×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ششمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم ۱۴ اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش توس اکو، رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم امروز، ۶ اردیبهشت ماه، در نشست خبری این همایش که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد:  ما برنامه‌های متنوعی را در هفته بزرگداشت مقام معلم داریم. مهمترین برنامه ما برگزاری همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده است که ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی برگزار خواهد شد و آغاز همایش با حضور آقای صحرایی، ریاست دانشگاه فرهنگیان، خواهد بود.

دیمه‌کار افزود: ما در استان وظیفه اجرایی همایش را بر عهده داریم که ۲ دبیر علمی و اجرایی برای آن در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری بخش‌های مختلف آموزشی کشور به ویژه ۲ دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که امیدواریم این همکاری نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیشرفت جامعه به مدرسه و معلم وابسته است، تصریح کرد: جوامعی که امروز شاهد پیشرفت آن‌ها هستیم از سال‌های دور به تربیت معلم و مدرسه توجه کردند. اگر امروز چالش‌هایی در بخش‌های مختلف داریم، باید از تربیت معلم و مدرسه شروع کنیم. آینده کشور ما وابسته به تربیت معلمانی است که آینده را ببینند. ورود تکنولوژی‌های جدید در عرصه آموزش ما را وادار کرده که رویکرد معلم آینده را مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: محورهای همایش شامل الگوهای شایستگی معلمان در عصر دیجیتال، کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم و الگوهای جهانی، نوآوری در تربیت معلم و تجارب بین‌المللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین و تحول در تربیت معلم، اعتباربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های تربیت معلم، آینده‌پژوهی تربیت معلم، آینده‌پژوهی مدارس آینده در سایه فناوری‌های نوین و تعلیم و تربیت پس از همه‌گیری ویروس کروناست.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم خاطرنشان کرد: یکی از نتایجی که دوره کرونا تجربه کردیم این بود که ما باید نگاهمان را عوض کنیم. امروز بعد از ورود دانشجویان به دانشگاه و دانش‌آموزان به مدرسه نگاه‌های متفاوتی را از آن‌ها شاهد هستیم. مطالبات دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها متفاوت بوده و این مطالبات موجب شده نگرش‌های خود را در آموزش تغییر دهیم.

 

در ادامه حسین کارشکی، دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت پدیده پیچیده و تاثیرگذاری است که تحت تاثیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی قرار دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ما پیچیده شده و دانش‌آموزان ما دانش‌آموزان سابق نیستند، عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده و سازگار شدن دانش‌آموزان با این ساختارهای فرهنگی و اجتماعی سخت شده است؛ بنابراین نیازمند معلمی هستیم که خود را با این اقتضائات سازگار کند. امروز با پیچیدگی که اتفاق افتاده نظام تعلیم و تربیت بین رشته‌ای و بین بخشی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تنها یاد گرفتن فیزیک یا ریاضی ما را معلم نمی‌کند. هنر تدریس، روش‌ها و فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی و دانش روانشناسی نیز نیاز است. در این شرایط معلم باید بتواند خود را سازگار کند. سازوکارهای زیادی برای توسعه حرفه معلمان اندیشیده شده که یکی از مهم‌ترین تحولات آن دانش‌سراهای تربیت معلم، تربیت معلم‌ها و دانشگاه فرهنگیان بود که به شکل رسمی این اتفاق می‌افتد.

دبیر علمی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه فرهنگیان این ششمین همایش است. دانشگاه‌های تهران، شیراز و خوارزمی برگزارکنندگان دوره‌های قبلی با همکاری دانشگاه فرهنگیان بودند و در ششمین همایش نیز دانشگاه‌های متعددی از جمله تهران، علامه، خوارزمی، شیراز و چند دانشگاه دیگر شرکت دارند که دانشگاه‌های فرهنگیان و فردوسی مشهد نقش مهم‌تری دارند.

کارشکی با اشاره به اینکه کرونا تحولات قابل توجهی ایجاد کرد و منشا تغییرات گسترده‌ای در نظام یادگیری و آموزش بود، تصریح کرد: این همایش در تابستان ۱۴۰۱ تصویب شد و متخصصان تا آذر ماه فرصت داشتند مقالات خود را برای دبیرخانه همایش ارسال کنند. با تمدید مهلت تا اسفند ماه ۲۴۲ مقاله دریافت و هر مقاله حداقل ۲ بار داوری شد. در مجموع ۱۳۳ مقاله برای ارائه شفاهی و پوستر پذیرفته شد که ۴۸ ارائه شفاهی در سه سالن و همزمان ۸۵ پوستر به ترتیب زمانی ارائه خواهد شد. بیشترین استقبال از آموزش‌های مجازی و دیجیتال شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما از همه کشورها دعوت کردیم اما چند موضوع موجب شد استقبال خوبی صورت نگیرد که یکی از مسائل کرونا بود. ممکن است استقبال گسترده بین‌المللی صورت نگیرد اما برای اولین همایش خوب است که با این رویکرد وارد میدان شدیم.

وی ادامه داد: در این همایش چهار مقاله خارجی به زبان خارجی داریم و ۲ مقاله از خارج کشور توسط ایرانیان مقیم خارج از ۲ کشور ژاپن و کانادا به شکل مجازی ارائه خواهد شد. مقالات پذیرفته‌شده در کتابچه الکترونیکی قرار می‌گیرد که در پایگاه همایش و ISC (موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) در دسترس خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.