×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری گردهمایی شهرداران استان خراسان رضوی در مشهد

به گزارش توس اکو، احمد وحیدی در این همایش گفت: پرداختن به مسائل شهر و شهرداری باعث آسایش و راحتی ۸۰ درصد مردم که در شهرها حضور دارند می شود.

وزیر کشور با بیان اینکه شهردار و شورای شهر باید همسو باشند تا کارها به درستی انجام شود، بیان کرد: اگر دوگانگی رخ دهد مردم این را متوجه می شوند که ضربه بزرگی به آرامش مردم و انجام کارها وارد می شود.

وی گفت: بخشی از این همکاری در قوانین درج شده است و بخشی از آن رفتار بین شورا و شهردار است.

وحیدی با تاکید بر اینکه راحتی، آسایش و کرامت مردم اهمیت دارد و برای وقت و زندگی مردم باید ارزش قائل شد، افزود: کیفیت زندگی مردم به همین تعاملات بین مسئولین بستگی دارد.

وی تاکید کرد: سازمان همیاری و شهرداری ها به نوسازی ناوگان حمل و نقل اهتمام ورزند و دولت نیز تلاشش را دارد تا در دو سال باقیمانده نوسازی ناوگان حمل و نقل کامل اجرا شود.

وزیر کشور در خصوص وظایف سازمان همیاری شهرداری ها برای ایجاد درآمد پایدار گفت: شهر باید با یک اقتصاد شهری صحیح اداره شود و باید برای آن فکر کرد و ابتکار به خرج داد و راه هایی برای کسب درامد پایدار پیدا کرد که اگر نباشد شهردار نمی تواند این شهر را اداره کند.

وی با بیان اینکه وظایف هر بخش مشخص است، اظهار کرد: تکالیف قطعی است و اگر بحرانی در شهر پیدا شود که می‌توانستیم با یک سازه امن یا با لایروبی یک رودخانه پیشگیری کنیم، اما انجام نشد همه ما پاسخگو هستیم.

وی در خصوصی تخریب های زلزله هم متذکر شد: کسانی که پایان کار صادر می کنند باید سازه هایی را تایید کنند که برای زلزله بالای ۶ ریشتر مقاومت داشته باشد و همچنین نظارت ها مستمر و دقیق باشد.

وحیدی گفت: مبلمان شهری و سیمای شهر باید همیشه آراسته باشد که این، احساس آرامش به مردم می‌دهد.

وی با تاکید بر درختکاری گفت: ما باید یک میلیارد درخت در کشور بکاریم و بخشی از این درخت ها در شهرها باید کاشته شود.

وزیر کشور با بیان اینکه باید به سمت هوشمند سازی پیش برویم و حداقل آن را کنترل تصویری خیابانها است و گفت: هر چند هوشمند سازی خیلی هزینه بر است اما شهرداری ها حداقل ترافیک و تصادفات شهر را می شود با دوربین کنترل کرد و باید هوشمندسازی را پیگیر باشند.

 

هویت اسلامی ایرانی در شهرها حفظ و گسترش یابد

وحیدی گفت: در شهر بی هویت مردم با هم اتصال فرهنگی ندارند و باید برای شهرها هویت اسلامی ایرانی تعریف شود که می توان امامزاده ها و یا شخصیت های بزرگ شهر را در مرکزیت قرار داد.

وزیر کشور ادامه داد: این هویت اسلامی ایرانی هم در ساختمان ها و هم در فضاهای معنوی و فرهنگی قرار بگیرد.

 

شهرداری ها در نهضت ملی مسکن بدون نگاه درآمدی ورود کنند

محمد علی نظری، استاندار در ادامه همایش روز شهردار گفت: همه ظرفیت استان را برای نهضت ملی مسکن آماده کرده ایم و همه سایت ها را به شهرداری ها واگذار کردیم.

وی اظهار کرد: شهرداری ها در نهضت ملی مسکن نگاه اقتصادی و درآمدی نداشته باشند و یک کار برای مردم انجام دهند و این اقدام در همراهی با بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، مالکین زمین ها است.

استاندار با بیان اینکه نظارت بر سازمان همیاری ها در سه ماموریت است، بیان کرد: آماده به کار بودن و ورود به ماموریت هایی که دیگر ارگان ها نمی توانند و یک توان اجرایی داشته باشند.

وی همچنین ارایه یک الگوی سالم از فعالیت ها عمرانی و اقتصادی را از مسئولیت های این ارگان دانست و افزود: شیوه ارایه فعالیتها باید جدید و مطمئن باشد و سازمان همیاری بر اساس درآمدهایی که دارد از شهرداران و سهامداران حمایت کند.

استاندار سال آینده را سال به بار نشستن فعالیت ها و اقدامات دانست و افزود: سال آینده با توجه به اینکه طی دو سال گذشته مقدمات و زیرسازی ها انجام شده است، سال پررونقی در عرصه عمرانی خواهد بود.

 

مدیریت یکپارچه شهری با عضویت تمامی ارگانها بجز نهادهای امنیتی و قضایی

پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در همایش روز شهردار در خصوص وظایفی که رهبری برای شهرداری ها برشمردند، گفت: خدمت به مردم، حفظ و توسعه فضای سبز و فرهنگ از وظایف شهرداری هاست که حوزه فرهنگ بار سنگینی برای شهرداری ها هست و چون خیلی عام هست ممکن است شهرداری دچار افراط و تفریط و یا در موضوعی غفلت کنند.

وی یکی از ویژگی های فرد مسئول را در معرض قرار گرفتن عنوان کرد و افزود: فردی مسئول واقعی است که خودش را نسبت به همه چیز مسئول بداند و به مردم پاسخ دهد.

نماینده مجلس با بیان اینکه تمام تلاش دشمن در چند وقت اخیر ناکارامد جلوه دادن دولت و مسیولین بود و می بینیم که این موضوع کمی محقق شده است و ادامه داد: ما باید این حرف را خنثی کنیم و مردم نسبت به دستاوردها و فعالیت ها بی حس و بی درک نباشند و این امر با مشارکت دادن مردم در فعالیت ها محقق می شود.

وی در خصوص فعالیت های مجلس برای تصویب قوانین شهرداری ها گفت: قانون ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها در مردادماه در ۱۷ ماده ابلاغ شد که همه شهرداران آن را مطالعه کنند و به شرایطی که تسهیل شده است، آگاه باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد: افزایش درآمد شهرداریها خصوصا شهرداریهای کوچک با درآمد ارزش افزوده بر دارایی ها در اولویت قرار گرفته است.

وی یکی از معضلات شهری را عدم مدیریت یکپارچه شهری بیان کرد و افزود: در قانون جدید تمامی ارگان ها بجز نهادهای امنیتی و قضایی را از استقلال خارج کردیم و در مدیریت یکپارچه شهری قرار دادیم تا تعدد مراکز تصمیم گیری از بین برود.

پژمانفر دلیل اصلی این معضل را داشتن بودجه و اعتبارات مستقل دانست و عنوان کرد: نهادها با داشتن همین بودجه نمی گذارند که کار یکپارچه شهری انجام شود.

 

حقوق شهرداران را پیگیری می کنیم

سلیمی، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه گفت: همه مردم برای خدمت رسانی یکی هستند اما توجه به مناطق محروم باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به صحبت معاون علم و فناوری رییس جمهور مبنی بر اینکه اکثر نخبگان کشور از مناطق محروم پا به عرصه نخبگی گذاشته اند، گفت: این گفته سنگینی است، اما کسی این حرف را بیان کرده که سالها با نخبگان کشور در ارتباط بوده است، پس رسیدگی به مناطق محروم در همه شهرها و روستاها باید در اولویت باشد.

رییس سازمان شهرداریهای کشور تاکید کرد: حقوق شهرداران بر اساس درجه بندی تعیین شده است و از لحاظ قانونی بحث اداری و استخدامی شهرداران و امنیت حقوقی و قضایی شهرداران را پیگیری میکنیم.

 

رشد ۵ برابری درآمدهای سازمان همیاری شهرداری های استان

محمدرضا تازیکی، مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی گفت: سازمان همیاری فرصت مناسبی برای کمک به شهرداری ها در انجام پروژه ها هست.

وی اظهار کرد: امسال ۱۱۱ میلیارد سود سازمان همیاری ها بوده است که تقریبا رشد ۵ برابری داشته است و امسال سال سختی برای شهرداری ها از لحاظ انجام فعالیت های عمرانی بوده و سازمان همیاری امسال نصف سود سهام خودمان را به شهرداری ها در قالب ۷۰ دستگاه خودرو و ۲۰ واحد تجاری می دهیم.

تازیکی گفت: سازمان همیاری ۱۷۰۰ پرسنل مستقیم در شرکت ها دارد و بیش از ۲۰۰۰ نفر در مجموعه پیمانکاری با ما همکاری میکنند.

وی فعالیت های سازمان را افتتاح بازارچه مرزی دوغارون با افزایش ۱۳۰ مغازه تجاری به مغازه های موجود عنوان کرد و گفت: برای ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

رئیس سازمان همیاری ها ادامه داد: دفاتر بازرگانی در هرات، لاهور پاکستان، قرقیزستان و تاجیکستان ایجاد کردیم تا حوزه اقتصادی شهرداری‌ها را تا خارج از کشور توسعه دهیم.

وی در پایان گفت: همچنین بزرگترین شرکت ژلاتین بعد از ۱۰ سال احیا خواهد شد که در خاورمیانه بزرگترین هست.

 

شهرداران ما قدرت تصمیم گیری ندارند

حاجی بگلو، عضو شورای شهر مشهد دیگر سخنران همایش گفت: اگر نگاه مردم از عملکرد شهرداری ها مثبت باشد نگاهشان به دولت هم مثبت است و مردم تفاوتی بین دولت و شهرداری نمی‌دانند.

حاجی بگلو تاکید کرد: حقیقتا شهرداران ما قدرت تصمیم گیری ندارند چون زیر نظر چندین نهاد نظارتی هستند و هر روز یک مجموعه آنان را بازخواست می‌کند.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه ما منکر تخلف نیستیم و اگر تخلفی انجام شد با آن برخورد شود و ادامه داد: اما اگر به همین روال پیش برود هیچکدام از شهردارها قدرت انجام کار را ندارند و باید بازبینی در نظارت بر شهردارها شود.

وی گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های استان درآمد و رشد بسیار چشمگیری طی ۲ سال اخیر داشته است.

در ادامه مراسم ۷۰ دستگاه نیسان کمپرسی و ۲۰ واحد تجاری در ساختمان امجد میدان شهدا به شهرداریهای استان با حضور وزیر کشور، استاندار، رئیس سازمان شهرداری های کشور و دیگر مسئولین شهری تحویل شهرداران شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.