×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
فاز اول آزمایشگاه طرح کلان ملی «سیستم بومی اتوماسیون، کنترل و حفاظت پست‌های فشار قوی برق» در مشهد افتتاح شد

به گزارش توس اکو، در این پروژه عظیم ملی نکات شاخصی همچون بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی، کاهش یک سوم هزینه‌ها در پست‌های اتوماسیون بومی و استفاده از ظرفیت‌ نخبگان و پژوهشگران جوان دیده شده است.

۹۵ درصد وسایل و تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود

در این مراسم مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان ۹۵ درصد وسایل و تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود و حلقه مفقوده ما بخش نرم‌افزار و سیستم‌های کنترل و حفاظت است.

وی تصریح کرد: امروز در این شرکت شاهد یکی دیگر از افتخارات صنعت برق در حوزه نرم‌افزار و سیستم‌های کنترل و حفاظت پست‌های فشار قوی هستیم که توسط پیمان خطوط، با طراحی جدیدی رونمایی شده که می‌تواند در پست‌های جدید فشار قوی به کار گرفته شده و همینطور به پست‌های موجود نیز که از پشتیبانی خوبی برخوردار نیستند کمک کند.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به مزایای این سیستم، بیان کرد: هزینه‌ها در این سیستم جدید در مقایسه با نمونه‌های غربی آن تفاوت قابل توجهی پیدا می‌کند و تا یک‌سوم کاهش خواهد یافت و مزیت دیگر آن نیز، مسئله پشتیبانی است که مصرف‌کنندگان این سیستم که عمدتاً برق منطقه‌ای‌ها هستند می‌توانند مطمئن باشند که از خدمات پشتیبانی بسیار خوب و به‌روز این شرکت برخوردار هستند.

 

ضرورت بومی‌سازی و انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا در سیستم‌های قدرت

در ادامه این مراسم محمد الله‌داد، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر، طرح کلان ملی «سیستم بومی اتوماسیون، کنترل و حفاظت پست‌های فشار قوی برق» را به عنوان یک طرح بزرگ و بی‌نظیر در حوزه صنعت برق کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشتر موارد مرتبط با تکنولوژی‌های جدید، از خارج کشور تأمین می‌شود که با توجه به شرایط تحریم تهیه، پشتیبانی و رفع ایراد این سیستم‌ها دارای مشکلات عدیده‌ای است.

وی افزود: تجهیزاتی مانند رله‌های حفاظتی، پیاده‌سازی به شکل‌های ارتباطی در سیستم حفاظت اتوماسیون، طراحی و اجرای نرم‌افزار سیستم اتوماسیون پست و نرم‌افزار سیستم اسکادای فوق توزیع، همگی در شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده، اما تجهیزات سخت‌افزاری مانند server، سوئیچ، فیبرنوری، کامپیوترهای بدون فن، کماکان از خارج کشور تأمین می‌شود.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر تأکید کرد: با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در سیستم‌های قدرت، مهاجرت شرکت‌های سازنده تجهیزات به تکنولوژی‌های جدید و همینطور، عدم پشتیبانی از مدل‌های قدیمی با تکنولوژی پایین‌تر، ضرورت این انتقال تکنولوژی در کشور نیز وجود دارد.

 

طرح‌های حوزه انتقال و توزیع در اولویت کاری وزارت نیرو است

در بخش دیگری از این مراسم محمدمهدی نوربخش، مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو با بیان اینکه ثمره طرح‌های پیشران در آینده خودش را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۱۲ طرح که بحث‌های مربوط به حوزه انتقال و توزیع یکی از موضوعات عمده آن است، در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد.

وی با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انتقال و توزیع که دارای عملکرد و طرح‌های خوبی هستند، تصریح کرد: امیدواریم که در فرآیند فعالیت شرکت پیمان خطوط شرق که دارای دانش فنی به‌روز در حوزه نیرو است در خصوص پروژه و طرح جدید، کمکی بشود که منتج به جهشی در این حوزه شده و این طرح خوب را با اجرای پایلوت‌هایی در سطح کشور، اشاعه داده و با بازارسازی مناسب در داخل و خارج از کشور، نفوذ این محصولات را در کشورهای منطقه داشته باشیم.

 

کاهش قابل توجه هزینه‌های احداث زیرساخت‌های صنعت برق کشور با بومی‌سازی تکنولوژی‌های

همچنین سیدمهدی مدنی، مدیرعامل شرکت پیمان خطوط شرق هم در این مراسم، گفت: با توجه به انعقاد تفاهمنامه طرح کلان ملی «سیستم بومی اتوماسیون، کنترل و حفاظت پست‌های فشار قوی برق» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت مجموعه وزارت نیرو و تعیین شرکت دانش بنیان پیمان خطوط شرق به عنوان مجری طرح در تیر ماه سال ۱۴۰۱، یک فاز از ۳ فاز طرح، به صورت کامل اجرا شده و نصب و راه‌اندازی پایلوت آن نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق گردید.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح به صورت کامل که ۳ سال زمان اجرای آن برآورد شده است، بر اساس هزینه‌های فعلی، حدود ۸۵۰ میلیارد ریال است که ۲۰ درصد آن از سوی مجری طرح، شرکت پیمان خطوط شرق سرمایه‌گذاری شده است و برای ادامه اجرای طرح، نیاز بسیار فوری و مبرم به تأمین مالی و سرمایه‌گذاری از محل بودجه‌های اختصاص داده شده به طرح‌های پیشران در وزارت نیرو، شرکت توانیر و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد.

مجری طرح کلان ملی سیستم بومی اتوماسیون پست‌های فشار قوی برق ادامه داد: این طرح کلان ملی، شامل ۳ فاز اصلی است و تمام فازهای آن طی ۳ سال به صورت کامل اجرا خواهد شد؛ بومی‌سازی کامل تجهیزات و زیرساخت‌ها شامل نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات فناورانه و همچنین امن‌سازی کامل این زیرساخت‌ها را بر عهده دارد.

مدنی در پایان گفت: با اجرای این طرح ضمن قطع کامل وابستگی به خارج از کشور و بومی‌سازی تکنولوژی‌های پیچیده این سیستم‌ها، با روشی نوآورانه به کاهش قابل توجه هزینه‌های احداث زیرساخت‌های صنعت برق کشور و همچنین امن‌سازی کامل آن کمک خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.