×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید میوه خارج فصل در گلخانه

مدیر جهاد کشاورزی فریمان اظهار داشت: امکان تولید خارج فصل میوه با کاشت و پرورش درختان میوه در گلخانه ای به مساحت ۴ هزار متر مربع در شهرستان فریمان فراهم می باشد.

علی کاظمی فریمانی بیان کرد: پروانه بهره برداری این گلخانه در سال ۱۳۸۹ توسط مدیریت جهاد کشاورزی فریمان صادر شد که شروع فعالیت این گلخانه با تولید صیفی جات به روش کشت هیدروپونیک و محصول گوجه فرنگی بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ محصول گوجه فرنگی تولید شده در این گلخانه به کشور ترکمنستان صادر می شد. همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان منتخب نمونه استانی گلخانه صیفی جات، با رکورد ۳۵ کیلوگرم در متر مربع و با کیفیت بسیار بالا برگزیده شد. پس از آن در سال ۱۳۹۵ ایده تولید میوه خارج فصل توسط بهره بردار گلخانه، آقای امید نوفرستی مطرح و با کاشت نهال گیلاس عملیات کشت نهال در گلخانه آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی (دکتر ابراهیم گنجی مقدم) در قالب پایان نامه دکتری ایشان نهال های انگور، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و زردآلو در گلخانه کشت شد که اولین محصول این گلخانه در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ روانه بازار شد.

کاظمی فریمانی بیان کرد: هدف از تولید میوه در این گلخانه تولید میوه خارج از فصل است. بدین معنی که میوه این گلخانه قبل از اولین میوه ای که در فصل میوه وارد بازار می شود در بازار وجود دارد.

وی افزود: این گلخانه دار فعال شهرستان با برند “دیما امید” مشغول فعالیت است و گواهی کشت محصول سالم و نشان استاندارد را از ادارات مربوطه اخذ کرده و در همین راستا به منظور کاهش اثرات سوء سموم از سموم ارگانیک با دوره کارنس پایین در تولید محصول گلخانه استفاده می شود. علاوه بر این عملکرد محصول میوه نیز در گلخانه بدلیل شرایط ایده آل و کنترل شده (اقلیم، آفات و سموم) نسبت به عملکرد باغات برابر و حتی بیشتر هم هست. به عنوان مثال متوسط عملکرد گوجه فرنگی در شرایط مزرعه ۷۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار عملکرد است ولی گوجه فرنگی در شرایط گلخانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در هکتار برداشت می شود.

علی کاظمی فریمانی افزود: با توجه به اینکه این گلخانه در سطح کشور پایلوت کشوری محسوب می شود و از نظر ساختار گلخانه تفاوت چندانی با گلخانه صیفی جات ندارد، می توان با اعمال تغییراتی، گلخانه های از کار افتاده را به گلخانه میوه خارج فصل تبدیل کرد که توجیه اقتصادی داشته باشد.

کاظمی فریمانی بیان کرد: در حقیقت کشت گلخانه ای یک کشت غیر متعارف محسوب می شود و به کشاورزان این امکان را می دهد تا ضمن افزایش کیفیت محصولات، بازدهی را افزایش دهند.در سال جاری ( از فرودین تا اسفند امسال ) حدود ۵ تن میوه انگور تولید می شود که برداشت این ۵ تن انگور از اواخر اسفندماه امسال آغاز شده و روانه بازار میشود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.