×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هدف‌گذاری برای صادرات ۹ میلیارد دلاری در خراسان رضوی

امیررضا رجبی روز چهارشنبه در همایش فرصت های تجاری با افغانستان افزود: کشور افغانستان یکی از مقاصد صادراتی خراسان رضوی است، به طوریکه در سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته است.

وی با اشاره به کاهش صادرات به افغانستان در سال گذشته به دلیل شرایط سیاسی این کشور عنوان کرد: اولویت اقتصادی کشور ایران، افغانستان است و تلاش بر این است با افزایش مراودات تجاری، عقب‌ماندگی اقتصادی با این کشور جبران شود و اهداف صادراتی مد نظر محقق شود.

رجبی تصریح کرد: ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف از جمله افغانستان یکی از راههای ارتباط اقتصادی سریع به کشورهاست که تجار می توانند از آن طریق تولیدات و محصولات خویش را در بازار بین‌المللی عرضه کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در راستای ارتقای سطح همکاری کشورهای ایران و افغانستان، قراردادهای همکاری امضا شده است و سفارت و کنسولگری‌های این دو کشور، تلاش‌های زیادی در تسهیل این مسیر داشته اند.

تجارت با افغانستان دو سویه می‌شود
مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: دولت حامی بخش خصوصی است و از فعالان این عرصه حمایت می‌کند. نگاه خراسان رضوی به کشور افغانستان به عنوان یک شریک اقتصادی است و تلاش دارد علاوه بر صادرات به این کشور واردات محصول را از این کشور داشته باشد.

علیرضا عباس‌زاده ادامه داد: نخبگان افغان می‌توانند زمینه‌ساز ارتباط موثر دو کشور باشند و از این بابت سرمایه‌ای برای ایران به شمار می‌روند. فعالان عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران نیز بازوان تولید و صادرات محصولات با کیفیت به افغانستان هستند و از ظرفیت های آنها استفاده خواهد شد.

عباس‌زاده اظهار داشت: دولت سیزدهم معتقد است پیچ و خم اداری داخلی بیشتر از تحریم‌های بین‌المللی، فعالان حوزه اقتصاد را اذیت کرده است، از این رو دولت به دنبال برطرف کردن این مشکلات است تا شرایط روابط اقتصادی در عرصه بین‌المللی تسهیل شود.

وی عنوان کرد: تصمیم دولت مبنی بر ورود به اقتصاد نیست بلکه حامی فعالان این عرصه است و سعی بر این دارد مسیر را برای تلاش‌گران این عرصه هموار کند و از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

هرات با همکاری تجار ایرانی به قطب اقتصادی افغانستان تبدیل شده است

رییس اتاق صنایع و معادن هرات نیز در این همایش گفت: اقدامات بی‌سابقه و سرنوشت ساز ایران در همکاری با کشور افغانستان از دیرباز همیشه در اذهان مردم این کشور ماندگار است و سبب تبدیل‌شدن هرات به قطب اقتصادی افغانستان شده است.

حمیدالله خادم تصریح کرد: شرایط امروز در افغانستان بهتر از هر زمان دیگری است و بستر برای ارتباط دائم کشور ایران و افغانستان بسیار فراهم است. ارتباطات تجار و بهره‌مندی از منابع غنی در افغانستان می‌تواند برای هر دو کشور سودآور باشد.

وی خاطر نشان کرد: مسوولان سطح اول کشور قول‌های مساعدی برای حضور در اقتصاد افغانستان داده‌اند و ما پیشنهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را پذیرا خواهیم بود.
خادم ادامه داد: ایجاد مرکز تجاری به عنوان یک رویداد تاریخی در اقتصاد دو کشور است. امیدواریم تجار ایران با ورود به عرصه کشاورزی، سرمایه‌گذاری در معادن و تولید انرژی برق به دستاوردهای بزرگی در این عرصه‌ها دست خواهد یافت.

رییس اتاق صنایع و معادن هرات گفت: افغانستان، کشوری مصرف گراست اما تقاضا داریم با بهره‌وری از دانش و علم نخبگان اقتصاد ایران، این کشور در حوزه صادرات هم فعالیت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همکاری با تجار ایران به دنبال آن هستیم با منابع و نیروی ایران محصولاتی تولید کنیم که آنها را از افغانستان به سایر نقاط جهان صادر کنیم تا هر دو کشور از منابع آن سود ببرند.

خادم عنوان کرد: تجار ایرانی نگران وضعیت سیاسی کشور افغانستان نباشند و از فضا سازی‌های بین‌المللی علیه این کشور هراسی نداشته باشند، چراکه در حال حاضر کشورهای روسیه و چین در حال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند و به ظرفیت‌های اقتصادی منطقه پی برده‌اند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.