×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی وعده‌های جدید دادند

به گزارش توس اکو رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای این کمیسیون با جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، ضمن پافشاری این کمیسیون برای اصلاح سیاست‌های ارزی موجود، متذکر شد: با وجود توانمندی‌های فراوان ایران در حوزه‌های گوناگون اما در بخش اقتصاد با بعضی مشکلات زیربنایی مواجهیم که همین‌ها نیز دغدغه امروز فعالان اقتصادی ما را شکل می‌دهند.

رضا علیزاده یکی از موضوعات پُرچالش بخش خصوصی را در موضوع سیاست‌های ارزی عنوان کرد و راهبردهای موجود در این بخش را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به دنبال رفع مشکلات این بخش در چهارچوب قوانین موجود است. حتی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت چهاردهم نیز در جلساتی که داشتیم بر همین موضوع صحه گذاشت و اصلاح سیاست‌های ارزی را مورد تاکید قرار داد.

وی تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به جد بر اصلاح سیاست‌های ارزی پافشاری و آن را پیگیری خواهد کرد.

علیزاده در بخش دیگری از اظهارات خود موضوع ناترازی انرژی در کشور را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: متاسفانه کمبودها به حوزه برق خلاصه نمی‌شود و اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم در حوزه گازی انجام نگیرد و تأسیسات فشارافزایی وارد مدار تولید در این بخش نشود، با مشکلات فراگیرتری در بحث قطعی گاز مواجه خواهیم شد.

وی متذکر شد: به گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت نفت نیز گفته شد که باید از صنایع پتروشیمی برای سرمایه گذاری در حوزه انتقال گاز کمک گرفته شود و در مقابل به این صنایع تعهد داده شود که گاز آنها قطع نخواهد شد تا تشویق به سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در صورتی که شرایط کنونی به درستی مدیریت شود و در تعاملات بین‌المللی کشورمان گشایش‌های لازم ایجاد گردد؛ شاید بتوان مسیر ۱۰ ساله را در بازه کوتاه‌تری طی نمود و زمینه توسعه لازم را برای اقتصاد کشور فراهم کرد. انتظارات و توقعات از کابینه دولت چهاردهم در دست بررسی است و هفته پیش‌رو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد طرح این موارد خواهیم بود.پ

وی به نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزرای اقتصادی پیشنهادی دولت چهاردهم اشاره و بیان کرد: مطالبه شاخصی که با وزیر پیشنهادی صمت مطرح کردیم، ایجاد تعادل میان حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت و برقراری ارتباط موثرتر با دیگر وزراتخانه‌های اقتصادی بود.

علیزاده اظهار داشت: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت رای مثبت دادند اما این مطالبه جدی را مطرح کردند که با درایت لازم و به‌کارگیری معاونان و مدیران کارآمد، این بخش‌های مهم اقتصاد کشور را به درستی اداره نماید و مشکلات فعالان این حوزه را نیز مجدانه پیگیری و رفع کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه ۹۵ درصد اقتصاد خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است، یادآور شد: این مهم از یک سو امتیازی برای استان محسوب می‌شود و از سوی دیگر این دغدغه وجود دارد که خراسان رضوی نتوانسته سهم خود را از اقتصاد کشور به‌دست آورد، در این شرایط انتظار می رود با وجود تشکل‌های قوی بخش خصوصی در این استان، بتوان لااقل زنجیره فولاد را در این خطه تکمیل نمود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهتر است برخی از صنایع مادر متناسب با شرایط اقلیمی خراسان رضوی در این استان ایجاد شوند و شرکت‌هایی که در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند نیز درآمدهای خود را به استان بازگردانند تا صرف توسعه این خطه شود.

علیزاده، تک نرخی شدن ارز و رفع ناترازی انرژی را در زمره مطالبات کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد و گفت: علاوه بر این تاکید داریم که باید قفل تسهیلات بانکی بر روی بخش تولید باز شود لذا همت این کمیسیون در دوره جاری مجلس، بر پیگیری این جنس موضوعات استوار خواهد بود

«مصطفی طاهری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از تصمیمی سخن گفت که در سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت نرخ‌گذاری ارز در کشور اتخاذ شده؛ اما به دلایلی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. وی اظهار کرد: در بحث سیاست‌های ارزی به این نتیجه رسیدیم که به غیر از بخش‌های خاصی از تولید از جمله پتروشیمی، مابقی صنایع باید ارز حاصل از صادرات خود را در «سامانه توافقی» عرضه کنند. این سامانه به مثابه بازار است و نرخ ارز در آن، بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود. این موضوع قبل از درگذشت آیت الله رئیسی در حال تدوین بود؛ اما در حال حاضر متوقف شده و امیدواریم بتوانیم بار دیگر اجرا و ابلاغ آن را به کار بیندازیم.

وی افزود: ما در مجلس گذشته تلاش نمودیم در قانون برنامه هفتم توسعه ریل‌گذاری لازم را برای قرار گرفتن در مسیر توسعه انجام دهیم. در کمیسیون صنایع و معادن هیچگاه پشت درهای بسته تصمیم گیری نکردیم و این روال در دوره کنونی هم تداوم خواهد یافت. قوانین موثر بر بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بایستی بار دیگر مطالعه گردد.

وی افزود: تلاش ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به حداقل رساندن قطع انرژی در صنایع است. در بحث رفع ناترازی گاز نیز، واردات گاز از روسیه برای صنایع در دستور کار قرار دارد. در این زمینه تاکید بر ایجاد زنجیره‌های گوناگون از گاز استحصالی به منظور ایجاد ارزش افزوده است.

«سیدجواد حسینی کیا»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به صادرات ریالی از استان خراسان رضوی به کشورهای همسایه گفت: بازار بخشی از صادرات این استان کشورهای افغانستان و پاکستان است و تجار خراسانی در قبال صادرات به این کشورها، ریال دریافت می‌کنند؛ لذا رفع تعهد ارزی برای صنایع این استان مشکل‌زاست و بایستی استثنائاتی در این باره درنظر گرفته شود.

«علی اکبر رنجبرزاده»، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست بر ضرورت همکاری مستمر اعضای اتاق بازرگانی با اعضای این کمیسیون تاکید و بیان کرد: نظارت بر حسن اجرای قانون از وظایف مجلس است، در این زمینه لازم است هم‌افزایی بیشتری بین بخش خصوصی و این کمیسیون صورت گیرد.

«مصطفی پور دهقان» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: این بدترین نوع مدیریت اقتصادی کشور به شمار می رود که سهم بخش خصوصی از رشد اقتصادی صرف مخارج دولت شود. وزمرگی در مدیریت اقتصادی کشور، نتیجه ای جز هدررفت منابع را به دنبال ندارد، کار درست، اصلاح زیرساختها و کمک به توسعه کشور است.

وی تاکید کرد که باید سهم فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی در مشورت گرفتن برای نگارش قوانین و دستورالعمل ها افزایش یابد، دولت باید دست از تصدی گری در اقتصاد بردارد و برای اصلاح اقتصاد راهی جز این نیست.

«میثم ظهوریان»، نماینده مردم مشهد و کلات گفت: سهم اندک خراسان رضوی از واحدهای صنعتی بزرگ باعث کاهش سهم این استان از تولید ناخالص داخلی شده و آن را به پنج درصد رسانیده است. از سویی، سهم بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از اقتصاد استان افزایش یافته و این مهم، تاب آوری صنایع استان ما را نسبت به تغییرات پایین آورده و این واحدها فشار مالی و اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند.

در ادامه، «احسان قاضی زاده هاشمی»، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی  از خلأ جدی صنایع بزرگ در استان سخن گفت و اظهار کرد: زنجیره صنایع معدنی این استان با وجود معادن متعدد و غنی آن کامل نیست، با وجود اینکه مواد معدنی خراسان رضوی خوراک بسیاری از واحدهای صنعتی دیگر استان‌ها است و این استان خدمات‌رسانی زیادی به صنایع بزرگ کشور دارد؛ اما خود از خدمات دیگر استان‌ها کم بهره است.

این نماینده مجلس، درخواست اول استان خراسان رضوی را تکمیل زنجیره فولاد در آن دانست و افزود: این سرمایه‌گذاری عزم دولت و کار مشترک با فعالان اقتصادی در حوزه‌های تولید ورق، آهن اسفنجی و دیگر محصولات وابسته به زنجیره فولاد را نیاز دارد.

قاضی زاده هاشمی به نیاز مبرم خراسان رضوی به گاز اشاره کرد و گفت: این استان در تامین گاز مشکل اساسی دارد، در این شرایط در حال تقویت ارتباطمان با کشور ترکمنستان هستیم تا خط ارتباطی موجود در این زمینه گسترش یابد؛ کار تصفیه گاز ترش بایستی در این استان انجام شود و مذاکرات در این زمینه با کشور ترکمنستان نیز در حال انجام است.

این نماینده مجلس یادآور شد: یکی از بزرگترین پروژه هایی که نمایندگان این استان با وزارت نفت در حال پیگیری هستند، اجرای خط ۱۱ گاز عسلویه و انتقال انرژی از جنوب به خراسان رضوی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.