×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مراسم حکاکی گروهی شرف الشمس در مصلی تاریخی مشهد برگزار می شود

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی رضا ابراهیم‌نیا امروز جمعه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: شرف‌الشمس در اصل یک اتفاق نجومی است اما در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی به نگین عقیق زرد رنگ گفته می‌شود که روی آن حرز یا دعای شرف الشمس حکاکی شده باشد، اما حکاکی این دعا اصول و قواعد خاصی دارد که حتما باید رعایت شوند تا نتیجه مطلوب از همراه داشتن این سنگ حاصل شود و برای دارنده آن تاثیر گذار باشد.

معاون صنایع‌دستی اداره ‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: حکاکی شرف‌الشمس باید در تاریخ ۱۹ حمل انجام شود که از سالیان دور تاکنون آن را در روز ۱۹ فروردین دانسته‌اند و در تمامی این سال‌ها، حکاکی آن در روز ۱۹ فروردین انجام می‌شود.

او تصریح کرد: عده‌ای از منجمان و صاحب‌نظران در علم نجوم اعلام کرده‌اند به دلیل حرکت تقدیمی زمین صورت فلکی حمل نسبت به نقطه اعتدال بهاری هر سال مقداری جابجا شده و این موضوع باعث تغییر زمان پدیده شرف الشمس شده است.

ابراهیم‌نیا یادآور شد: البته در عرف و میان بزرگان بازار جواهرات و اساتید حکاکی تاریخ شرف الشمس ۱۹ فروردین در نظر گرفته شده و تمامی نگین‌های شرف الشمس موجود در بازار تاریخ ۱۹ فروردین حکاکی می‌شود.

او گفت: مراسم حکاکی دعای شرف الشمس در مجموعه تاریخی فرهنگی مصلی مشهد از ساعت ۱۶ تا ۲۱ با حضور هنرمندان صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.