×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشارکت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در صنایع دفاعی

به گزارش توس اکو،  امیرسرتیپ رضا آذریان ظهر شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته ارتش جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین برنامه‌های خود را با عطرافشانی گلزار شهدا در منطقه آغاز کردیم. یادواره شهدای ارتش در روز سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی در درگز و روز گذشته در شهرستان زاوه تربت حیدریه برگزار شد. این یادواره‌ها با همت مسؤلین، مردم و ائمه جماعت در طول سال برگزار خواهد شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: به دلیل مصادف شدن هفته ارتش با ماه مبارک رمضان نیروهای پیاده ارتش رژه نخواهند رفت اما رژه نیروهای موتوری و محمول با حضور مسئولین، خانواده شهدا، ایثارگران و آحاد زائرین و مجاورین، روز سه شنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۷:۴۵ در بلوار نماز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این پرش چتربازان مخصوص نیروی زمینی، مسابقات ورزشی و قرانی، محفل انس با قرآن، نقاشی برای کودکان و خانواده ارتش در کوی سازمانی، دیدار با ائمه جمعه، اعزام سخنران به دانشگاه و مدارس و ستادهای نماز جمع نیز در دستور کار خواهد بود.

آذریان در خصوص اقدامات ارتش برای محرومیت زدایی در استان بیان کرد: علاوه بر مرزها در شهرستان کلات نیز برای بهسازی جاده‌ها و روستاها اقداماتی انجام دادیم. در شهرستان‌های خواف و سنگان نیز آسفالت جاده‌ها را پیگیری و برخی محورهای مسدود شده استان را بازگشایی کردیم. در زمستان و سرمای سخت سال گذشته، در تمام استان اقدامات خوبی صورت گرفت و نیروهای ارتش با شعار ارتش فدای ملت وارد میدان شدند. تهیه مواد غذایی، سوخت رسانی، توزیع وسایل گرمایشی، پخت نان، ابرسانی، بازگشایی و راه اندازی سیستم‌های گازی شهری، پخت ۵۰ هزار پرس غذا در شهرستان تربت جام و روستاهای اطراف و رفع مشکلات یخ زدگی در تایباد و روستاهای اطراف، از جمله اقدامات ارتش بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: اخیراً نیز با تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی در منطقه شمالشرق برای کمک به مردم اقداماتی انجام دادیم و به فرماندهان مناطق ابلاغ کردیم تا در هر شرایطی برای کمک به مردم آماده باشند. برای مثال در ساخت و بازسازی منازل محرومان در مناطق خواف و سنگان اتفاقات خوبی رقم خورد. شب گذشته نیز در مراسم ایتام در شهرستان زاوه بیش از ۱۰۰۰ نفر مهمان ارتش بودند و حدود بیست نفر از کودکان کمیته امداد را تکریم کردیم که کارهای زیبایی را در نمایشگاهی به نمایش گذاشته بودند. در این راستان با بهزیستی استان و مؤسسه خیریه‌ای نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و اتفاقات خوبی در زمینه کمک به محرومان رقم خواهد خورد.

وی در بحث شرکت‌های دانش بنیان افزود: توانستیم تفاهم نامه‌ای با دانشگاه فردوسی منعقد کنیم تا از جوانان و ایده آن‌ها در بحث دفاعی بتوانیم استفاده بکنیم. تا امروز تعدادی از کسانی که طرح‌های خوبی داشتند برای معافیت سربازی و استخدام در نیروهای مسلح معرفی کردیم.

آذریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بخش فرهنگی پادگان و سوله‌های تاریخی چه زمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرند گفت: این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده چراکه هنوز مشکلاتی با شهرداری داریم که حل نشده است. باید مصوبات شورای عالی شهرسازی پله‌پله انجام شود اما ما مشکلی در واگذاری نداریم.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: تغییر در ساختار سازمانی یگان‌های ارتش، یعنی نیروهای متحرک هجومی، واکنش سریع، مکانیزه هجومی، تغییر در سیستم توپخانه‌ای، موشکی، سامانه‌های پهپادی، جنگالی، راداری و… جزو نیاز عملیاتی ما بود.

وی افزود: رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش در سال ۱۴۰۱ برگ برنده دیگری در تاریخ دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود. چراکه کارهایی در آن صورت گرفت که تا به حال انجام نشده بود. تجهیز کردن بالگردها به دوربین دید در شب و انجام عملیات هلی برد شبانه برای اولین بار اتفاق افتاد و یا موشک‌های جدید ساخت صنایع دفاعی مثل شفق و الماس که به شخصه شاهد شلیک در شب آن‌ها بودم نمونه‌ای از این دستاوردهاست. در بحث پهپادی نیز امروز پهپادهای ما اشکال و مأموریت‌های مختلفی دارد و فقط معطوف به شناسایی و هدف مستقیم نیست و می‌تواند به اهداف غیرمستقیم نیز شلیک کند. در پایگاه هوایی ۳۱۳ که پارسال افتتاح شد، انواع پهپادها وجود دارد. اینها همه براساس نیاز عملیاتی ما بود.

آذریان بیان کرد: در رزمایش ذولفقار ۱۴۰۱ که در سواحل مکران انجام شد برای اولین بار تانک‎‌ها وارد ناوشکن شدند و از دریا به ساحل و بعد به خشکی رسیدند و عملیات انجام دادند. این اتفاق نیروهای امنیتی آمریکا را به شدت نگران کرد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش با اشاره به نقش جوانان در طرح‌ها و ایده‌های جدید دفاعی بیان کرد: در بحث تسلیحات نیز بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به نیروی ارتش طرح دادند که اجرایی شده و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه به سیستم تجهیزاتی نیروی زمینی با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی الحاق شد.

وی ادامه داد: امروز نیروی زمینی ارتش در تمام مناطق مرزی با بهترین روش پاسداری و مرزبانی می‌کند. امام در سال ۵۸ فرمودند ارتش نگهبان مرزهای جمهوری اسلامی ایران است و این پیام هنوز در ذهن فرماندهان باقی مانده است. مأموریت ما در مرزهای شمال شرق سنگین است اما با وجود نیروی انسانی متعهد و علاقه‌مند به خوبی انجام می‌شود.

آذریان تاکید کرد: هیچ‌گونه تهدیدی در منطقه شرق کشور متصور نیست. ما از ناامنی کشور افغانستان نگرانیم هستیم؛ نگران مردم و کشور افغانستان نه نگران مرزهای جمهوری اسلامی. چراکه ما اجازه نخواهیم داد گروه‌های تکفیری به مرزهای ما نزدیک شوند. چون ما دورتر از مرزهای کشور را نیز تحت کنترل داریم و اگر گروهی قصد نزدیک شدن به کشور را داشته باشد، قبل از نزدیک شدن به مرز با آن برخورد قاطعه‌ای خواهیم داشت تا از آمدنش به منطقه برای همیشه پشیمان شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.