×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ارتقای سواد سلامت موثر در کیفیت خدمات سلامت محور

به گزارش خبرنگار توس اکو، دکتر فرشید رضایی روز یکشنبه در دومین روز از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در مجتمع شهدای سلامت مشهد افزود: همگرایی و همسویی دستگاه‌های موثر در مقوله سواد سلامت موجب برکات بسیار در این حوزه خواهد شد و در نظر داریم تا با همراهی و همکاری رسانه‌ها در مسیر پیشرفت سواد سلامت قدم برداریم.

وی گفت: با کمال تاسف در موضوع سواد سلامت صرفاً به پوسته ظاهر سواد و انتقال دانش توجه شده است و نداشتن یک برنامه منسجم با وجود داشتن تلاش‌های بسیار این حوزه یکی از مهمترین اشکالات بوده است که در دولت سیزدهم با همکاری اساتید دانشگاهی شروع به نوشتن برنامه ملی سواد سلامت کرده ایم و در کنگره حاضر به باز کردن مفهوم آن می‌پردازیم.

مدیر کل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به رشد ۲۰ درصدی مقوله سواد سلامت در کشور بیان کرد: طی سالهای گذشته شاخص عدم سواد سلامت جامعه از ۵۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته است که امیدواریم در این زمینه به صفر برسیم.

وی بیان کرد: موضوع تغییردادن سطح سواد سلامت زمان‌بر بوده و کار یک یا دو سال نیست، به‌طور کلی وضعیت سواد سلامت در دنیا به‌گونه‌ای است که از هر سه نفر یک نفر فاقد سواد سلامت کافی بوده و در برخی از کشورهای دنیا نیز از هر ۲ نفر یک نفر با این نقص مواجه است.

رضایی خاطر نشان کرد: ما باید قبل از آنکه نیازمند مقوله‌های دارو و درمان شویم، روی موضوع پیشگیری و ارتقای سواد سلامت و سبک زندگی سالم کار کنیم.

وی ادامه داد: آموزش صحیح و سبک زندگی سالم ما را از بسیاری از نیازهای حوزه درمان بی‌نیاز می‌کند و نیاز به پزشک خانواده، عمومی و متخصص را کاهش خواهد داد.

ارتقای سواد سلامت در کیفیت خدمات سلامت محور موثر است

نماینده یونیسف در ایران نیز در نخستین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت گفت: تمرکز بر سلامت عمومی و سیستم‌های بهداشتی کارآمد در مسیر پیشبرد سواد سلامت موثر بوده و تلاش خستگی‌ناپذیر در جهت رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز در حوزه سلامت امری ضروری است.

دکتر «رابین ناندی» با اشاره به نقش ارتقای سواد سلامت در کیفیت خدمات سلامت‌محور افزود: موضوع تبدیل سواد سلامت به پیامدهای موفق سلامت، پدیده‌ای پیچیده و چند وجهی است، بنابراین باید رویکردی جامع برای دستیابی به موفقیت در نتایح سلامت از طریق ارتقای سواد سلامت، تضمین کیفیت خدمات سلامت‌محور و مشارکت همه افراد شامل ذینفعان و همچنین مردم را در این فرآیند دنبال کنیم.

وی بیان داشت: امروزه یونیسف به عنوان بزرگترین نهاد بین‌المللی در حوزه کودکان در بیش از ۲۰۰ کشور جهان در زمینه بهداشت و تغذیه، آموزش، مراقبت از کودکان و دسترسی به فرصت‌های برابر برای کودکان فعالیت می‌کند و معتقدیم که آموزش‌های مرتبط با حوزه سلامت در موضوعات پیشگیری، بهداشت و تغذیه باید از همان سنین کودکی آغاز شود تا تأثیرپذیری خوبی در رشد و ارتقای سلامت آن کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: یونیسف با طیف وسیعی از مقامات دولتی، سازمان‌های جامعه مدنی، رهبران مذهبی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی همکاری می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه اقدامات و فعالیت‌های یونیسف با کمک‌های مالی داوطلبانه دولت‌ها، بخش خصوصی و افراد و نهادهای نیکوکار در هر گوشه از جهان اجرا می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.