×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
تشکیل جلسه ویژه بررسی وضعیت ریزگردها و گرد و غبار

به گزارش توس اکو و به نقل از مدیریت روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی؛ متعاقب رویداد شرایط جوی مدتی قبل در مشهد که باعث انتشار گردو غبار شدید و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شد؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی طی دستوری از معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم خود خواست تا با تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور مسئولان دستگاه های متولی به صورت ویژه به این موضوع ورود کند.

بر این اساس یازدهمین جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه استان به صورت ویژه به این موضوع اختصاص یافت. در این جلسه معاون دادستان مرکز استان با تشریح سیاستهای این مجموعه درزمینه دفاع از حقوق عمومی گفت: حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان از موضوعات بسیار مهم برای دستگاه قضایی است که به طور جد دنبال شده و خواهد شد.

سید هادی شریعت یار با تأکید بر لزوم انجام کلیه اقدامات لازم با رویکرد پیشگیری از تکرار وضعیت روی داده گفت: طرحهای مطالعاتی و عملیاتی در دست اجرا باید تسریع شود و در این زمینه اقدام مجاهدانه دستگاه های متولی ضروری است بر این اساس مسئولان امر باید نظارت ویژه ای در این راستا اعمال کنند.

معاون دادستان مشهد افزود: با وجود قوانین مربوط به حفظ محیط زیست و هوای پاک، باید از تمام ظرفیت ها برای تحقق قانون استفاده کنیم و در این زمینه بهره گیری از ظرفیت های مردمی و جلب مشارکت های عمومی و فرهنگ سازی از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام قضایی افزود: مهلت سه ماهه ای به سازمان حفاظت محیط زیست استان جهت بررسی عملکرد دستگاه های مسوول در این زمینه اعطا گردید و در صورت وصول گزارش مبنی بر قصور یا تقصیر دستگاه های مسوول مراتب در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی پیگیری و رسیدگی خواهد گردید.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان با اشاره به اینکه بخش اعظم پدیده ریزگرد ها منشا خارجی دارد اظهار داشت: از نمایندگی وزارت خارجه که در جلسه حضور داشتند خواسته شد تا با همکاری های منطقه ای و بین المللی و استفاده از ظرفیت های موجود در این زمینه به منظور کاهش تاثیر پذیری پدیده گرد و غبار و نیز استفاده از تجارب سایر کشور ها در این زمینه بهره برداری شود.

این مقام قضایی اظهار داشت: پیش بینی های به موقع، ارائه هشدار های لازم، و شناسایی کانون های گرد و غبار داخلی و تلاش در جهت کاهش این کانون ها با استفاده از کلیه ظرفیت ها از موارد مورد مطالبه و تاکید در این جلسه بود.

سید هادی شریعت یار با اشاره به شرایط اقلیمی که موجب کاهش بارندگی و افزایش دما شده گفت: اقدامات دستگاه های متولی امر باید متناسب با شرایط پیش رو و آینده نگرانه باشد و آگاه سازی مردم از طریق فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: پایش دقیق و مستمر شرایط جوی با هدف اعلام شرایط خاص از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از ورود هرگونه آسیب و ایجاد مزاحمت برای شهروندان گرانقدر پیشگیری به عمل آید.

سید هادی شریعت یار خاطر نشان کرد: طبق اعلام و بررسی های کارشناسی، افزایش جنگلهای دست ساز و احیاء منابع و جنگلهای طبیعی، افزایش پویش های مردمی برای کاشت و نگهداری از گیاهان مقاوم و درخت ها، نظارت بر الگوی کشت متناسب با شرایط فعلی و پیش رو، ساماندهی وضعیت چرای دام ها هوشمند سازی اقدامات، نظارت بر آلاینده های صنعتی و خودروهای آلاینده هوا، انجام مرتب معاینه فنی خودروها و مواردی از این دست در کنار سایر اقدامات لازم برای مواجهه با شرایط اقلیمی و جوی پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون دادستان مشهد خاطر نشان کرد: برای حفظ محیط زیست و داشتن هوای پاک نیازمند یک بسیج عمومی اعم از اقدامات دستگاه ها و مشارکت مردم هستیم بر این اساس به هیچ روی نباید در برابر شرایط پیش رو منفعل باشیم و علی القاعده دستگاه قضایی نیز براساس وظایف ذاتی خود بر روند حُسن اجرای وظایف توسط دستگاه های متولی امر، نظارت کرده و چنانچه در این زمینه ترک فعلی مشاهده شود با آن برخورد خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.