×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران در جایگاه دوم صادرات پسته جهان

پسته از جمله محصولات باغی است که ایران از اصلی‌ترین تولید‌کننده‌های آن در جهان محسوب می‌شود. هرچند که طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌ها، سرمازدگی‌ها و شیوع یکسری آفات تولید پسته ایران تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته با وجود این به گفته مسوولان امسال تولید کشور خوب بوده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود استان کرمان که در صدر تولید‌کننده‌های کشور قرار دارد، پس از پشت سر نهادن خسارت شدید سرمازدگی در دو سال متوالی و علی‌رغم بروز سرمازدگی در ابتدای سال جاری، میزان تولید قابل توجهی داشته باشد. نکته جالب توجه اینکه اگرچه در بحث میزان تولید کشورهایی هستند که تولیدات بیشتری نسبت به ایران داشته باشند اما به گفته کارشناسان آنچه پسته ایران را نسبت به دیگر کشورها متمایز می‌کند طعم و چربی آن است.

در‌واقع براساس آنچه سازمان فائو ارائه داده است در حوزه تولید «پسته با پوست» ایران در جایگاه دوم قرار دارد. در حقیقت فائو می‌گوید در بحث تولید پسته با پوست کشورهای «ایالات‌متحده، ایران، ترکیه، چین، سوریه، ماداگاسکار، تونس، افغانستان، استرالیا و قرقیزستان» در رتبه اول تا دهم دنیا قرار دارند. این در شرایطی است که براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های مربوطه همچون وزارت جهاد کشاورزی تولید ۲۱۰ هزار تنی پسته خشک در کشور برآورد شده است که در صورت محقق شدن میزان تولید در این بخش نسبت به سال قبل افزایشی بالغ بر ۹۰ درصد را به ثبت خواهد رساند. از سوی دیگر استان‌هایی که بیشترین تولید پسته را امسال رقم زده‌اند به ترتیب شامل «کرمان، خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، سمنان، فارس، مرکزی، تهران، قم، سیستان‌و‌بلوچستان و قزوین» بوده است. در‌واقع براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ ایالات‌متحده با صادراتی به ارزش ۸/۱ میلیارد دلار در جایگاه اول صادرات قرار دارد و بدین‌ترتیب حدود ۵۸ درصد از کل صادرات پسته دنیا را رقم زده است. همچنین ایران با به ثبت رساندن صادراتی بالغ بر ۳۵۵ میلیون دلار و گرفتن سهمی ۱۱ درصدی از بازار در رتبه دوم قرار دارد.

این در حالی است که ترکیه نیز با رقم زدن صادراتی به ارزش حدود ۲۵۸ میلیون دلار و تخصیص دادن ۸درصد از سهم کل بازار به خود سومین صادر‌کننده برتر پسته محسوب می‌شود. همچنین براساس داده‌های این گزارش، کشورهای آلمان با ۲۴۷ میلیون دلار، بلژیک با ۱۰۳ میلیون دلار، هلند با ۵۱ میلیون دلار، ایتالیا با حدود ۴۰ میلیون دلار، اسپانیا با ۳۱ میلیون دلار، افغانستان با ۳۰ میلیون دلار، سوریه با ۲۸ میلیون دلار، یونان با بیش از ۲۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲۶ میلیون دلار، هنگ‌کنگ با ۲۵ میلیون دلار، چین با ۲۱ میلیون دلار، استرالیا با ۱۲ میلیون دلار، فرانسه با حدود ۷ میلیون دلار، ویتنام با حدود ۵ میلیون دلار، اسلواکی با ۸/۴ میلیون دلار، لوکزامبورگ با ۵/۴ میلیون دلار و ارمنستان با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳/۳ میلیون دلار» در رتبه‌های بعدی صادرات قرار دارند. بدین‌ترتیب ۱۷ کشور نامبرده بیش از ۹۹ درصد از گل پسته صادراتی جهانی در سال ۲۰۲۲ را حمل کرده‌اند.

نکته جالب توجه اینکه داده‌های این گزارش حاکی از این است که در بین کشورهای نامبرده، بیشترین رشد را استرالیا داشته که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ از نظر ارزش صادرات پسته، افزایش ۲۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین در میان کشورهای نامبرده ویتنام بیشترین کاهش صادرات را داشته که حدود ۷۰ درصد بوده است. ضمن اینکه ایران نیز کاهشی ۶۱ درصدی از نظر ارزش صادرات پسته را در این مدت رقم زده است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.