×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، در بخشی از این مراسم که پس از اذان مغرب  ۱۶ فروردین ماه با حضور برادران (معاون وزیر صمت)، نظری (استاندار)، رییس سازمان صمت خراسان رضوی، رییس اتاق بازرگانی ایران و اعضای اتحادیه صادرکنندگان استان برگزار شد، فعالان حوزه بازرگانی خارجی استان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی صادرکنندگان را با معاون وزیر صمت مطرح نموده و خواستار همنوایی بیش‌تر میان سیاست های تجاری و ارزی و تعادل میان این دو حوزه و‌تسهیل سیاست‌های صادراتی برای صنایع و‌بازرگانان شدند.

محمد مهدی برادران صادرات کالا از کشور به ۵۲.۵ میلیارد دلار رسید

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عملکرد صادرات کشور در سال پایانی دولت دوازهم ۳۷.۵ میلیارد دلار بود که این شاخص در دولت سیزدهم و در پایان سال ۱۴۰۱ به ۵۲.۵ میلیارد دلار رسید که جهش مناسبی در اقتصاد را نشان می دهد.

محمد مهدی برادران  افزود: رویکرد دولت سیزدهم تعامل با کشورهای مختلف خصوصا کشورهای همسایه است که این مهم علاوه بر حوزه سیاسی در گستره اقتصادی بویژه حوزه صادرات و واردات کالاها دنبال می شود.

وی اظهار داشت: به محض اینکه ارتباطات سیاسی ایران با عربستان از سر گرفته شد، تجار عربستانی درخواست داشتند که ما نخستین محموله مواد غذایی را به آن کشور صادر کنیم تا مبادلات تجاری بین ۲ کشور فعال شود.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین به زودی رئیس جمهور به کشور اندونزی سفر خواهد کرد و در این راستا گشایش هایی در حوزه تعرفه های ترجیحی انجام خواهد شد تا صادرات و واردات کالا با کمترین تعرفه به این کشور مسلمان انجام گیرد.

وی با قدردانی از تلاش تیم اقتصادی خراسان رضوی در مدیریت اوضاع کنونی گفت: این استان در برابر سرانه ملی و در قیاس با استانهای دیگر با ضعف‌هایی در حوزه صنعت و معدن مواجه است که مهمترین علت آن کمبود صنایع بزرگ و عمده در این استان است.

برادران بیان کرد: اگر جمعیت استان را هشت تا ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور در نظر بگیریم، هیچ شاخص اقتصادی در این استان نباید کمتر از هشت یا ۱۰ درصد باشد، وقتی صحبت از صادرات ۵۲.۵ میلیارد دلار می کنیم، عدد صادرات ۱.۴ میلیون دلار برای استان عدد بالایی نیست.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی نیازمند یک جهش در حوزه های صنعت، معدن و تجارت است، باید اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام می شد اما به فراموشی سپرده شده است مورد توجه قرار گیرد تا این خلاء برطرف شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: خراسان رضوی بیشترین حجم گردشگر مذهبی را دارد، فقط منطقه سرخس برای چند برابر کردن عدد صادراتی استان کفایت می کند، البته مشکلات مهمی در سطح کشور وجود دارد اما با وجود آن بسیاری از استان‌های دیگر به جهش اقتصادی دست یافته اند که امیدواریم این موضوع در این استان نیز دنبال شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به دیدار روز گذشته مسوولان با مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبری در این نشست مهار تورم و افزایش تولید و اینکه اگر صرفا بخواهیم به کنترل تورم توجه کنیم، ممکن است دچار افت یا رکود تولید شویم را مورد تاکید قرار دادند.

برادران افزود: اقدامی که در ماه های پایانی سال صورت گرفت، یک عددسازی توسط دشمن در بازار ارز خارج از کشور بود که تاثیر آن را در داخل کشور در قالب بورس کالا یا در قالب قیمت کالاهایی با نرخ بالاتر از نرخ واقعی مشاهده شد، در این میان برخی از شرکت ها که منسوب به دولت هستند ؛ وقتی شرایط بازار یک مقدار نوسان پیدا می کند، به جای اینکه اقداماتی در حمایت از تولید ملی و ارزش پول ملی برای منافع عمومی مردم انجام دهند، به منفعت طلبی شخصی روی آورده و قیمت های خود را بدون اینکه نرخ مواد اولیه تغییر کرده باشد، افزایش می دهند.

وی ادامه داد: همان طور که قیمت ورق فولادی یکباره به ۲ برابر افزایش یافت که این چیزی نیست جز سوداگری مقطعی که اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: لازم است که شرایط اقتصادی کشور به ثباتی برسد که بتوان نیازهای بلندمدت و صادرات کالا از کشور را برآورد کرد و همچنین صاحبان سرمایه بتوانند برآوردی از شرایط آینده داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکل عمده واحدهای تولیدی کمبود کارگر است، افزود: کل اشتغال صنعتی کشور به عدد هشت میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است، تجار و بازرگانان می توانند به کمک تولید آمده و با کمک کشورهای همسایه تولید را پایدار کنند.

ایجاد صنایع بزرگ یکی از محورهای طرح تحول در خراسان رضوی است
یعقوبعلی نظری  استاندار خراسان رضوی نیز در آیین تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: یکی از محورهای طرح تحولی در استان ایجاد صنایع بزرگ است. صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در کنار هم می‌توانند مکمل یکدیگر بوده و چرخ اقتصاد استان را بچرخانند.

نظری  اظهار کرد: فعالیت صادرکنندگان با وجود مشکلات موجود و شرایط اقتصادی امروز کشور بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. در خراسان رصوی در واگذاری فعالیت به بخش خصوصی بسیار جدی هستیم ولی از بخش خصوصی نیز انتظاراتی داریم.اگرچه این موضوع را به عنوان یک ضرورت جدی در تحول اقتصادی می‌دانیم اما بخشی از این موضوع باید در لایحه ملی تصمیم گیری شود. مشارکت در تدابیر، تصمیمات و راهکارهای برون رفت از مسائل به صورت استانی مهم است.

وی افزود: هسته‌های مردمی در ارتباط با ارتقاء بخشی، رونق بخشی و حل مسائل و معظلاتی که به صورت استانی می‌توانیم درباره آن تصمیم گیری کنیم، باید شکل گیرد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: از بخش خصوصی تقاضا داریم که تعامل تدبیری و تصمیم سازی باید در استان به معنای واقعی شکل گیرد. اتاق بازرگانی و بقیه بخش‌های فعال حوزه اقتصادی استان این کار را انجام دهند و ما آمادگی داریم این تعامل مشترک با حضور بخش خصوصی را ایجاد کنیم. نگاه تحولی دولت در استان در ۶ حوزه تعریف شده است. حوزه اول اقتصاد است. در حوزه اقتصاد و ماقبل آن موضوع هدایت سرمایه دارای اهمیت است و ۵ محور در بحث سرمایه باید در استان مدیریت شود. محور اول سرمایه خرد مردمی است که نباید از آن غافل شویم. قرارگاه مردمی تحت عنوان جذب و هدایت سرمایه و تامین منابع است زیرا در استان به زیرساخت نیاز داریم. این زیرساخت تسهیل کننده و رونق دهنده فعالیت اقتصادی است و لازم است منابع آن در ظرفیت‌های دولتی استفاده شود.مولد سازی در این بخش است که در دستور کار دولت است. منابع بانکی، سرمایه خارجی، سرمایه داخلی بخش خصوصی و …محورهای دیگر بخش سرمایه است. در سال قبل ۶۲ همت توسط بخش خصوصی برای رشد ۷.۲ درصدی اقتصادی استان در نظر گرفته شد که خوشبختانه ۷۰ همت محقق شد. اعتقاد داریم در سال جاری منابع بانکی مبتنی با نیازهای اقتصادی و با اهداف معین باید هدایت شود و بخش خصوصی باید در این زمینه به ما کمک کند.

نظری با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی یکی از محورهای طرح‌ تحولی، حوزه صادارت و ترانزیت است، گفت: ذیل این طرح‌ها پروژه داریم و این پروژه و پیاده‌سازی آن اهمیت دارد. این پروژه‌ها در حوزه صادارت و ترانزیت مبادی مرزی و گمرکات، زیر ساخت‌ها و ….است .بخش‌های تخصصی می‌توانند گره مشکلات بزرگ را باز کنند و بنابراین بخش خصوصی در حوزه تجارت می‌تواند برای حل مشکلات کمک کند. ما اعتقاد جدی به ورود بخش خصوصی در زمینه تصمیم گیری و اجرا داریم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس آمار و ارقام سرمایه گذاری بخش خارجی در استان طی سال گذشته ۳.۵ برابر شده است که اینها نشانه‌های خوبی است. در استان ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و … خوبی وجود دارد که اینها امکان خوبی برای فعالیت اقتصادی در استان است.

 

متوسط رشد اقتصادی کشور طی ۱۰ سال گذشته نیم درصد است

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم گفت: بررسی ۱۰ سال اخیر اقتصاد کشور نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ متوسط رشد اقتصادی ما تنها نیم درصد بوده است.

شافعی  اظهار کرد: آنچه امروز در مورد آن بسیار بحث می‌شود، موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد در زمان تحویل سال و در جلسه چند روز قبل خود در تهران بیان کرد. آنچه ایشان به آن اشاره فرمود، موضوع اقتصاد کلان کشور است.

وی افزود: اگر اقتصاد کشور را به منزله یک درخت در نظر بگیریم، ریشه‌های این درخت اقتصاد کلان بوده و شاخ و برگ‌های آن اقتصاد خرد است. واقعیت این است که درخت اقتصاد ما دچار کرم ریشه‌خوار شده اما ما شاخه‌های درخت اقتصاد را هرس می‌کنیم. این اقدام منویات مقام معظم رهبری را برآورده نمی‌کند، مگر اینکه ریشه یا همان اقتصاد کلان را اصلاح کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: اگر قرار باشد واقعیت اقتصاد کلان در کشور را مورد برسی قرار دهیم و از ۱۰ سال قبل تا کنون را بررسی کنیم، نتایج خیلی بدی به دست می‌آید. بررسی یک دهه قبل نشان می‌دهد، درآمد سرانه هر ایرانی ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در این مدت ۱۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

شافعی تصریح کرد: اتفاق دیگری که در این مدت افتاده، این است که طبقه متوسط کشور به شکل عجیبی تجزیه و به شدت کوچک شده است. در واقع بخش عظیمی از طبقه متوسط به پایین سقوط کرده و بخش کمی به سمت بالا رفته است. این به لحاظ اقتصادی خطر عظیمی برای کشور ماست.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع طبیعی ثروتمند است، گفت: بر اساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ ایران هفتیمن کشور ثروتمند دنیا از نظر منابع طبیعی است. ما ۱۶ برابر کره جنوبی، هفت برابر ژاپن، ۵.۸ برابر ترکیه، ۵.۵ برابر آلمان، ۴.۶ مالزی و ۷۰۰۰ برابر سنگاپور سرمایه طبیعی در کشور داریم و کشور فوق‌العاده ثروتمندی هستیم. اگر درست قدم برداریم، راه توسعه را می‌توانیم بپیماییم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان تصریح کرد: چند روز بعد از این موضوع، اتاق بازرگانی ایران رسما با اتاق بازرگانی عربستان وارد مذاکره شد و پیشنهاد مبادله هیات داده است که مورد موافقت قرار گرفته و به زودی این کار انجام خواهد شد. همچنین از سه ماه پیش مقرر شد کلیه اعضاء اتاق بازرگانی سراسر کشور در هر نمایشگاهی که مجوز آن را سازمان توسعه و تجارت داده باشد تا ۵۰ درصد هزینه نمایشگاه را اتاق بازرگانی یارانه می‌دهد. همچنین برای هیات‌های رسمی اقتصادی اعزام شده به خارج کشور نیز ۵۰ درصد کل هزینه‌های هیات را اتاق بازرگانی پرداخت می‌کند.

 

رشد ۴.۳ درصدی تجارت خارجی خراسان رضوی در ۱۴۰۱

امیر رضا رجبی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  در سخنانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مجموع تجارت خارجی استان در سال قبل ۴.۳ درصد و صادرات آن بیش از یک درصد رشد داشته است.

رجبی درباره وضعیت سیمای صادرات خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: موضوع تامین واگن چند سال قبل به بخش خصوصی واگذار شد اما مشکلاتی ایجاد شد و بخش خصوصی درخواست داد که بخش دولتی و نیمه‌دولتی به این موضوع ورود پیدا کند. برنامه‌ریزی شده که مشکل تامین واگن حل شود و در این زمینه پذیرای شرکت‌های بین‌المللی هم هستیم. در حال حاضر نیز یک شرکت در قالب کنسرسیوم بین‌المللی تشکل شده و برای حل مشکل تامین واگن به ما کمک کند.

وی با اشاره به صدور پروانه‌های بهره‌برداری در استان در سال ۱۴۰۱ افزود: سهم خراسان رضوی هشت درصد در کشور است‌، اما اکثر پروانه‌های صادر شده در استان ما مربوط به صنایع کوچک و متوسط است. خراسان رضوی در زمینه صدور جواز تاسیس پس از یزد رتبه دوم را در کشور دارد که این موضوع نشان می‌دهد در جذب سرمایه‌گذار، استان شرایط مناسبی دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در سال قبل در بخش معدن اتفافات خوبی رخ داد و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری مهیا شد. سال گذشته ۷۸ میلیون تن ذخایر جدید معدنی در استان شناسایی شده که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

رجبی درباره صادرات و حجم تجاری خارجی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: مهمترین کشورهای هدف صادارتی استان در این سال افغانستان، عراق، ازبکستان، امارات، پاکستان و… است. با توجه به سیاست دولت سیزدهم و بهبود ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه حجم تجارت خارجی استان رو به بهودی گذاشته و صادارت استان در سال قبل ۱۴۳۴ میلیون دلار شد. همچنین تراز تجارت خارجی استان در سال ۱۴۰۱، ۷۸۲ میلیون دلار و مثبت بوده است. علاوه بر این میزان واردات کالا ۳۵۲ میلیون دلار از گمرکات استان بوده است.

وی افزود: با توجه به تغییر حاکمیت در سال گذشته در افغانستان، افت صادرات از خراسان رضوی ایجاد شد که با مذاکرات انجام شده، حضور هیات‌های تجاری از ۲ کشور و اجرای موافقت‌نامه‌ها این روند کاهشی متوقف و در انتهای سال رقم منفی ۳۰ درصدی در ابتدای سال، اکنون جبران شده و یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه پایه صادرات اصلی استان پتروشیمی و محصولات نفت نیست و عمدتا صادارت استان محصولات کشاورزی، معدن و صنایع معدنی، صنعت، فرش و صنایع دستی است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد ما دنبال کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر رفته‌ایم. در کل کشور سهم صادارت محصولات پتروشیمی و پایه نفتی ۵۸ درصد اما سهم استان ما از صادرات این محصولات ۶ درصد است. پایه سبد صادراتی استان ما تولیدات صنعتی و کشاورزی با ارزش افزوده بالاست.

رجبی تصریح کرد: در ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی رخ داد و مقاصد صادراتی جدیدی برای خراسان رضوی شناسایی شد. در این مدت مراودات سیاسی در سطح کلان و دیپلماسی دولت اثرگذار بوده است. همچنین صادرات از استان به قطر ۲۲۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات به تاجیکستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۲ برابر رشد داشته است. این مساله موضوع تنوع مقاصد صادراتی و محصولات را نشان می‌دهد. میزان صادرات به کشور افعانستان در این مدت ۴۳۰ میلیون دلار بوده و افغانستان ۳۴ درصد ارزش کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است. همچنین عملا صادرات سنگ آهن وجود نداشته و میله آهنی و فولادی از استان صادر می‌شود. صادرات مواد معدنی خام از خراسان رضوی صفر شده و عمده مواد خام معدنی فرآوری، تبدیل و سپس صادر می‌شود. مجموع صادرات صادرکنندگان منتخب استان نیز در سال گذشته ۳۷۹ میلیون دلار بوده است.

وی درباره عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت صنعت عمده واردات کالا را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مدت تلفن‌های هوشمند، پنبه، ماشین‌های نورد، قهوه و… به استان وارد شده است.

 

فهرست اسامی صادر کنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی – سال ۱۴۰۱

ردیف نام شرکت نام و نام خانوادگی
۱ بازرگانی بدیعی احمد بدیعی
۲ پارت گوال گیتی غلامرضا نخعی
۳ صنایع قهوه پارت سازان سید رضا حسینی
۴ موکت نگین مشهد مجتبی زین العابدین زاده
۵ نوبافت شادیلون محمد رضا بادامچی
۶ نوین زعفران علی شریعتی مقدم
۷ هلدینگ دانش بنیان گرین وب مهدی محمدی
صادرکنندگان نمونه استانی
۱ آداک پوشش شرق سید مجتبی هروی
۲ آریا بارون توس خلیل محمد زاده
۳ افلاک الکتریک خراسان حسین محمدیان
۴ ایران شرق نیشابور حسن جلائی مرادزاده
۵ ایران ملاس طاهره صیرفی
۶ بازرگانی پیله وریان آریا محمد سلیم قناویزیان
۷ بازرگانی زعفران اسفدان علی سالاری
۸ بازرگانی صباغ زاده رسول صباغ زاده
۹ بازرگانی میوه طلایی بیهق حسین دارینی
۱۰ پارت نورد لاهور ذهیب سرفرازیان
۱۱ پالایه سازان فرآیند توس علی بهادری مقدم
۱۲ تعاونی تولیدی-صادراتی تولیدکنندگان پلیمر مشهد سید عمید میر عاقل
۱۳ تولیدی لوازم کودک مرادی محمد مرادی زرمهری
۱۴ تولیدی و صنعتی سامد حسین محمودی خراسانی
۱۵ حباب کف توس جواد نیشابوری
۱۶ حوله پاس سپید مشهد پژمان ترابی انگجی
۱۷ خاوران الیاف پارسیان رضا عرفانی قیطانی
۱۸ خمیر مایه رضوی محمد صادق مروارید
۱۹ زرین پلاستیک پاسارگاد خراسان رضوی مرید رحیمی
۲۰ زنيط احمد براتیان
۲۱ سوران تجارت بارثاوا جاسم تیموری باخرزی
۲۲ سیسارون شیمی علی سوقندی
۲۳ سیمان شرق محمد مهدی ابراهیمی
۲۴ شاهسوند زرین محمد فیصل
۲۵ شهر بابانا احسان جونی
۲۶ شیر پاستوریزه پگاه خراسان سید عباس هاشمی
۲۷ صنایع پودر شیر مشهد عبداله شاطری
۲۸ صنایع خیام الکتریک سید حمید حسینی مقدم
۲۹ صنایع سیم و کابل مشهد محمد طغرایی
۳۰ صنایع غذایی رضوی مجتبی هادیان
۳۱ صنایع غذایی نوبر نیشابور صالح کیانی فرد
۳۲ قاشق چنگال درسا احمد نصر الله زاده فریدی
۳۳ کاروان تندیس توس حمیدرضا خاکی
۳۴ کالا کودک توس حسن قاسمیان مقدم
۳۵ کشت و صنعت شیفته آرای شرق محسن شریعتی دستجردان
۳۶ کفساز شرق سید هادی نبی زاده
۳۷ گروه صنعتی اترک شیمی شرق مهدی نعیمی پور
۳۸ گروه صنعتی تفکرنیا ناصر تفكرنيا
۳۹ گروه صنعتی ستاره فولاد آسیا رضا نیک باف
۴۰ گروه کارخانجات ظروف مقوایی عقیق و مهدیس گناباد محسن جلودار
۴۱ گیاهان معطر پرند قاسم شاکری
۴۲ مجتمع سیمان غرب آسیا منصور ارباب افضلی
۴۳ مجتمع فولاد خراسان کسری غفوری
۴۴ مشهد دوام حبیب قهرمان نقندر
۴۵ نسبی رضا هاتفی اولائی و شرکا رضا هاتفی اولائی
۴۶ نما پوشش شرق مهدی استادی
۴۷ نیان الکترونیک محمد علی چمنیان
۴۸ پردیسان سیر خاوران میثم مارنگی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.