×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نمایشگاه ایران در ترکمنستان بستر تعاملات سازنده است

به گزارش توس اکو و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، سید صولت مرتضوی اظهارداشت: بسیار خرسندم که امروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان حضور دارم. لازم می دانم در ابتدا از روسای جمهور دو کشور برای برگزاری این نمایشگاه تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: آسیای مرکزی به عنوان یکی از مناطق همجوار، جز اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم محسوب می شود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه براساس حُسن همجواری، از اولویت های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران بیان داشت: مقامات دو کشور همواره بر گسترش تعاملات دو جانبه به خصوص در حوزه اقتصادی تاکید کرده اند و اراده سیاسی خود را برای گسترش همکاری ها با تبادل هیات ها در سطوح مختلف نشان داده اند که در این زمینه می توان به دو بار حضور رئیس جمهور اسلامی ایران در ترکمنستان و سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران اشاره کرد که این تبادلات بر گسترش روابط دو کشور اثرگذار بوده است.

مرتضوی با اشاره به اقدامات موثر انجام شده میان دو کشور، تصریح کرد: در همین راستا اقدامات مهمی در سطوح دو جانبه و منطقه ای انجام شده است که از جمله مهم ترین آن ها به امضای بیش از ۲۰ سند همکاری دوجانبه طی یکسال اخیر در حوزه های مختلف، بهره برداری از پروژه راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان و آغاز همکاری های ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب، سوآپ گازی ترکمنستان و فعال سازی توافق نامه ترانزیتی عشق آباد اشاره کرد.

وی همچنین گفت: وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان در بخش های مختلف حمل و نقلی دو کشور، افزایش کمی و کیفی تجهیزات و توسعه ظرفیت های جدید در زیرساخت ریلی و جاده ای و دریایی در ایجاد مسیرهای ترانزیتی با محوریت ایران و ترکمنستان موثر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران اظهارداشت:در حال حاضر مشخصا در زمینه حمل و نقل جاده ای و ریلی میان دو کشور، روزانه به طور متوسط ۲۲۰ واگن قطار در دو مرز سرخس و اینچه برون و بیش از ۶۵۰ کامیون و محموله باری در مرزهای سرخس، لطف آباد و اینچه برون مبادله می شود که نشان دهنده پتانسیل بالای مبادله میان ایران و ترکمنستان است.

مرتضوی ادامه داد: همچنین در بخش انرژی و نفت و گاز، همکاری های دو جانبه منطقه ای، به خصوص سوآپ گاز در جریان بوده و همکاری های دو جانبه در زمینه انتقال برق نیز مستمرأ در حال انجام است.

وی افزود: در طی یکسال گذشته مبادلات تجاری دو کشور، افزایش چشمگیری داشته که امیدواریم  با برگزاری رویدادهای اقتصادی حجم مبادلات افزوده شود. بسیاری از اقلام مبادله شده بین دو کشور، عمدتا در حوزه های پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی است که امید داریم در سالهای آینده شاهد افزایش مبادلات با فناوری های پیشرفته تر باشیم. همچنین در حوزه گردشگری، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری با ترکمنستان و ایجاد ارتباطات مستمر میان شرکت های گردشگری دو کشور اعلام میکند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه برای مراودات دو کشور موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: برگزاری چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان پس از ۴ سال وقفه، می تواند بستری مناسب برای تعاملات سازنده و رو به گسترش در بخش های صنعتی، تجاری، علمی و فناوری و علوم دانش بنیان میان دو کشور باشد.

مرتضوی گفت: با توجه به نهضت سازندگی و توسعه شتابنده در ترکمنستان، تلاش های بسیاری  صورت گرفته که شرکت های بزرگ ایرانی از بخش های مختلف و دارای توانمندی های علمی و صنعتی در این نمایشگاه حضور داشته باشند تا نقش موثری در نهضت توسعه ترکمنستان ایفا کنند.

وی تصریح کرد: ایران و ترکمنستان فرصت های بسیار خوبی برای افزایش همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی به خصوص ترانزیت، انرژی و تجارت دارند و برگزاری هدفمند نمایشگاه های اقتصادی در توسعه همکاری ها میان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور ثمربخش خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران ادامه داد: حضور فعال شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه، در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، تجاری و گردشگری حاکی از استقبال طرف ایرانی برای توسعه روز افزون همکاری های اقتصادی و تجاری با ترکمنستان است.

مرتضوی در پایان گفت: امیدوارم با حضور بازدیدکنندگان ترکمنی از این نمایشگاه و ایجاد تعاملات میان شرکت های ایرانی و ترکمنی، گام مهمی در شناسایی ظرفیت های مغفول در عرصه دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برداشته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.