×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری گردشگری سلامت در خراسان رضوی در ۱۴۰۱

حسین نیکونام گفت: وزارت امور خارجه از آبان سال گذشته فعالیت شرکت‌های گردشگری سلامت در صدور ویزای درمانی افغانستان را محدود کرده است و خود مستقیما اقدام به فروش ویزا به صورت متمرکز در قالب شرکت پیمانکار افغانستانی کرده است که این مورد باعث افت تعداد ورود گردشگر سلامت از افغانستان به ایران و مشهد شده است و بسیاری از آژانس‌های افغانستانی به سمت بازارهای پاکستان سوق پیدا کرده‌اند.

وی در خصوص آمار گردشگری سلامت در سال گذشته اظهار کرد: استان در سال گذشته چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار از گردشگری سلامت درآمد کسب کرده که نسبت به دوران کرونایی بهتر بوده است، اما همچنان با نقطه مورد نظر فاصله زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: به لحاظ تعداد نیز چیزی حدود ۲۵۰ هزار ورودی گردشگری سلامت به استان داشته‌ایم که بیشتر ورودی‌ها از عراق و افغانستان بوده است.

نیکونام در خصوص بیشترین عمل‌های انجام شده در سال گذشته تشریح کرد: عمل‌ها به ۲ بخش بستری و سرپایی تقسیم می‌شوند، در این رابطه عمل‌های سرپایی با دوره نقاهت کوتاه که شامل کاشت مو و عمل‌های زیبایی می‌شود بیشترین مراجعه را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این موارد درمان ناباروری، سرطان، ارتوپد، مغز و اعصاب و جراحی عمومی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

افت ورودی گردشگری سلامت با اقدام به فروش ویزای وزارت امور خارجه

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: متاسفانه از آبان سال گذشته وزارت امور خارجه ویزای سمت افغانستان را محدود کرده است و نمی‌گذارد شرکت‌های گردشگری سلامت در صدور ویزای درمانی در افغانستان فعالیت کنند و خود مستقیما اقدام به فروش ویزا به صورت متمرکز در قالب شرکت پیمانکار افغانستانی کرده است که این مورد باعث افت تعداد ورود گردشگری سلامت از افغانستان به ایران و مشهد شده است.

نیکونام اضافه کرد: همچنین دفاتر و شرکت‌های گردشگری سلامت ایرانی و به خصوص خراسانی که سال‌ها تلاش کردند بازار افغانستان را مخصوصا در هرات، کابل و قندهار به دست بیاورند متاسفانه با این اقدام وزارت امور خارجه پس از تحمل هزینه‌های سنگین مجبور به تعطیلی شدند و این اتفاق باعث آسیب جدی نیز در این حوزه شده است.

وی عنوان کرد: در گذشته به بهانه دریافت ویزای گردشگری سلامت تعداد افرادی که به کشور سفر می‌کردند قابل توجه بود و از این تعداد برخی نیز از خدمات درمانی ما در حوزه سلامت بهره‌ می‌بردند که در حال حاضر وزارت امور خارجه با فروش ویزا باعث آسیب جدی به این حوزه شده است و بسیاری از آژانس‌های افغانستانی به سمت بازارهای پاکستان سوق پیدا کرده‌اند.

نیکونام ادامه داد: در حال حاضر با وجود چنین اقدامی مراجعه افراد به پاکستان راحت‌تر از سفر به ایران شده است و گردشگران سلامت برای دریافت ویزا از ایران دچار مشکلاتی می‌شوند. این مشکلات باعث شده است که این افراد درمان خود را با هزینه و کیفیت پایین در پاکستان دریافت ‌کنند.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای بهبود شرایط جلساتی با کنسولگری ایران در هرات و وزارت امور خارجه کشور برگزار کردیم اما اعتقاد بر این است که افراد زیادی در قالب ویزای گردشگری سلامت به مواردی چون تفریح و کار در کشور ما می‌پردازند. این حرف تا حدودی صحت دارد اما با بررسی دقیق می‌توان متوجه شد که چیزی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر ویزا در کنسولگری صادر می‌شود که در گذشته تنها ۳۰ مورد از آن‌ها در حوزه گردشگری سلامت بوده و باقی ویزاها گردشگری صادر می‌شده است.

وی گفت: در نهایت می‌توان گفت با این اقدامات، وزارت امور خارجه رقیب مستقیم و انحصاری بخش خصوصی ایران شده است و باید این مناسبات در دولت حل شود. وزارت امور خارجه به جای رقابت باید تنها ناظر موضوع باشد و نباید خود اقدام به فروش ویزا کند؛ چراکه این اقدامات همانطور که گفته شد باعث حذف بازار افغانستان در ۶ ماه گذشته در حوزه گردشگری سلامت شده است.

نیکونام بیان کرد: در حال حاضر تعداد محدودی از گردشگران سلامت افغانستانی با ویزای معمولی گردشگری وارد ایران می‌شوند و شرکت‌هایی که در این کشور در حوزه گردشگری سلامت فعال بودند حذف شده‌اند و قراردادهای خود با شرکت‌های ایرانی را لغو کرده‌اند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.