، گفت: محدودیت‌هایی که برخی از افراد دارای معلولیت با آن مواجه هستند و پائین بودن پتانسیل‌های فیزیکی، اجتماعی، عملکردی و… که با آن مواجه هستند باعث می‌شود که برای سازگاری بیشتر با شرایط فردی و خانوادگی برای آنان برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی ویژه‌ای لحاظ گردد .

وی افزود: سازمان بهزیستی با اعطای مجوز مراکز حرفه آموزی معلولین بالای ۱۴سال و کارگاه‌های تولیدی- حمایتی با هدف به حداکثر رساندن توانائی بالقوه و حفظ بهداشت روانی خانواده‌ها، شرایط حضور افراد دارای معلولیت در جامعه را فراهم می‌نماید. درحال حاضر۲۵ مرکز حرفه آموزی و ۱۰ کارگاه تولیدی- حمایتی در استان خراسان رضوی به بیش از یک هزار و ۲۵۰ فرد دارای معلولیت که عمدتا کم توانان ذهنی و اتیسم می‌باشند، ارائه خدمت می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های ناشی از نوع معلولیت، ایجاد اشتغال مستقل برای افراد دارای معلولیت ذهنی، اتیسم یا برخی از افراد دارای معلولیت جسمی شدید میسر نمی‌باشد و نیاز است که تحت حمایت به اشتغال بپردازند لذا کارگاه‌های تولیدی- حمایتی تحت نظارت بهزیستی با همین هدف تاسیس گردیده است. در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و علاوه بر انتفاع از سود حاصل از تولید ماهیانه۲۰ درصد از یارانه پرداختی توسط بهزیستی که به منظور حمایت از تولید به کارگاه‌های تولیدی – حمایتی پرداخت می‌گردد، به عنوان پول توجیبی دریافت می‌نمایند.

وی افزود: طول مدت آموزش سایر افراد دارای معلولیت ( معلولین غیر ذهنی ) کوتاه است و این عزیزان عمدتا از خدمات مراکز آموزشی فنی – حرفه‌ای استفاده می‌کنند ولی افراد دارای معلولیت ذهنی و اتیسم به دلیل محدودیت‌های خاص ناشی از نوع معلولیت نیاز به مربیان آموزش دیده و روش خاص آموزشی دارند که این امر توسط مراکز حرفه‌آموزی تحت نظارت بهزیستی انجام می‌گیرد. هرمرکز دارای ۲ واحد پیش حرفه‌ای و حرفه آموزی است. در واحد پیش حرفه‌ای به آموزش مهارت‌های خودیاری، ارتباطی، اجتماعی و… به افرادی که سطح معلولیت آنها متوسط یا شدید است، خدمات ارائه می‌گردد و در واحد حرفه آموزی به آموزش مهارت‌هایی همچون دوخت، چرم دوزی ، گلیم بافی و… با هدف آماده سازی جهت ورود به مرحله بعد که اشتغال است، پرداخته می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.