×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نام واقف در تاریخ ماندگار می‌شود

به گزارش توس اکو، همایش سالانه یاوران وقف خراسان رضوی با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید جعفر سیدان عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، محسن داوری فرماندار مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و برگزیدگان اصحاب وقف و بقاع متبرکه، واقفان، خیّران، متولیان، هیئت‌امنا، خدام و مبلّغان وقف در تالار همایش‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی برگزار شد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در این همایش تاکید احکام الهی، احادیث اهل‌بیت(ع) و توجه علما را نشانه‌های بارز از اهمیت فریضه وقف به‌عنوان یک واقعیت اسلامی و آموزه دینی دانست و با اشاره به آیه۴۶ سوره مبارکه کهف اظهار کرد: معمولاً انگیزه تأمین مالی و کسب ثروت برای بسیاری از مردم به‌عنوان هدف غایی زندگی مطرح است و خیلی از جوانان از زمانی که می‌توانند رؤیایی را بر سبک زندگی خود حاکم کنند، توجه به امکانات و ابزار‌های اقتصادی را در اولویت امور قرار می‌دهند.

وی افزود: با وجود این اندیشه که به‌صورت عادی و بدیهی در زندگی همه انسان‌ها پیش می‌آید، ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم از ابتدا تکلیف همین انگیزه ثروت‌اندوزی را تعیین می‌کند و می‌فرماید «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ أَمَلًا» یعنی ثروت و فرزند زینت زندگی دنیایی است و اگر آقایی سوار بر یک خودروی گران‌قیمت است یا در یک منزل وسیع و لوکس زندگی می‌کند، این‌ها همه زینت است و هیچ امتیازی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سؤال اصلی از آقاپسر ۲۰ ساله و دخترخانم ۱۸ساله است که پاسخ بدهند دقیقاً از زندگی چه می‌خواهند. آیا غیر از این است که می‌خواهند خوشبخت باشند و به هر چه آرزو کرده‌اند، برسند؟ خداوند عالم در قرآن کریم می‌گوید دستیابی به امکانات و حتی برآورده شدن آرزو‌ها در گروی تأمین باقیات ‎الصالحات است تا همان ثروت و فرزند که در قرآن ذکر شده، در استخدام جلب یک خیرات ماندگار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هیچ‌کس مخالف جمع‌آوری مال نیست. دین تقابلی با تحصیل مشروع مال ندارد، زیرا اساساً عمده خلیفة‎اللهی انسان نیز مربوط به همین دنیاست و اینجاست که همان تفاوت انسان و سایر مخلوقات مشخص می‌شود که برای سایرین خداوند عالم خودش شرایط زندگی را فراهم می‌کند، اما انسان باید خودش بساط زندگی و شرایط را برای خود ایجاد کند.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه وقف، مصداق کامل باقیات‌‎الصالحات از منظر قرآن کریم است، تصریح کرد: اگر بخواهیم معنی خیرات ماندگار را از نظر فقهی تحلیل کنیم، کامل‌ترین معنای آن همان خیراتی می‌شود که شما در زندگی خود برای سیر کردن حتی یک شکم و منتفع کردن حتی یک انسان انجام می‌دهید و این تا پایان تاریخ، هم نام شما را در تاریخ ماندگار می‌کند و هم سرمنشأ خیرات و برکات برای اقشار مختلف جامعه می‌شود.

وی تأکید کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید «إنّ مِمّا یَلحَقُ المؤمنَ مِن عَمَلِهِ و حَسناتِهِ بعدَ مَوتهِ عِلما علّمَهُ و نَشَرَهُ و وَلَدا صالِحا تَرَکَهُ أو مصحَفا وَرَّثَهُ أو مَسجِدا بَناهُ أو بَیتا لاِبنِ السَّبیلِ بَناهُ أو نَهرا أجراهُ أو صَدَقَةً أخرَجَها» یعنی همانا بعد از مرگ مؤمن، برکت بخشی از عمل و کار خیرش ادامه پیدا می‌کند؛ از جمله علمی که ترویج شود، فرزند صالحی که تربیت شود، قرآنی که کتابت شود، مسجدی که ساخته شود، خانه‌ای که برای پذیرایی از مسافران ایجاد شود، راه‌آب یا قناتی که جاری شود یا صدقه‌ای که از او ماندگار بماند.

آیت‌‎الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت حفظ و تثبیت موقوفات گفت: هیچ‌چیز در زندگی انسان به اندازه وقف، عامل آتش نیست. اگر از مال وقفی بهره‌برداری شخصی صورت بگیرد، شما را در همه جهات زمین‌گیر می‌کند و مؤاخذه آخرت آن نیز به‌مراتب سنگین‌تر است. این مسئله به‌موازات بهره‌برداری شخصی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در تخریب موقوفه را نیز شامل می‌شود و اگر کسی که مسئولیت حفظ موقوفه را دارد، در نگهداری و ارتقای آن سستی کند، به همان اندازه که اجر و منزلت واقف همچنان برقرار می‌ماند، اما بر مراتب عذاب و گناه عامل نگهداری افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب، مردم اعتماد چندانی به سازمان اوقاف وقت نداشتند، اما پس از انقلاب، سنت حسنه وقف گسترش بسیاری پیدا کرده و منافع آن تا حد زیادی در گره‌گشایی از مردم مؤثر بوده است.

 

ثبت حدود ۲۷ هزار موقوفه در استان

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۴۰درصدی آمار تثبیت و ارتقای موقوفات استان اظهار کرد: تهیه ۶۹۵برگ سند مالکیت برای ۱۵۷۹رقبه وقفی و تبدیل ۴۴۷سند مالکیت قدیمی به سند تک‌برگی در سال جاری باعث شده تا بسیاری از موقوفات به‌طور کامل و قانونی تعیین‌تکلیف شود.

وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که برکات این سنت حسنه الهی از محل حدود ۲۷هزار موقوفه ثبت شده در خراسان رضوی در بسیاری از حوزه‌ها مردم را در انتفاع مطلق قرار داده است تا جایی که به‌موازات تولید سالانه ۴۸۴۵تن محصولات کشاورزی، ۳۲۲تن گوشت قرمز، ۵۵تن ماهی و ۱۳۵۰۰تن شیر از مجموعه‌های کشاورزی و دامداری وقفی، حتی از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی موقوفات هم حدود ۳هزار مگاوات برق تولید می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۳۵هزار مترمربع پروژه عمرانی با هزینه ۲۹۱میلیارد ریال در موقوفه‌ها اجرا شده تا ضمن حفظ وقفیات، شاهد ارتقای بازدهی این مجموعه‌ها باشیم. این هزینه‌ها در تصویر حقیقی خود، معنای سرمایه‌گذاری هستند، زیرا پرورش ۲۵۳۰رأس دام سبک و ۳۲۰۰رأس دام سنگین، اهدای ۳۲۴ سری جهیزیه، توزیع ۶۰ هزار بسته معیشتی به‌صورت ماهانه و کمک به ۲۰۳ مسجد با اعتبار ۷۱ میلیارد ریال در بخش فرهنگی ثمره همین سرمایه‌گذاری‌هاست.

همچنین حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم در این مراسم از ثبت ۲۶هزار و ۹۳۹موقوفه تا به امروز در سامانه موقوفات استان خبر داد و گفت: از این میان، ۲۱هزار و ۶۹۹ موقوفه پیش از انقلاب و ۵هزار و ۲۴۰ موقوفه بعد از انقلاب به ثبت رسیده است. به‌طور کلی، هزار و ۵۵۲ نفر هم مسئولیت تولیت موقوفات را به عهده دارند و ۱۷۱ نفر هم به‌صورت امنایی، موقوفات را اداره می‌کنند.

وی بیان کرد: در سامانه موقوفات کشور حدود ۸۰۰ نیت خیر به ثبت رسیده و خراسان رضوی با بیش از ۲۰۶هزار یاور وقف از جمله استان‌های پیشتاز کشور در این حوزه محسوب می‌شود.

تجلیل از واقفان نمونه و خدام برتر موقوفات و بقاع متبرکه استان خراسان رضوی از دیگر محور‌های این مراسم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.