×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، فرصت تجارت پایدار برای ایران و افغانستان است

سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان می‌گوید: سرمایه‌گذاری در حوزه معدن در افغانستان می‌تواند نوید خوبی برای بخش خصوصی باشد و مسیر را برای تجارت پایدار هموار می‌کند.

روز یکشنبه، رضا محتشمی‌پور، معاون معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفری دو روزه به کابل با اعضای خانه معدن افغانستان و خانه معدن کابل، وزیر معادن و پترلیوم و رئیس انجمن سنگ‌های قیمتی افغانستان دیدار کرده. گسترش فعالیت شرکت‌های معدنی ایران در افغانستان محور اصلی این دیدارها بوده و قرار است رایزنی‌هایی طی هفته آینده در سطح کارشناسی و بازدیدهای میدانی انجام شود.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، این سفر را مقدمه‌ای برای شروع همکاری‌های معدنی میان دو کشور ایران و افغانستان می‌داند.

سلیمی می‌گوید: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ منطقه معدنی افغانستان شناسایی‌شده است. این کشور پهناور دارای ذخایر زیرزمینی ازجمله مس، لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم و کبالت است که با استخراج این معادن، افغانستان به یکی از قوی‌ترین کشورهای صادرکننده مواد معدنی در جهان تبدیل خواهد شد. امیدوارم سفر معاون معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت مقدمه‌ای باشد برای همکاری در حوزه معدن و در این زمینه باید دولت پیش‌قدم باشد.

او معتقد است: از آنجایی که قوانین در افغانستان ثبات کافی ندارد و تغییرات بسیار سریع اتفاق می‌افتد؛ سرمایه‌گذار دولتی به خاطر مسائل سیاسی می‌تواند ریسک کند ولی بخش خصوصی نیاز به قوانین باثبات دارد و باید امنیت سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان وجود داشته باشد تا بخش خصوصی وارد حوزه معدن و سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان می‌گوید: مدت‌هاست که چین، پاکستان، روسیه و ترکیه به حوزه معدن در افغانستان وارد شده‌اند؛ ما همسایه این کشور هستیم و مرزهای طولانی با آن‌ها داریم و نباید از سرمایه‌گذاری در افغانستان غفلت کنیم. به‌عنوان‌مثال ما با کمبود معادن سنگ‌ آهن روبرو هستیم و می‌توانیم این کمبود را از افغانستان جبران کنیم.

او تأکید می‌کند: آمارها نشان می‌دهد که افغانستان ۱.۴ میلیون تن عناصر خاکی نادر دارد که گروهی متشکل از ۱۷ عنصر مورد استفاده در ساخت محصولات الکترونیکی مصرفی و تجهیزات نظامی هستند. کوه‌های افغانستان منابع معدنی مهمی نظیر مس، طلا، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، عناصر خاکی نادر، لیتیوم، کرومیوم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، تالک، سولفور، تراورتن، گچ و سنگ مرمر دارند.

او ادامه می‌دهد: البته من در این مدت تغییرات مهمی در جهت همکاری ندیده‌ام ولی اینکه دولت‌ها پیش‌قدم همکاری در حوزه معدنی شوند، خیلی گام مثبتی است و بخش خصوصی از آن استقبال می‌کند. باید قوانین و مشکلات آن بررسی شود و در صورت ثبات شرایط، بخش خصوصی هم آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

او تصریح می‌کند: در شرایط حاضر انتظاری که وجود دارد اینکه دولت گزارشی از روند کار در حوزه معدن افغانستان را به بخش خصوصی ارائه دهد تا ابهام‌ها شناسایی شود و روند سرمایه‌گذاری با شناخت بیشتری آغاز شود.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، صادرات ایران به افغانستان حدود دو میلیارد دلار بود و چون سهم واردات کالا از این کشور کمتر بود، همیشه مقامات افغانستانی گلایه داشتند.

او معتقد است: همکاری در حوزه معدن فرصت مناسبی برای تجارت پایدار میان دو کشور است. صادرات معدن از افغانستان به ایران می‌تواند محور اصلی همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری شود و این می‌تواند نوید خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش خصوصی هم باشد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.