×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
گزارش نشست هم‌اندیشی توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

در نشست سالیانه اعضای هیئت امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که با حضور مسئولان دولتی، خیرین اندیشه‌ساز و اعضای هیات امناء برگزار شد، مدیر عامل مجمع سرکار خانم شریف‌الحسینی و برخی از اعضای هئت مدیره و هئیت امنای مجمع به تبیین منشور مشارکت خیرین در زمینه مهارت‌ورزی و طرح‌های ابتکاری مجمع پرداختند.

در این جلسه که در تاریخ سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دانشکدۀ فنی شهید منتظری در مشهد و با حضور ریاست شورای شهر، برخی از اعضای شورای شهر مشهد، مدیر مرکز بازآفرینی شهری شهرداری مشهد، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، مدیر آموزش استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، نماینده دادستان خراسان رضوی و جمعی از خیرین اندیشه‌ساز به‌همراه اعضای هیئت امناء مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد؛ سخنرانان به معرفی منشور مشارکت جمعی در امر مهارت‌آموزی و معرفی طرح‌های ابتکاری در مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پرداختند.

 

سخنران اول: سرکار خانم شریف‌الحسینی (مدیرعامل مجمع خیرین)

سرکار خانم شریف‌الحسینی مدیرعامل مجمع خیرین

 

سرکار خانم شریف‌الحسینی مدیر عامل مجمع خیرین در شروع جلسه ابتدا به حضار خیر مقدم گفته و سپس هدف از برگزاری این جلسه را تبیین فعالیت‌های مجمع خیرین دانستند. ایشان اعلام کردند که در استان در حدود ۲۰۰۰ خیریه فعال وجود دارد که اکثر آن‌ها تمرکز خود را بر روی تامین معیشت افراد تحت پوشش خود گذاشته‌اند. این در حالی است که توجه کمی به مسائل آموزش و مهارت‌آموزی، مددجویان این خیریه‌ها می‌شود.

خانم شریف‌الحسینی تاکید کردند که مجمع خیرین در ۲ سال گذشته با تحقیق و پژوهش‌هایی که انجام داده است به یک برنامۀ اجرایی در زمینه توسعه مهارت‌آموزی توسط سازمان‌های مردم نهاد دست پیدا کرده است. ایشان تاکید کردند که مشارکت جمعی خیرین در خیریه‌های استان اگر با همراهی مقامات دولتی همراه شود، می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از هدر رفت منابع انسانی در کشور داشته باشد.

در پایان خانم شریف‌الحسینی از مسئولین شهری، خیرین و تمامی کسانی که می‌توانند در تحقق شعار مجمع که ایرانیِ ماهر، برای ایرانِ فاخر است، دعوت به همکاری و مشارکت کردند.

 

معرفی طرح‌های مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسط آقای دکتر نصیری

در در ادامۀ این جلسه در کلیپی که پخش شد، آقای دکتر نصیری به معرفی طرح‌های مجمع در زمینه مشارکت و افزایش ظرفیت مهارت‌ورزی در جامعه پرداختند. ایشان تاکید کردند که در طرح مهروار تجهیزات بلااستفاده و مازاد در کارخانجات به مدارس و هنرستان‌ها اهدا می‌شود تا در امر آموزش مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین در طرح همیار با تبادل تجهیزات مازاد بین هنرستان‌ها، استفاده بهینه از تجهیزات و ظرفیت‌های موجود برای آموزش نیروی انسانی ایجاد می‌شود. در طرح یاوار نیز تجهیزات مورد نیاز در هنرستان‌ها توسط هنرآموزان و کارجویان هنرستان‌های دیگر ساخته می‌شود.

ایشان در پایان تاکید کردند که طرح‌های مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تلاش دارد تا پیوند بین صنعت و آموزش را که در ۴۰ سال گذشته برقرار نشده است، را ایجاد کنند.

سخنران دوم: آقای مهندس رضا حمیدی (رئیس هیئت امنای مجمع خیرین)

آقای دکتر حمیدی ریاست هیات امنای مجمع خیرین
آقای مهندس حمیدی ریاست هیات امنای مجمع خیرین

 

آقای مهندس حمیدی در سخنانی با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی نظیر آلمان در حدود ۷۰ درصد از دانش‌آموزان به سراغ رشته‌های فنی می‌روند، در حالی‌که در ایران این آمار کاملاً متفاوت است؛ تبدیل شدن ایران به سومین کشور از لحاظ تعداد دانشگاه و چهارمین کشور در تربیت مهندسین بیکار را از مهمترین معضلات کشور دانستند.

ایشان در ادامه سخنان‌شان با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل بیکار در ایران هم اکنون از مرز ۴.۵ میلیون نفر گذشته است، نیاز به بازنگری در اهداف آموزشی و ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی را یکی از الزامات برای توسعه پایدار در کشور دانستند. معضل تأسیس دانشگاه‌های متعدد در سالیان گذشته نه تنها معضل بیکاری را حل نکرده است، بلکه موجب شده تا جوانان نتوانند مسیر اشتغال و کار را به‌درستی پیدا کنند.

 

سخنران سوم: آقای دکتر احمدی (خیر اندیشه ساز و مشاور مجمع خیرین)

آقای دکتر احمدی خیر اندیشه ساز و مشاور مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای
آقای دکتر احمدی خیر اندیشه ساز و مشاور مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای

 

آقای دکتر احمدی در سخنانی با تشریح مفهوم توسعه و بررسی تفاوت آن با رشد و پیشرفت در جوامع؛ به این نکته مهم اشاره کردند که در بسیاری از کشورهای جهان رشد و پیشرفت اتفاق افتاده است، اما شاهد هستیم که توسعه به معنای واقعی در این کشورها روی نداده است. ایشان با تاکید به این مسئله که توسعه در ایران در سیستم آموزشی مورد توجه نبوده و با قرارگیری آموزش در یک چرخه معیوب شاهد ایجاد مشکلاتی در سایر بخش‌ها هستیم، خواستار توجه به امر تحقیق و پژوهش برای توسعۀ توانمندی‌های نیروی انسانی شدند.

دکتر احمدی تاکید کردند که خیرین نسل سوم باید به سراغ استفاده از خردجمعی برای ایجاد توسعه در جامعه باشند. جایگاه فعلی ایران به لحاظ شاخص توسعه‌آفرینی در بین ۱۴۷ کشور جهان، ۱۴۴ است. این در حالی است که زیرساخت‌های لازم در کشور برای توسعه‌یافتگی وجود دارد و با کمی توجه به مهارت‌آموزی، می‌توان رتبه ایران را به لحاظ توسعه‌یافتگی به جایگاه ۶۷ ‌رساند.

ایشان پیشنهاد دادند با تشکیل ثمنی از بین مجامع خیرین در کشور، اتاق‌های فکر برای کار بر روی موضوعات تحقیقاتی ایجاد شود تا زمینه توسعه سریع‌ کشور فراهم آید.

 

سخنران چهارم: آقای مهندس مستشاری (رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین)

آقای مهندس مستشاری ریا ست هیات مکدیره مجمع خیرین
آقای مهندس مستشاری ریا ست هیات مکدیره مجمع خیرین

 

آقای مهندس مستشاری به عنوان سخنران پایانی در این جلسه اعلام کردند که مجمع خیرین به دنبال مطالبه‌گری قوانین مغفول مانده در کشور است. ایشان اعلام کردند که در تاریخ ۱۱۶ساله آموزش و پرورش ایران هیچ کار مستمری انجام نشده است و این موضوع موجب بی‌برنامگی و معضلات زیادی در کشور شده است.

آقای مستشاری با تاکید بر اصولی که در سند  چشم انداز ۱۴۰۴ مورد توجه بوده است، عدم دستیابی به اهداف این سند را یکی از مشکلات مهم در امر مهارت‌آموزی عنوان کردند. طبق این سند باید تا سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان متوسطه دوم از هنرستان‌ها فارغ التحصیل می‌شدند. این در حالی است که در حال حاضر تنها ۳۸ درصد از فارغ‌التحصیلان در مقطع دیپلم، هنرستانی هستند.

عدم تحقق این هدف موجب شده تا نیروی ماهر مورد نیاز برای صنایع در کشور تربیت نشود. ایشان با اشاره به آمار موجود اعلام کردند که حدود ۲۱.۵ درصد از دبیرستان‌های کشور در حال حاضر مازاد هستند و این دبیرستان‌ها باید با تغییر رویکرد آموزشی تبدیل به هنرستان یا مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوند.

در پایان این جلسه با تقدیر از خیرین و صنعتگرانی که در مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش کلیدی دارند از مسئولین حاضر مطالباتی صورت پذیرفت که مسئولین نیز در این زمینه قول‌هایی برای همکاری با مجامع خیریه با رویکرد مهارت آموزی دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.