×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
رشد بی رویه کلینیک‌های دندانپزشکی در مشهد

به گزارش توس اکو، دکتر ناصر سرگلزایی روز دوشنبه در نشستی خبری که به مناسبت روز دندانپزشک به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد افزود: در ابتدای تاسیس دانشکده دندانپزشکی مشهد ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی ۳۵ نفر بود که با گذشت زمان و افزایش یونیت‌های دندانپزشکی و ظرفیت ها و تجهیزات دندانپزشکی ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی به ۶۰ تا ۷۰ دانشجو افزایش یافت.

وی ادامه داد: طی کنکور سال گذشته پذیرش دانشجوی دندانپزشکی این دانشکده به ۱۰۰ دانشجو افزایش یافت و این در حالی است که زیرساخت‌های آموزشی برای این دانشجویان در مشهد تامین نشده و این امر سبب ایجاد مشکلاتی در این حوزه شده است.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که هم اینک ۳۱۵ یونیت دندانپزشکی و ۱۱ بخش عمومی و تخصصی در تمامی رشته های دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است افزود: هم اکنون ۱۱۵ عضو هیات علمی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت هستند.

سرگلزایی با بیان این که هم اکنون ۷۱۵ دانشجوی رشته عمومی، چهار نفر در مقطع پی.اچ.دی و ۹۷ رزیدنت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل هستند ادامه داد: از این تعداد ۲۴ نفر از دانشجویان رشته عمومی اتباع غیرایرانی و از کشورهای افغانستان، عراق، لبنان و بلژیک هستند و ۹ نفر از دانشجویان رشته تخصصی دندانپزشکی از اتباع غیر ایرانی و از کشورهای افغانستان و عراق هستند.

وی اضافه کرد: درمان دندان با خدمات بیهوشی با ۲۰ درصد هزینه بخش خصوصی در درمانگاه این دانشکده انجام می‌شود و مردم می‌توانند برای بهره‌مندی از این خدمات به این دانشکده مراجعه کنند.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تجهیز درمانگاه تحت بیهوشی و راه اندازی بخش دیجیتال دانشکده دندانپزشکی مشهد، بازدید ۱۵ سفیر از کشورهای مختلف از این دانشکده در راستای افزایش فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی در حوزه بین‌الملل، برگزاری دوره آموزشی برای دندانپزشکان کشورهای دیگر، از جمله اقدامات مهم این دانشکده طی سال گذشته به شمار می‌رود.

سرگلزایی در خصوص پژوهش‌های دانشکده دندانپزشکی گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث پژوهش دو موفقیت جهانی را کسب کرده‌ایم که اولین مورد آن در خصوص نمایه‌شدن مجله مواد دندانی دانشگاه مشهد بوده که چندین سال برای این امر زحمت کشیده شده است و در نهایت در سال گذشته در یکی از پر استنادترین پایگاه‌های علمی یعنی «اسکوپوس» این امر نمایه شده است. لازم به ذکر است که این مجله سومین مجله مواد دندانی است که بعد از انگلیس و ژاپن در دنیا ثبت شده است. دومین موفقیت هم در خصوص برتر شدن مقاله درمان ریشه توسط محققین دانشکده دندانپزشکی مشهد رخ داده است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگار  ما در ارتباط با بیمه‌های خدمات درمانی تاکید کرد: برخلاف گفته‌های وزیر محترم بهداشت مبنی بر پوشش عام بیمه‌ای برای خدمات دندانپزشکی، تاکنون هیچ ابلاغی به دانشگاه مشهد و دانشکده دندانپزشکی آن ارسال نشده است.

سرگلزایی افزود: از مردم می‌خواهیم فریب پیامک‌های تبلیغاتی بیمه‌های دندانپزشکی را نخوردند؛ زیرا پیامک‌های ارسالی اگر از سوی بیمه‌های معتبر و با قاعده تکمیل درمان باشد ارزشمند است و آن بیمه‌ها نیز عموما تبلیغ پیامکی ندارند.

 

درمان ماهانه ۱۰ تا ۱۱ هزار بیمار در دانشکده دندانپزشکی مشهد

محمدجواد مقدس نیز در این نشست اظهار کرد: روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ بیمار در بخش‌های مختلف دانشکده مراجعه کرده و درمان می‌شوند، طبق این رقم ماهانه حدود ۱۰ الی ۱۱ هزار بیمار در این دانشکده تحت درمان قرار می‌گیرند. حدود ۵۰ استاد روزانه در این بخش فعالیت دارند و وظیفه درمان مراجعین را برعهده دارند.

وی افزود: پذیرش این مرکز به دو صورت اینترنتی و حضوری درحال انجام است و تعرفه‌های آن به مراتب از سایر مراکز و کلینیک‌ها کمتر بوده و تنها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد تعرفه‌های بیرون را شامل می‌شود. باتوجه به اینکه خدمات دندانپزشکی بسیار گران شده و هزینه‌های آنها به دلیل افزایش ارز، افزایش داشته، مراجعه روزانه مردم به دانشکده دندانپزشکی افزایش یافته است.

دکتر مقدس بیان کرد: سالانه رضایت‌سنجی مطلوبی با پارامترهای متفاوت از مراجعین دانشکده دندانپزشکی صورت می‌گیرد که طی آن در سال ۱۴۰۱، ۵۵ درصد مردم رضایت داشته و در سال ۱۴۰۲ این امر به ۶۲ درصد رضایت تعمیم یافته است. در سال ۱۴۰۳ هم در تلاش هستیم که این درصد افزایش یابد و مراجعین بیشتری از این امر رضایت داشته باشند.

معاون اداری مالی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه از ساعت ۸.۳۰ صبح تا ۱۳.۳۰ ظهر معاینه معمولی صورت می‌گیرد و بعد از آن افراد تقسیم‌بندی می‌شوند و از ساعت ۱۵ معاینات تخصصی شروع می‌شوند و اساتید ویژه در کلینیک حاضر می‌شوند. در کلینیک تخصصی ۷ بخش اصلی ترمیم، اطفال و ارتودونسی و… وجود دارد و به صورت تخصصی در آن قسمت‌ها فعالیت انجام می‌شود.

 

رواج پیشگیری و بهداشت دهان و دندان نیازمند حمایت‌های رسانه‌ای

سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رسانه قوی‌ترین ابزار آموزش دهان و دندان است و ما در دانشگاه علوم پزشکی برای رواج پیشگیری و بهداشت دهان و دندان نیازمند حمایت‌های رسانه‌ هستیم.

صابر بابازاده در نشست خبری اطلاع‌رسانی درخصوص وضعیت بهداشت دهان و دندان در جامعه که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رسانه قوی‌ترین ابزار آموزش دهان و دندان است و ما در دانشگاه علوم پزشکی برای رواج پیشگیری و بهداشت دهان و دندان نیازمند حمایت‌های رسانه هستیم. دندانپزشکی  هزینه بالایی دارد و این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد، بلکه در تمامی جهان گران تلقی می‌شود، اما باید توجه داشت که به راحتی قابل پیشگیری است، پس باید پیشگیری مناسبی برای این امر داشته باشیم تا به پرداخت هزینه‌های زیاد دندانپزشکی دچار نشویم.

وی بیان کرد: پیشگیری با سه شعار ساده به راحتی ممکن می‌شود و مردم می‌توانند با رعایت آن سه مورد، از دندان‌های خود محافظت کنند. آن شعارها شامل «جنس دندان شما خوب است اگر سیگار و قلیان مصرف نکنید؛ جنس دندان شما خوب است اگر مواد قندی خود را کنترل کنید و جنس دندان شما خوب است اگر روزانه دو نوبت مسواک بزنید»  می‌شود.

دکتر بابازاده عنوان کرد: برنامه‌های متعددی از قبیل انجام معاینات غربالگری توسط دندانپزشکان، بهورزان و مراقبین سلامت بهداشت و مدارس، توزیع مسواک، خمیردندان و نخ دندان در بین دانش آموزان مناطق محروم، فیشورسیلانت دندان ۶ و ۷ کودکان ۶ الی ۱۴ سال و وارنیش فلورایدتراپی دندان‌های کودکان ۳ الی ۱۴ سال برای پیشگیری در بین اطفال صورت گرفته است.

بابازاده ادامه داد: از اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون ۶۰۰ هزار وارنیش وارد شبکه استان شده اما هنوز توزیع نشده است. این امر باید در سال دوبار توزیع شود اما به علت تاخیر تولید این محصول، توزیع وارنیش‌ها از ابتدای مهرماه تا انتهای آبان ماه صورت خواهد گرفت و مرحله دوم آن در ۶ ماه بعدی سال رقم خواهد خورد.  توزیع وارنیش‌ها علاوه بر دانش‌آموزان، برای کودکان ۳ الی ۶ سال هم رقم خواهد خورد.

سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص جامعه هدف دانشگاه علوم پزشکی گفت: جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ۵ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۰۷ نفر است که از این تعداد، مادران شیرده  ۸۰ هزار و ۶۷۱ نفر، مادران باردار ۳۶ هزار و ۱۳۷ نفر، کودکان زیر ۶ سال ۵۳۹ هزار و ۷۹۹ نفر و کودکان ۶ الی ۱۴ سال ۸۳۴ هزار و ۱۴۴ نفر هستند که گروه‌های هدف ما را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: ۴۳ مرکز فعال و نیمه فعال در قسمت شهری، ۴۷ مرکز فعال و نیمه فعال در قسمت روستایی، مراکز دندانپزشکی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. ۱۲ دندانپزشک رسمی، ۱۰ دندانپزشک خصوصی طرف قرارداد، ۶۹ دندانپزشک طرحی، ۷ دندانپزشک خانواده و ۷۰ مراقب سلامت دهان در این مراکز فعالیت می‌کنند. تعداد ۱۲۲۰ درمان ریشه، ۱۸۷ هزارو ۶۸۰ وارنیش فلوراید، ۳۰۶۲ فیشور سیلانت، ۵۲۰ رادیوگرافی، ۶۸ هزار و۱۲۹ کشیدن دندان، ۶۳۲۰ جرمگیری، ۲۹ هزار و ۷۴۷ ترمیم، ۱۶۸۳ پالپتومی، ۱۵۲۶ درمان پالپ و ۵۳۱ هزارو۵۷۵ معاینه و آموزش در سال  گذشته در این مراکز انجام شده است.

سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی در بخش بهداشت درمان و دهان بسیار ضعیف بوده و کشورهای اروپایی که آموزش بسیاری در این مورد داشته‌اند، در این امر بسیار موفق بوده‌اند، فلذا این امر با آموزش و پرورش ارتباط مطلوبی دارد.

بابازاده در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته افزود: اقدامات بسیار زیادی در سال ۱۴۰۲ برای درمان و آموزش در این مرکز صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به ارائه ۸۳۴ هزار و ۱۳۴ خدمت دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت در سال ۱۴۰۲، اجرای برنامه‌های آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری در مدارس و سامانه‌های آموزشی، همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و جهادی برای ارائه خدمات به مناطق محروم و کم‌برخوردار، خرید ۳۰ دستگاه اتوکلاو و کلاس B جهت تجهیز مراکز، خرید حدود ۶۰ هزار مسواک و خمیردندان جهت اجرای طرح مسواک در مدرسه، برپایی کامیونت سیار دندانپزشکی جهت ارائه خدمات دندانپزشکی در مناسبت‌های مختلف و… اشاره کرد. البته برای سال ۱۴۰۳ در تلاش هستیم که زنگ مسواک در مدارس آموزش و پرورش جای گیرد و این امر برای دانش‌آموزان تبیین شود. البته در مرحله اول این امر برای دانش‌آموزان کلاس اولی مناطق محروم است که با این امر آموزش مناسبی برای بهداشت دهان و دندان صورت گیرد.

سرپرست گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اهداف دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه بهداشت و درمان برای سال جاری اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۳ اهداف بسیار مطلوبی در حوزه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مدنظر است که فعال‌سازی سه مرکز تجمیعی در حاشیه شهر، برگزاری پویش کشوری سلامت دهان و دندان در اردیبهشت و آبان ماه ۱۴۰۳، اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان همزمان با بازگشایی مدارس، راه‌اندازی و تجهیز مراکز جدید در مناطق روستایی و کم‌برخوردار، واگذاری مراکز برخوردار به بخش خصوصی جهت ارائه خدمات تخصصی، اجرای طرح مسواک در مدرسه و توزیع مسواک و خمیردندان در گروه دانش‌آموزی جهت فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان از جمله آنهاست.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.