×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
افتتاح سنگر اسناد شهدای خراسان رضوی همزمان با ایام دهه فجر

به گزارش توس اکو، حجت الاسلام مهدی حسن زاده نامقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت اعلام برنامه‌های دهه فجر برگزار شد، ضمن تبریک ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از اجرای ۱۴ برنامه محوری توسط این نهاد در دهه فجر خبر داد.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از سال ۱۳۴۲ مبارزه با طاغوت را به‌صورت علنی و آشکار آغاز کردند و بسیاری از کسانی که دل درگرو اسلام و ملت ایران داشتند، به تبعیت از ایشان تلاش کردند که احکام اسلامی بر جامعه حاکم شود.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ادامه داد: حاصل این زحمات و مبارزه‌ها در انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرد.

حجت الاسلام نامقی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر انقلاب، افزود: در چهل و پنج سالگی انقلاب در سراسر جهان شاهد تکرار شعارهای انقلاب اسلامی هستیم. تمام دستاورد‌های این انقلاب مدیون خون شهدا و ایثارگری ایثارگران، چه در دوران شروع انقلاب، چه در دوران پیروزی و چه برای تثبیت و ادامه آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر کارشکنی برخی نبود پیشرفت انقلاب صد برابر بود، متذکر شد: بنیاد شهید نباید منفعل باشد و اگر در هر حزب یا جریان سیاسی تخلف صورت بگیرد، بنیاد شهید باید جلودار گرفتن حق باشد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اضافه کرد: بعضی تلاش کردند انقلاب را تغییر دهند، اما با مدیریت امام راحل و تبعیت و ولایت‌پذیری مردم این انقلاب به مسیر خود ادامه داد و امروز علیرغم مشکلات موجود، به‌عنوان یک نظام مقتدر در برابر زیاده خواهان جهان ایستاده است.

حجت الاسلام نامقی بیان کرد: برخی مشکلاتی که امروز ازنظر اقتصادی در جامعه با آن‌ها درگیر هستیم، به دلیل دشمنی‌ برخی افراد است. از همان ابتدا راهبرد و جهت‌گیری انقلاب خواست استکبار را در منطقه تأمین نمی‌کرد، لذا تلاش کردند به هر شیوه‌ای از تداوم این انقلاب جلوگیری کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بر ضرورت امر به معروف تاکید کرد و افزود: خانواده شهدا با هیچ گروهی چه چپ و چه راست نباید ببندد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اظهار کرد: باید تلاش کنیم سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در سراسر کشور جشن بگیریم و فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه مجاهدت و ازخودگذشتگی جوانان آن زمان را با اجرای برنامه‌های مختلف به نسل‌های بعدی منتقل کنیم

حجت الاسلام نامقی با اشاره به پیش‌بینی و تصویب برنامه‌های متعدد به مناسبت گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، از اجرای ۱۴ برنامه محوری توسط بنیاد شهید در دهه فجر خبر داد و گفت: در این راستا مقررشده جشن‌های پیروزی انقلاب با پیوست ایثار و شهادت برگزار شود که جشن بزرگ انقلاب با حضور خانواده شهدا ۱۲ بهمن ماه در سالن شهید بهشتی از جمله این برنامه ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۳۸۰ هزار خانواده شهدا در خراسان رضوی داریم، از ثبت ۶۵۰۰ خاطره والدین شهدا در استان خراسان رضوی خبر داد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ والدین شهدا در استان داریم که متاسفانه شاهد از دست رفتن ۴۷ نفر از آنها در هر ماه هستیم.

حجت الاسلام نامقی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت گلزار شهدا در مشهد، گفت: گلزار شهدا وضعیت خوبی نداشت اما با کمک خانواده شهدا و مردم بهسازی شد.

لازم به ذکر است همزمان با ایام الله دهه فجر سنگر اسناد شهدای خراسان رضوی طی مراسمی با حضور خانواده شهدا و ایثارگر در مشهد افتتاح شد

هادی نیازی سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در حاشیه این نشست خبری از بازگشایی و افتتاح گنجینه اسناد ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار سند در قالب وصیت‌نامه‌ها و پرونده این شهدا از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۰ گردآوری شده تا بتوان به محوریت آن‌ها، محتوای فرهنگی مطلوب تهیه و منتشر کرد.

وی افزود: کارگروه‌های پژوهشی و کمیته‌های محتوایی متمرکز هستند تا در آینده نزدیک، اسناد مرتبط با شهدا از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ را نیز به این گنجینه اضافه کنند تا در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد، زیرا در مشهد و نقاط مختلف استان، ۶۶۷ شهید والامقام فقط تا پیش از پیروزی انقلاب در حد فاصل سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ به شهادت رسیده‌اند و از این حیث، ظرفیت ارزشمندی برای تولید محتوا د این باره وجود دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مابقی این اسناد نیز مربوط به شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم، امنیت، سلامت و شهدای مرزبانی است که در این میان، از ۷۲ شهید شاخص استان بیش از ۵ هزار متن الکترونیک، ۸۷ ساعت کتاب الکترونیک و ۲۱۶ طرح گرافیکی موضوعی تهیه و طبقه‎بندی شده است.

وی ادامه داد: روایات ناگفته و سوژه‌های بکر فراوانی به خصوص با محوریت سیره شهدای مدافع امنیت و سلامت وجود دارد که همه در این گنجینه گردآوری شده و این فرصت برای پژوهشگران وجود دارد تا محتوای موردنیاز خود را از منابع دست‎اول و معتبر موجود در مرکز اسناد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به دست بیاورند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.