×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
حدود ۵۰ درصد صادرات استان کالاهای صنعتی است

به گزارش توس اکو، امیررضا رجبی، امروز ۱۰ آبان‌ماه، درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های موثر در صادرات است. در سال گذشته یک مجموعه صادرکننده ممتاز و سه مجموعه صادرکننده نمونه ملی از این استان انتخاب شدند.

وی افزود: در سطح ممتاز، مجموعه زعفران استهبان را داشتیم و سه مجموعه صادرکننده ملی شامل خدمات گردشگری سلامت بیمارستان رضوی، تعاونی مرزنشینان سرخس در حوزه صادرات و شرکت قهوه پارت‌سازان می‌شود.

مدیر صمت استان در خصوص میزان صادرات ۶ ماهه اول سال در خراسان رضوی تصریح کرد: حدود ۷۳۷ میلیون دلار در استان صادرات داشتیم که به لحاظ وزنی ۳۱درصد و ارزش دلاری ۳۵درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم.

وی افزود: همچنین در همین مدت واردات ۱۰۷هزار تنی به ارزش ۳۲۴میلیون دلار در استان صورت گرفته که از نظر وزنی ۲۵درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۱۵درصد رشد داشته است.

 

رشد ۳۲ درصدی صادرات استان

به گفته رجبی اگر مقایسه ای داشته باشیم به لحاظ نوع کالا و مسیری که صادرات کردیم مسیر تجاری از طریق شرکت ها و تجار و مسیر چمدانی از طریق گمرک و مسیر بازراچه ای مرزی انجام می شود. در مسیر تجاری در این بازه زمانی ۳۳ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشتیم. در چمدانی هم رشد قابل توجهی داشتیم و از ۱۴۵ هزار دلار به حدود ۸ میلیون دلار رسیده است. در مسیر بازارچه ای هم رشد قابل توجهی داشتیم که از یک میلیون و ۸۰۰ دلار به ۱۰ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: بازارچه های مرزی هم منجر به رونق و هم ایجاد امنیت در آن نقطه می شود و ضمن اینکه در ایجاد خرد مجموعه نقش دارد. که منطقه مرزی باجگیران نقش مهمی در این رشد داشته است.

وی با بیان اینکه گمرک مشهد سهم بیشتر در صادرات استان دارد تصریح کرد: از لحاظ نوع محصول زعفران با ۷۰ میلیون دلار ارز آوری رتبه اول را در صادرات دارد که نزدیک به ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است . محصول پسته در استان به صورت یک قطب تولید درآمده و رشد صادراتی خوبی داشته است.

وی افزود: تنوع صادراتی خوب در استان وجود دارد، سایر محصولات هم رشد صادرات داریم، کاپونت، کف پوش ها، میله های اهنی، سیمان، شیرخشک و فروکروم با ارزش افزوده بالا صادر می شود.

 

۱۱کشور، مقصد صادرات ۹۰ درصدی محصولات

وی افزود: تنوع صادراتی خوب در استان وجود دارد، سایر محصولات هم رشد صادرات داریم، کاپونت، کف پوش ها، میله های اهنی، سیمان، شیرخشک و فروکروم با ارزش افزود بالا صادر می شود.

مدیر کل صمت استان تصریح کرد: کشورهای عمده مقصد صادرات ، افغانستان ۲۷۵ میلبون دلار صادرات داشتیم. ترکمنستان ۱۷ درصد رشد، افغانستان ۳۵ درصد، تاجیکستان ۶۰ درصد، ازبکستان ۵۵ درصد، پاکستان ۹۰ درصد رشد صادرات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصدصادرات به ۱۱ کشور و سایر صادرات ۷ کشور بوده است. خوشبختانه مقاصد جدید صادراتی هم داشتیم.

مدیر کل صنعت، معدن تجارت خراسان رضوی افزود: صادرات نفتی و پایه نفتی در کل کشور ۵۰ درصد بوده که در خراسان رضوی ۶ درصد است. حدود ۵۰ درصد صادرات استان در حوزه صنعت بوده و باقی‌مانده در حوزه کشاورزی، صنایع معدنی، فرش و صنایع دستی است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات خراسان رضوی صنعت‌محور، کشاورزی‌محور و در حوزه صنایع تبدیلی است، بنابراین مطالبات ما از کشور در حوزه صنعت باید پررنگ‌تر باشد.

رجبی با اشاره به اینکه اصل تعهد ارزی یک مبحث ملی است، تصریج کرد: با صادرات ریالی به افغانستان عملا ارز به استان بازگشت می‌کند، بنابراین باید صادرات ریالی از استان به افغانستان را به رسمیت بشناسیم. اخیرا برای بار دیگر این موضوع مطرح شده که صادرات ریالی براساس یک سقف مشخص ابلاغ شود، بر این اساس برای صادرات به افغانستان یک شیوه‌نامه پیشنهاد شده که بخشی از دغدغه‌ها را حل خواهد کرد.

 

ورود ۱۰۰۰ تاکسی و ۱۰۰ اتوبوس برقی به مشهد تا پایان سال

مدیر کل صنعت، معدن تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما در طرح تحول استان در سه بخش معدن، صنایع معدنی، بازرگانی و صادرات بوده که حدود  ۲۶۰ پروژه در این خصوص تعریف شده است. در این راستا زمینه‌سازی تولید خودروهای برقی با همکاری ایران‌خودرو فراهم و همچنین مقرر شده که براساس قرارداد شهرداری مشهد و ایران‌خودرو ۱۰۰۰دستگاه تاکسی و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس‌برقی تا پایان سال وارد مشهد شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.