×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برنامه‌ریزی به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، «محمدحسین روشنک»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در این اجلاس، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران، تفاهم نامه ای بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف منعقد گردید که مبنای فعالیت ما در اجلاس امروز قرار گرفت. اجلاسی که فعالیت‌های شورای مشترک کارآفرینان دو کشور را سازماندهی می‌کند.

روشنک خاطرنشان کرد: تاجیکستان برای ایران علاوه بر حوزه‌ای اقتصادی، یک حوزه فرهنگی- اجتماعی به شمار می‌رود. این امر ناشی از اشتراکات بسیار زیاد ما با تاجیکستان است و باید قدر این اشتراکات را در راستای توسعه تعاملات‌مان بدانیم. یکی از این حوزه‌های تعاملی، بخش گردشگری است. شهر «دوشنبه» و دره «ورزاب» تاجیکستان از جذابیت فراوانی برخوردار است و گردشگران ایرانی می‌توانند این مناطق را در اولویت سفرهای خارجی خود قرار دهند. امروز شهر دوشنبه به همت رئیس جمهور تاجیکستان و دیگر مقامات این کشور به شهری بسیار با ارزش و با ابهت تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی، از جمله ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات ایران و تاجیکستان است. امروز تاجیکستان از وفور نعمت آب یعنی بهترین سرمایه دنیا برخوردار است و شاید بتوان گفت در زمان حال و شرایط فعلی، آب در تاجیکستان از هر سرمایه ای ارزشمندتر است و این مهم در ارتباطات ما با تاجیکستان در بخش کشاورزی نقشی اساسی دارد.

 

برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان

«محمدتقی صابری»، سفیر ایران در تاجیکستان نیز طی ارتباطی برخط با حاضران در این رویداد گفت: در جریان سفر ریاست جمهوری تاجیکستان به تهران در سال ۱۴۰۱، تفاهم نامه ای بین استانداران خراسان رضوی و ختلان منعقد شد تا شاهد گسترش روابط دو کشور باشیم و اکنون ارتباط بین خراسان رضوی و ولایت ختلان تاجیکستان به خوبی برقرار شده است.

وی با اشاره به شکل گیری شورای کارآفرینان ایران و تاجیکستان پس از انعقاد تفاهم نامه بین روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور، بیان کرد: اراده مقامات عالی دو کشور بر توسعه روابط در همه بخش ها است. با توجه به اراده موجود و ظرفیت عظیم اقتصادی دو کشور، باید شاهد افزایش تعاملات تجاری و رونق روابط اقتصادی بین ایران و تاجیکستان باشیم.

صابری با بیان اینکه رفع موانع صادرات و واردات کالا از مهم‌ترین اقدامات دو کشور بوده و در زمینه ارسال کالا هیچ مشکلی نداریم، ادامه داد: همچنین برنامه داریم تا نمایشگاه اختصاصی ایران را در تاجیکستان در ماه سپتامبر برگزار کنیم و امیدواریم شاهد حضور چشمگیر شرکت های ایرانی در این رویداد بین المللی و بزرگ باشیم.

سفیر ایران در تاجیکستان افزود: بنا به تاکیدات رهبر انقلاب، شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت خوبی برای دستیابی به توسعه اقتصادی دارند و باید از این ظرفیت استفاده شود. در استان خراسان رضوی نیز شرکت های زیادی در این حوزه فعالیت دارند و می‌توان از این ظرفیت بر ای ارتباط با تاجیکستان بهره برد.

 

نقش اتاق بازرگانی در اتصال بخش‌های مختلف اقتصادی به دیگر کشورها

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این اجلاس گفت: ما معتقد به توسعه جریان اقتصادی استان هستیم. فعالیت اجزای مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و فرهنگی در راستای توسعه اقتصادی استان بسیار اهمیت دارد و هماهنگی در این حوزه باید در مسیری معین و با هدف‌گذاری صورت گیرد. ضمن اینکه اتاق بازرگانی در هماهنگی بین اجزای مختلف اقتصادی استان، دارای نقشی حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی افزود: بعد از سفر ریاست جمهوری ایران به تاجیکستان، فضای همکاری دو کشور بسیار مناسب شد و دو طرف، ظرفیت های اقتصادی مطلوبی به یکدیگر معرفی کردند و باید از فرصت موجود جهت گسترش روابط به خصوص در حوزه اقتصادی بهره کافی را ببریم.

نظری بیان کرد: باید از ظرفیت‌ اشتراکات تاریخی و فرهنگی جهت پیش‌برد اهداف اقتصادی دو کشور بهره برد. همچنین مزیت مرزی دو کشور در روابط تجاری مدنظر قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی افزود: بخش دولتی محل اتصال و زمینه‌ساز روابط با کشورهای مختلف است و بخش خصوصی هر دو کشور می‌توانند با تعاملات فیمابین و اسنادی که رد و بدل خواهند کرد، این برنامه‌ها را اجرایی کنند و در موضوعات مختلف توافق نامه‌های مطلوبی به امضا برسانند.

 

امضای بیش از ٢٠٠ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان طی سال‌های گذشته

«عبدالرحمان اف»، رایزن اقتصادی سفارت تاجیکستان نیز در جریان این رویداد بیان کرد: روابط ایران و تاجیکستان سال به سال رو به بهبودی است و همزمان با این اجلاس، چند هیات در تهران حضور دارند تا برای امورات مختلف رایزنی نمایند. سال گذشته سی سالگی روابط ایران و تاجیکستان را تجربه کردیم و معتقدیم هنوز از ظرفیت کامل در روابط دو کشور استفاده نکرده ایم.

وی افزود: در طی این سال‌ها حدود ۳۰ سفر توسط روسای جمهور دو کشور صورت گرفته و بیش از ۲۰۰ سند همکاری به امضا رسیده است. دو سفر اخیر روسای جمهور ایران و تاجیکستان بسیار مهم بود؛ زیرا این دو سفر متمرکز بر انعقاد تفاهم نامه های اقتصادی بود.

 

فضای مناسب ختلان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی

در ادامه، «دولتعلی سعید»، رئیس ولایت ختلان تاجیکستان در خصوص برگزاری اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی برای توسعه روابط و رشد اقتصادی ناشی از آن تاثیر زیادی دارد و بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور تاکید می‌کند.

وی بیان کرد: اقتصاد تاجیکستان از زمان استقلال این کشور و وحدت ملی در سال ۱۹۹۷، با اتکا و تلاش‌های دولت، دگرگون شد و در این مدت توانسته‌ایم تمام استاندارهای خود را با استانداردهای بین‌المللی منطبق سازیم و با دولت‌های همسایه و جهان مناسبات مختلفی را برقرار کردیم و شاهد رشد اقتصاد ملی در تاجیکستان باشیم.

استاندار ولایت ختلان، ضمن دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در ‌ختلان گفت: فضای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در ختلان وجود دارد که باعث ترغیب حضور شرکت‌های دیگر کشورها در این استان شده است. امور فضای سرمایه‌گذاری در این استان بسیار مطلوب بوده و دیگر کشورها حضور چشمگیری در تاجیکستان دارند و جذب سرمایه برای دولت تاجیکستان نیز اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به اشاره نقش موثر اتاق بازرگانی در توسعه روابط دو کشور گفت: اتاق بازرگانی نقش مهمی برای روابط اقتصادی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود و از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور برای تعاملات تجاری بیشتر استفاده گردد.

 

تلاش برای افزایش حجم ترانزیت کالا بین ایران و تاجیکستان

«کاظم شیردل» نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز با اشاره به اینکه استان ختلان ظرفیت زیادی در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری دارد، گفت: ما پیگیر توسعه و پیشرفت برنامه‌هایی هستیم که روابط با تاجیکستان را مستحکم کند و در نهایت، شاهد رشد و تسهیل صادرات و واردات بین دو کشور شاهد باشیم.

وی افزود: تلاش ما رایزنی به منظور افزایش حجم ترانزیت و رشد تجارت با تاجیکستان است. بر این اساس، به دنبال هماهنگی‌های اقتصادی لازم با تاجیکستان در راستای تهسیل امور برای شرکت‌های ایرانی هستیم.

شیردل با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مبادلات دو کشور اظهار داشت: پیشرفت روابط تجاری دو کشور، نیازمند تعیین تعرفه ترجیحی بین کالاهای صادراتی و واراتی است که د این زمینه لازم است تفاهم نامه ای منعقد گردد. همچنین، با توجه به مشکل چندین ساله در حوزه حمل و نقل، اگر بتوانیم با امضای تفاهم‌نامه شاهد کاهش هزینه‌های حمل و نقل باشیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در توسعه تعاملات تجاری، با مشکل تبادلات مالی روبه رو هستیم و امیدواریم با معرفی کارگزاران دو کشور، برای حل این مسئله اقدام شود و رشد و پیشرفت مبادلات دو کشور، سرعت بیشتری بگیرد.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.