×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
حمایت از طرح‌ها و ایده‌های برتر در رویداد جوانه

ابوالقاسم حقایقی، دبیر اجرایی رویداد مساله‌محور جوانه، امروز، ۲ اسفند ماه، در نشست خبری که در مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از جمله اهداف این رویداد، گرد هم آوردن فناوران و مجموعه سرمایه‌گذاران است. هوشمندسازی و کشاورزی دقیق، مدیریت غیرشیمیایی آفات و بیماری‌های گیاهی، به‌زراعی و به‌نژادی، نهاده‌های کشاورزی، مکانیزاسیون، پایش و پیش‌آگاهی و همچنین ارتقاء بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و فناوری اطلاعات در کشاورزی از جمله مهم‌ترین محورهای این همایش است.

در ادامه مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ اظهار کرد: در بخشی از این سیاست‌ها به طور مشخص حمایت از تأسیس و توسعه شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری مورد تأکید است.

وی ادامه داد: از آن زمان جهاد کشاورزی دنبال ایجاد فضای پارک‌های علم و فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود تا اینکه امسال که سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شد. بر همین اساس فرصتی فراهم شد تا وزارت جهاد کشاورزی در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را تصویب کند.

نجفی اظهار کرد: در آن آیین نامه یکی از مباحث، ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی ملی در کشور و در ذیل آن دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در قالب وزارت جهاد کشاورزی و یا پردیس‌های فناوری بود. در همین راستا خوشبختانه اولین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در ۱۴ اردیبهشت ماه در مشهد افتتاح شد.

وی ادامه داد: از ابتدای تأسیس برای این دهکده، اهداف و وظایفی تعریف شد. یکی از آن اهداف تکمیل فرآیند تبدیل ایده به محصول و تسریع روند انتقال دانش فنی و فناوری در حوزه کشاورزی است. تاکنون حدود ۵۰ شرکت در این دهکده مستقر شده و همچنان روند پذیرش ایده‌ها ادامه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در خصوص کمک به حل مسائل و چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با استفاده از توان متخصصان، نخبگان و فناوران این امر ممکن است؛ به همین دلیل به سراغ همکاران‌مان در سازمان جهاد کشاورزی رفتیم و چالش‌های مطرح در این حوزه را از آنان درخواست کردیم و با برگزاری جلسات متعدد، عناوین و چالش‌ها احصا شد و در قالب یک رویداد این چالش‌ها و مساله‌ها را فراخوان دادند.

وی بیان کرد: هدف دیگر از تشکیل این دهکده، تجاری‌سازی فناوری‌های حاصل از حل مشکلات و تحقیقات انجام شده بود. به این ترتیب چارچوب این رویداد بنا نهاده شد و مسائل در آنجا فراخوان داده شده و ایده‌ها دریافت می‌شود.

نجفی در خصوص تفاوت این رویداد با رویدادهای برگزار شده مشابه اظهار کرد: پس انجام فرآیند، داوری انجام و از میان ایده‌ها هشت ایده واجد شرایط در رویداد چهار اسفند ماه ارائه می‌شوند و سه ایده برتر مورد حمایت قطعی قرار می‌گیرند تا به مرحله تجاری‌سازی برسند.

در ادامه محمودرضا کفاش، معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع) و مدیر شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج، در این نشست با اشاره به برگزاری رویداد «تا ثریا» در ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ گفت: در آن رویداد به حل مسائل نوآورانه و نیز سرمایه‌گذاری روی محصولات فناورانه پرداختیم. یکی دیگر از مأموریت‌های ما در رویداد جوانه که قرار است چهار اسفند ماه امسال با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، به ویژه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار خواهد شود، موضوع اصلی حل نیازهای فناورانه عرصه کشاورزی است.

وی افزود: در اقتصاد دانش‌بنیان در وهله اول باید به شناسایی چالش‌ها پرداخت. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این عرصه، عدم توجه به هسته‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی است که در این عرصه فعال هستند. بنابراین برای شناسایی درست چالش‌ها، باید توجه ویژه‌ای به توزیع منابع در حل چالش‌ها داشته باشیم و توزیع عادلانه‌ منابع برای واحدهای فناور باید انجام شود. در حقیقت باید به تجاری‌سازی محصولات این هسته‌ها و مجموعه‌های نقش‌آفرین در عرصه علم و فناوری بپردازیم.

وی با بیان اینکه شناخت درست مساله، یکی دیگر از چاش‌های پیش رو است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص حل مسائل و نیازهای کشور در ابتدای سال و در دیداری که با کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند، توجه ویژه به حل نیازهای فناورانه را در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار دادند. همچنین اهمیت تولید محصولات نوآور و فناور و افزایش تولید ناخالص ملی در شرکت‌های دانش بنیان را عنوان کردند. لازمه این امر آن است که ما در این عرصه بیش از پیش تلاش کنیم.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(ع) اظهار کرد: در حل مسائل فناورانه در کشور توجه ویژه به سه ضلع ضروری است. نخست اینکه حل مسائل فناورانه نیازمند دانستن چگونگی حل آن است و باید به دنبال تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان در حل مسائل برویم. کارخانه‌های نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری که در ذیل مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و … قرار دارند، می‌توانند در حل این مسائل کمک شایانی کنند.

وی افزود: ضلع دوم، انجام سرمایه گذارای توسط بانک‌ها و شرکت‌ها است که می‌توانند در عرصه محصولات فناورانه سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را وارد چرخه بازار کنند. ضلع سوم شناخت دقیق از مساله و احصاء درست آن است. در رویداد جوانه ۵۴ مساله در ابتدا طرح موضوع که در یک فعل و انفعال علمی تبدیل به نیاز فناورانه و نیاز تبدیل به محصول شد. از مجموع ۲۰ محصولی که خروجی مسائل بود، ۱۰ محصول وارد رویداد اصلی شد.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع) ادامه داد: شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج قرار است در این رویداد تا سقف ۳۰ میلیارد تومان مشارکت کند.

 

.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.