×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
انجام بیش از ۸۳ هزار بازرسی در ۱۱ ماه امسال در خراسان رضوی
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، امیررضا رجبی امروز در نشست خبری طرح نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ که در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان حمایت برای طرح‌های ویژه ماه رمضان و نوروز دستورالعمل اجرایی طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات ارائه کرد. استان به ویژه مشهد هر ساله پذیرای زوار امام رضا (ع) بوده، به عنوان یک مقصد زیارتی و گردشگری انتخاب بسیاری از مردم است و حساسیت ویژه‌ای نیز در استان دارد. افرادی که به مشهد می‌آیند انتظار حداکثر خدمات و حداقل قیمت‌ها را دارند، ما نیز وظیفه خودمان می‌دانیم با حداکثر توان حداکثر خدمات را ارائه دهیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص طرح نظارتی ماه رمضان و نوروز عنوان کرد: اولین مقطع زمانی از یک تا ۱۵ اسفند است که در این بازه باید اقدامات مربوط به اطلاع‌رسانی به واحد‌های تولیدی، صنفی، خدمات‌رسانی و اصناف و هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مرتبط با خدمات و کالا‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ایام اجرای طرح غیر از کالا، خدمات را نیز مدنظر قرار می‌دهیم که شامل حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، خدمات رستوران‌ها، اغذیه‌ها و سایر واحد‌های صنفی است. باید در این دوره جلسات انجام شود که اتفاق افتاده است. کمیته تامین و نظارت صمت نیز با همراهی ۱۴ دستگاه عضو تشکیل می‌شود.

رجبی خاطرنشان کرد: دوره عملیاتی طرح از ۱۶ اسفند تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ است که وارد فضای عملیاتی می‌شویم. اولویت‌های کالایی شامل نیازمندی‌های روزمره مانند نان، لبنیات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه‌های پرمصرف، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی‌جات، مواد شوینده، روغن موتور، تایر خودرو، لوازم یدکی و لوازم خانگی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در بخش خدمات نیز اولویت‌هایی از جمله شرکت‌های مسافرتی زمینی و ریلی، دفاتر فروش خدمات مسافرتی، حمل‌ونقل برون‌شهری، اماکن تفریحی، فرهنگی و سیاحتی، واحد‌های اقامتی، غذاخوری‌ها، رستوران، میادین میوه و تره‌بار و یک‌سری خدمات مانند قالی‌شویی و خشکشویی است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر کل زنجیره تامین برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: سامانه‌هایی از قبل پیش‌بینی شده بود که در دو سال اخیر سامانه‌ها به بلوغ خود می‌رسد. سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار‌ها ابزاری را در اختیار بازرسان قرار می‌دهد که بهتر نظارت کنند. تمام گزارش‌ها در سامانه متمرکز سیمبا ثبت می‌شود. برخورد با اندک متخلفان به صیانت افرادی که با انصاف فعالیت می‌کنند، کمک می‌کند.

رجبی گفت: در مشهد بیش از ۱۲۰ هزار و استان بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی داریم. در ۱۱ ماهه سال جاری در زمینه صنفی ۷۲ هزار و ۴۰۰ بازرسی انجام و از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۳ پرونده معادل ۸۱۶ میلیارد تومان تشکیل شده است. در حوزه قاچاق نیز نگاه ویژه‌ای داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در این زمینه ۱۰ هزار و ۸۰۰ بازرسی داشتیم که جایگاه اول کشور را حوزه بازرسی به خود اختصاص دادیم. از این تعداد بازرسی ۶۱۲ پرونده تشکیل شده که جایگاه دوم را کسب کردیم. ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع بیش از ۸۳ هزار بازرسی انجام و بیش از ۱۰ هزار پرونده به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است.

 

رسیدگی‌ها در ایام عید و ماه رمضان خارج از نوبت انجام خواهد شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در نشست خبری طرح نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳، اظهار کرد: تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی‌کننده به ماحصل زحمات همکاران است. ما جهت کمک به حوزه نظارت و بازرسی و اینکه سازمان تعزیرات بتواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد، گشت‌های مشترک داریم.

مرتضی مدنی افزود: گاهی خود تعزیرات حکومتی در این زمینه ورود پیدا می‌کند. گشت‌های مشترک روزانه ما ادامه خواهد داشت. در حال حاضر همکاران با نمایندگان دستگاه‌های مختلف در سطح شهر حضور دارند. تمرکز و نظارت‌ها در گذشته بیشتر در سطح عرضه بود اما اکنون در سطح واحدهای تولیدی است. پایگاه‌هایی در اطراف حرم ایجاد خواهد شد که قاضی تعزیرات حضور پیدا خواهد کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: در ایام عید و ماه رمضان رسیدگی‌ها خارج از نوبت و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. گزارشات مردمی باید خارج از تشریفات و در اسرع وقت انجام شود.

وی بیان کرد: رسیدگی‌ها خارج از نوبت و با سرعت بیشتری در این ایام انجام خواهد شد. گزارشات مردمی باید خارج از تشریفات و در اسرع وقت انجام شود. ما آمادگی همکاری با همه دستگاه‌های نظارتی و بازرسی را داریم. در کنار اینکه اولویت پیشگیری در حوزه نظارت و بازرسی است اما در مواردی که اصرار و تکرار تخلف باشد، برخوردها جدی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود و پلمب، نصب پارچه و جریمه‌هایی با بازدارندگی زیاد خواهیم داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با بیان اینکه امسال کارهای خوبی با هم‌افزایی و با محوریت تنظیم بازار استان و شهرستان انجام شده است و مسافران و زوار نیز رضایت داشتند، عنوان کرد: اتفاقاتی نیز در حوزه نظارت و بازرسی انجام شده و به سمت کیفی شدن رفته است.

وی ادامه داد: در گذشته نظارت‌ها معطوف به سطح عرضه بود اما اکنون به سطح توزیع با رویکرد پیشگیرانه تعمیم پیدا کرده است. تاکید شده باید تمامی چرخه تولید، توزیع و عرضه مورد رصد، پایش و نظارت قرار گیرد و همچنین اگر فرایند غلطی در حوزه نرخ‌گذاری وجود دارد، علاوه بر اعمال قانون، آن فرایند و رویه اشتباه اصلاح شود.

مدنی در خصوص پرونده‌های تشکیل شده در ۱۱ ماه سال جاری گفت: در این مدت بیش از ۵۵ هزار گزارش از دستگاه‌های مختلف به شعب تعزیرات ارسال و بیش از ۵۴ هزار مورد رسیدگی شده و میانگین زمان رسیدگی‌ها زیر یک ماه است. همچنین در این مدت بیش از ۳۱۴ مورد پلمب و ۲۸۵ مورد نصب پارچه یا پلاکارد تخلف داشتیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اضافه کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال است. استان خراسان رضوی در حوزه نظارت و بازرسی کیفی‌تر برخورد کرده و اثرگذارتر بوده است. امسال خود تعزیرات ۱۲ هزار مورد بازرسی انجام داده و بیش از ۴۰۰۰ پرونده در گشت‌های همکاران ما تشکیل شده است.

 

تامین کالاهای اساسی برای نوروز و ماه رمضان

مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: امسال این نهاد اقدام به ۵۴ هزار مورد بازرسی از واحدهای تامین کالا کرده که منجر به تشکیل ۶ هزار و ۵۰۰ پرونده به ارزش ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال شده است.

ناصر شعربافیان افزود: مسئولیت نظارت بر تامین کالا از بنکدار تا انبار و سردخانه با محوریت کالاهای اساسی مانند گوشت مرغ و قرمز، تخم مرغ، نهاده ها و آرد و گندم، شکر و روغن خوراکی، انواع برنج و لبنیات، میوه و تره بار، خرما در طرح نظارت بازار کالا و خدمات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان برعهده جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: بر این اساس طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی، برای ایام نوروز و ماه رمضان خراسان رضوی سه هزار تن گوشت منجمد گوساله و گوسفندی، پنج هزار تن گوشت منجمد مرغ، سه هزار تن شکر صنف صنعت و خانوار، ۶ هزار تن برنج هندی و پاکستانی، ۸۰۰ تن سیب و پرتغال و همچنین خرما تامین می شود.

مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق تقسیم کار صورت گرفته، بازرسی و نظارت از سطح صنوف و خرده فروشی ها برعهده اتاق اصناف و نظارت بر حوزه های غیرصنفی برعهده اداره کل صنعت معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استان در قالب قانون تعزیرات حکومتی و قانون حمایت از مصرف کنندگان است

 

برگزاری نمایشگاه بهاره در فضای ۱۲ هزار متر مربعی

در ادامه هادی مخملی، رئیس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: در خصوص نظارت و بازرسی در بازار طرح‌های ویژه‌ای داریم. طرح ویژه نظارت نوروزی ما سه فاز دارد که فاز یک پیشگیری، فاز دو مجاورین و فاز سه زائران است.

وی اضافه کرد: فاز یک از ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن، فاز دو از ‌۲۰ اسفند تا ۲۵ اسفند و فاز سه از ۲۶ اسفند تا ۲۴ فروردین است. ما نمایشگاه بهاره را نیز با ۱۲ هزار متر مربع فضا در نظر گرفتیم که ۸۶۰۰ متر مربع را واگذار کردیم تا کالاهای اساسی، کیف و کفش، پوشاک، شیرینی، آجیل و سایر کالاهای مورد درخواست و تقاضای بازار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد عنوان کرد: سه سکوی عرضه مستقیم کالا در حال راه‌اندازی بوده که در رفیعی ۱۶، بین پیروزی ۲۲ و ۲۴ و نبش فلاحی ۲۴ قرار دارد. ۷۵۰ واحد صنفی داریم که نسبت به سال گذشته ۵۰ واحد افزایش دادیم که ۲۰ قلم کالای اساسی را عرضه می‌کنند. زائران و مجاوران می‌توانند واحد صنفی مورد نظر خود را در نرم‌افزار نشان ردیابی کنند.

 

اخذ مبلغی تحت عنوان حق سرویس توسط رستوران‌ها، کافه‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها ممنوع است

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در یکی، دو سال اخیر هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی در استان ایجاد شده که اتفاق خوبی است؛ زیرا بسیاری از واحدهای صنفی و صنعتی از تشدید بازرسی‌ها گلایه داشتند.

بخشعلی بیاتی قله‌زو افزود: استفاده از سامانه‌های هوشمند در اختیار صمت از جمله سامانه جامع تجارت و سامانه‌ جامع انبارها از اقدامات مهمی است که دیگر نیازی به کنترل در سطح شهر نیست. از طریق این سامانه‌ها می‌توان رصد و رسوب و انباشت کالا را نظارت کرد.

وی بیان کرد: در زمینه نظارت در حوزه خدمات، اخذ هرگونه مبلغ تحت عنوان حق سرویس توسط رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، نوشیدنی‌ها و کافه رستوران‌ها ممنوع است. این نوع واحدها نمی‌توانند بر روی کالاهایی که توسط واحدهای تولیدی و صنعتی تولید می‌شود، مالیات دریافت کنند. در زمینه بلیت پروازهای داخلی، قیمت افزایش پیدا نکرده و همان نرخ قدیم است. نباید در سطح استان مانند سایر استان‌ها با تشدید نظارت‌ها باعث شویم ایرلاین‌ها پرواز به مقصد مشهد برگزار نکنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در زمینه واحدهای اقامتی نیز همراهی لازم را با میراث فرهنگی استان داریم. متولی نرخ‌گذاری در پایانه‌های مسافربری و حمل‌ونقل بین شهری، راهداری است که تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده؛ زیرا ممکن است مسافرت‌ها زودتر اتفاق بیفتد. محاسبه یک سر خالی اتوبوس‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. در حوزه پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها هم نظارت‌های خاص خود را در داخل شهر و اماکن زیارتی، گردشگری و تفریحی داریم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.