×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات ۱۵ میلیون دلار فرآورده‌های دامی از خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، جواد اعلمی در نشست خبری روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران که در محل مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور برگزار شد، گفت: مجموعه دامپزشکی وظایف گسترده‌ای دارد و از سال ۱۳۵۰ که سازمان دامپزشکی کشور شکل گرفت، تاکنون تغییرات بسیاری داشته است. حوزه‌های فعالیت دامپزشکی بسیار متنوع و گوناگون است و متناسب با میزان وابستگی به میزان فعالیت‌هایی که در زمینه‌ تولید غذا و اقتصاد دامپروری مطرح است، گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر از روز تولد یک دام تا طی مراحل رشد و تولید و در انتها استفاده از محصولات نهایی وی را در نظر بگیریم، مرحله به مرحله وظایفی متوجه دامپزشکی است که گستردگی این فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در زمان حیات دام، پیشگیری از بیماری‌ها، بهداشت و موضوع واکسیناسیون برای دام مطرح است، همچنین خوراک دام باید مناسب و بهداشتی باشد تا دام با شرایط مناسبی رشد یابد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ سوال خبرنگار ما با اشاره به صادرات ۱۵ میلیون دلار انواع فراورده‌های دامی از این استان طی نیمه نخست امسال به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان تاکید کرد: این حجم درآمد از محل صادرات ۲۲ هزار تن انواع محصولات و فراورده های دامی استان کسب شده است.

وی ادامه داد: ۵۸ هزار تن صادرات تخم مرغ، حدود پنج میلیون «پولت» مرغ تخم‌گذار و حدود ۱۳ هزار قطعه ماهی تزیینی از جمله صادرات انجام شده طی این مدت بود که بیشتر به کشورهای افغانستان و عراق صادر شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت سفید و ۸۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی وارد بازار می‌شود.

اعلمی میزان مرغ مصرفی در استان خراسان رضوی را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به طور روزانه اعلام کرد و گفت: حدود ۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی به طور متوسط در این استان انجام می‌شود.

 

تولید سالانه بیش‌از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در موسسه رازی مشهد

حمیدرضا فرزین در این نشست خبری اظهار کرد: دی ماه سال جاری یکصدمین سال تأسیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خواهد بود. در حال حاضر بیش از ۸۰ فرآورده مختلف از جمله انواع واکسن‌های مورد مصرف پزشکی، دامپزشکی دام، طیور و انواعی از آنتی‌ژن‌های تشخیصی توسط این موسسه تولید می‌شود که در منطقه در نوع خود هم از نظر تنوع محصولات و هم از نظر تکنولوژی تولیدات منحصر به‌فرد است.

وی با بیان اینکه شعبه شمال شرق این مؤسسه، قدیمی‌ترین شعبه در میان ۶ شعبه کشور است، یادآور شد: این مجموعه در سال ۱۳۲۸ تأسیس شده است. واکسن گامبورو ۲۵۰۰ دزی، به میزان ۲۰۰ میلیون دز در سال، واکسن گامبورو ۵۰۰۰ دزی به میزان ۱۰۰ میلیون دز در سال، واکسن آفروتوکسی با میزان تولید سالانه ۱۵ میلیون دز و واکسن قانقاریا با میزان تولید ۱۶ میلیون دز سالانه از جمله تولیدات فعلی این شعبه است که بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را پوشش می‌دهد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور با اشاره به اینکه این مؤسسه تنها مجموعه تولیدکننده واکسن در کشور است، گفت: سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در مؤسسه رازی مشهد تولید می‌شود.

وی گفت: تولید واکسن پنجگانه آنتروتوکسمی، قانقاریا و باکترین، واکسن آنتروتوکسمی شترمرغ، واکسن ۶ گانه آنتروتوکسمی توکسوئیدی و واکسن نوترکیب آنفولانزای فوق حاد به‌زودی به تولیدات این موسسه افزوده خواهد شد.

 

سه هزارو ۳۰۰ دامپزشک عضو نظام دامپزشکی

نایب رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در زمان حاضر تعداد سه هزار و ۳۰۰ دامپزشک عضو این سازمان در خراسان رضوی هستند.

علی اسدی بیان کرد: از این تعداد حدود ۸۵ نفر فوق تخصص دامپزشکی، هزار و ۴۱۸ نفر دکترای عمومی، ۱۸ نفر کارشناس ارشد، ۴۱۸ نفر کارشناس و حدود هزار نفر کاردان و تکنسین هستند.

وی اظهار کرد: در زمینه صدور پروانه‌های بهداشتی مراکز دامی طی یکسال گذشته ۶ هزار و ۲۳۰ پروانه صادر و در نیمه نخست امسال این شمار حدود ۲ هزار و ۴۲۳ پروانه گزارش شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.