×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعطیلی برخی نانوایی‌ها در مشهد به دلیل کمبود آرد نیست

به گزارش توس اکو، حسن حسینی  در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اکنون هیچ مشکلی در تامین و توزیع گندم و آرد در خراسان رضوی و کشور وجود ندارد، تعطیلی برخی نانوایی ها و هچنین شلوغی در مشهد به دلیل کمبود آرد نیست، آرد هم به فراوانی و هم به قیمت قبل در اختیار نانوایی ها قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ۲۰ سال از زمانی که دولتها لزوم حذف ارز ترجیحی را برای کشور ضروری دانستند، می‌گذرد و تاکنون این طرح به طور کامل اجرا نشده بود، در حالی که همه اقتصادانان انجام یک جراحی اقتصادی و برداشتن ارز ترجیحی را ضروری می‌دانستند.

حسینی با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی درباره شفاف‌سازی کامل طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گفت: صدا و سیما کمتر در خصوص مزایای حذف ارز ترجیحی برای کشور برنامه تهیه و پخش کرده است و رسانه‌ها هم آن طور که باید مردم را نسبت به این موضوع توجیه نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با توزیع ارز ترجیحی در بخش گندم و آرد حداقل ۳۰ درصد از یارانه‌های دولت حیف و میل و نصیب رانت خواران می‌شد، لذا دولت با حذف ارز ترجیحی از کالاها در واقع ۳۰ درصد یارانه مزبور را به سفره مردم بازگرداند و در واقع مردم از این طرح منتفع می‌شوند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صاحب اول و آخر یارانه‌ها یا ارز ترجیحی مردم هستند و قرار نیست دولت این پول را در جیبش بگذارد، بلکه بخشی از آن را به صورت نقدی به دهکهای پایین جامعه اختصاص می‌دهد و بخش دیگر را صرف توسعه و تکمیل طرحهای مربوط به زیرساختها می‌کند.

وی اظهار داشت: سالانه ۹ میلیون تن گندم معادل ۹ میلیارد کیلوگرم صرف پخت نان می‌شود، دولت این گندم را به دو قیمت هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان به کارخانه‌ها می‌دهد.

حسینی ادامه داد: حال با حذف ارز ترجیحی دولت می‌خواهد این گندم را کیلویی ۱۲ هزار تومان به کارخانه ها اختصاص دهد، در حالی که هر کیلو گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرد و هزینه‌های جانبی آن نظیر ذخیره‌سازی و حمل و نقل و غیره را نیز متحمل می‌شود، یعنی تامین هر کیلو گندم برای دولت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود، در واقع در همین شرایط حذف ارز ترجیحی هم دولت به گندم یارانه اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اینک قیمت جهانی گندم هر کیلوگرم بین ۳۹۰ تا ۴۰۰ دلار است، افزود: هزینه خرید ۹ میلیون تن گندم در سال برای دولت ۹۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که این میزان رقمی است که دولت فقط برای بخش نان یارانه می‌دهد.

حسینی اضافه کرد: یارانه ای که دولت برای تامین آرد بخشهای صنف و صنعت می دهد، بخشی از محصولات آنها شامل کیک و کلوچه و غیره تولید و صادر می شود، با این کار در واقع دولت دارد ارز ارزان قیمت را صادر می کند.

رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان گفت: دولت می خواهد با حذف ارز ترجیحی یارانه را به خود مردم بازگرداند، این ارز سرمایه مردم است و باید در این زمینه توجیه شوند که متاسفانه رسانه‌ها در این زمینه کم کار کرده اند، شاید اگر یارانه نقدی آخر فروردین ماه به حساب مردم واریز می شد و رسانه‌ها هم قوی تر وارد عمل می‌شدند، شاهد شلوغی نانوایی‌ها و التهاب در بازار را نبودیم.

 

توزیع داوطلبانه آرد به ۳۰۰ نانوایی در مشهد

رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان گفت: استانهای خراسان ۴۰ کارخانه آرد با ظرفیت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال دارند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت این کارخانه ها فعال است.

حسینی اظهار داشت: عمر متوسط کارخانه‌های آرد خراسان به ۱۵ سال هم نمی‌رسد، همه آنها از بهترین ماشین آلات بهره مند هستند، ظرفیت بخش خصوصی برای ذخیره سازی گندم در خراسان رضوی ۸۰۰ هزار تن بوده که در کشور بی نظیر است.

وی بیان کرد: دولت ۴۲ هزار تن گندمی که سالانه به کارخانه‌های آرد خراسان رضوی تحویل می دهد را هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان حساب می‌کند و آرد حاصل از آن را نیز هر کیلوگرم ۸۲۵ تومان خریداری می نماید، سالانه ۲۰ هزار تن آرد به قیمت هر کیلو ۹۰۰ تومان نیز به نانوایی ها در استان اختصاص می دهد.

حسینی اظهار داشت: انجمن کارخانه‌های آرد خراسان رضوی آمادگی دارند، آرد فراوان به هر میزان که نانوایی ها نیاز داشته باشند به صورت شبانه روزی توزیع کنند، از امروز نیز کارخانه‌های استان داوطلبانه آرد را بین ۳۰۰ نانوایی در مشهد توزیع می‌کنند تا آنها بهانه ای برای عدم پخت نان نداشته ‌باشند.

 

تنها تخلفی که در کارخانجات آرد اتفاق می‌افتد مسئله تبدیل آرد است

وی عنوان کرد: به عقیده بنده تنها تخلفی که در کارخانجات آرد اتفاق می‌افتد مسئله تبدیل آرد است. آرد در ایران هیچگاه وارد بورس نخواهد شد، زیرا کالاهایی وارد بورس می‌شوند که رقابتی باشند.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر در خراسان رضوی از لحاظ توزیع، تامین و تولید آرد هیچ مشکلی وجود ندارد. انجمن صنفی آرد خراسان رضوی تصمیم به توزیع داوطلبانه آرد به ۳۰۰ نانوایی در استان گرفته است. ما آمادگی کامل برای توزیع آرد طی ۲۴ ساعت برای نانوایی‌های موجود در شهر و استان داریم تا نه مردم و نه نانوایان با هیچگونه مشکلی در جهت تامین آرد مواجه نباشند. تعطیلی نانوایان از دلایل مختلفی سرچشمه می‌گیرد که باید جویای علت آن باشیم، اما قطع به یقین دلیل این تعطیلی‌ها به علت کمبود آرد نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: کسانی که از خوان نعمت ارز ترجیحی گندم و آرد طی ۴۲ سال بهره مند شده‌اند، امروز برای آنکه این طرح خوب دولت به مقصد برسد، آرام نمی نشینند، از سوی دیگر حذف ارز ترجیحی و توزیع عادلانه یارانه ها یک طرح ملی و جراحی اقتصادی به معنای واقعی کلمه است.

به گفته وی، متاسف هستم که برخی دوستان در مجلس شورای اسلامی و برخی وزارتخانه‌ها به این طرح خوب دولت خرده می‌گیرند، بودجه همین طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و قطعا نمایندگان با آن موافق بودند، آن زور رانت خوارها است که امروز منتقد این طرح دولت هستند.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حذف ارز ترجیحی طرح خوبی است و همه اقتصاددانان کشور آن را تایید می‌کنند، اگر دولت از این بخش بتواند به خوبی عبور کند، برگ درخشانی در عملکردش ثبت خواهد شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.