×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استقبال مسئولان تاجیکستان از صادرات تجربیات فنی و آموزشی شهرداری مشهد/ زمینه ایجاد درآمد برای شهرداری و پیمانکاران بخش خصوصی در تاجیکستان فراهم است

مشاور عالی شهردار مشهد ضمن اشاره به سفر هیاتی از مدیریت شهری به‌منظور شرکت در نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان، گفت: با مذاکرات انجام شده شاهد استقبال مسئولان تاجیکستان از صدور تجربیات فنی و آموزشی شهرداری به این کشور بودیم و زمینه مناسبی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و پیمانکاران بخش خصوصی در تاجیکستان فراهم شد.
به گزارش توس اکو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، “مهدی یعقوبی” در این خصوص، افزود: در این نمایشگاه یک تیم تخصصی شامل یک نماینده از حوزه معاونت‌های خدمات شهری، اقتصادی، فرهنگی و برنامه‌ریزی ما را در تاجیکستان برای ارائه برنامه‌های مدیریت شهری در این حوزه‌ها همراهی کردند.

وی اضافه کرد: استقبال خوب و حضور مدیران و مسئولان تاجیک در سطح معاون وزیر در نمایشگاه فرصت خوبی را پیش آورد تا با این افراد ارتباط گرفته و ظرفیت‌ها و دستاوردهای شهرداری مشهد در حوزه‌های مختلف به ویژه خدمات شهری و فن‌آوری اطلاعات به آنان ارائه شود.

مشاور عالی شهرداری مشهد با بیان اینکه طی سه روز از برگزاری نمایشگاه در شهر دوشنبه دستاوردهای مدیریت شهری مشهد به بازدیدکنندگان ارائه شد، اظهار کرد: پس از آن نیز فرصت‌های خوبی پیش آمد تا در ملاقات‌های دو جانبه مذاکرات و گفت‌وگوهای بیشتری در این زمینه انجام شود.

یعقوبی تصریح کرد: در بازدیدهایی که از شهر دوشنبه و چند شهر دیگر تاجیکستان انجام شد مشاهده کردیم علی‌رغم اقدامات خوبی که در حوزه عمرانی در این شهرها انجام گرفته اما در حوزه خدمات شهری و هوشمند‌سازی این‌گونه نیست لذا با توجه به این موضوع تجربیات خوب مشهد در این حوزه ها مورد استقبال قرارگرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه در شهر دوشنبه و برخی دیگر از شهرهای تاجیکستان موضوعی تحت عنوان تفکیک زباله از مبدا یا خط پردازش در محل دفن زباله‌ها وجود نداشت، خاطرنشان کرد: در بحث پسماند زباله‌های تاجیکستان که مقدار کمی نیز نیست به‌صورت قدیمی و غیرمکانیزه جمع‌آوری و با خودروهایی که شاید برای حمل زباله مناسب نیست به محل‌های دفن زباله منتقل می‌‌شد.

استفاده از ظرفیت‌های شهرداری مشهد در زمینه تفکیک و بازیافت زباله در تاجیکستان

مشاورعالی شهردار مشهد ادامه داد: وقتی ما ظرفیت‌ها و دستاوردهای مدیریت شهری مشهد در حوزه جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله را به مدیران شهری شهر دوشنبه و برخی از شهرهای تاجیکستان ارائه دادیم بسیار مورد استقبال قرار گرفت .

اعلام آمادگی تاجیکستان به‌منظور استفاده از ظرفیت خدمات شهری مشهد

یعقوبی گفت: شهرداری‌های شهرهای مختلف تاجیکستان تجربه سپردن فعالیت‌ها به بخش خصوصی را در حوزه خدمات شهری ندارند لذا اعلام آمادگی کرده‌اند تا از تجربیات شهرداری مشهد در این زمینه استفاده کنند.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد تا در حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند یکی از چهار نواحی شهر دوشنبه تاجیکستان به‌صورت آزمایشی به شهرداری مشهد سپرده شود تا تجربیات خود را در این زمینه با دریافت هزینه به آنان منتقل کنیم.

ارائه بندهای تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های شهرداری مشهد به تاجیکستان

مشاور عالی شهردار مشهد تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی انجام گرفت تا برنامه‌های ما در قالب یک طرح آماده شده و در اردیبهشت‌ماه که هیاتی از سوی تاجیکستان برای بزرگداشت فردوسی به مشهد سفر خواهد داشت این طرح را برای انعقاد تفاهم‌نامه به طرف تاجیک ارائه داده و آن را نهایی کنیم.

یعقوبی به دیدار با معاون شهردار شهر دوشنبه و گفت‌وگو در خصوص انتقال تجربیات خدمات شهری مشهد در حوزه فضای سبز شهری اشاره و اظهار کرد: در همین راستا از فضای سبز شهری و تولیدات گلخانه‌ای شهرداری دوشنبه بازدید انجام شد که با توجه به وجود ضعف در تولیدات گل و گیاه می‌توانیم تجربیات خود را به آنان منتقل کنیم.

وی افزود: شهرداری شهر دوشنبه برخی از گونه‌های درختان چند ساله خود را از اروپا و با هزینه‌های گزافی وارد می کند و این درحالی است که ما با قیمت کمتری می‌توانیم این گونه‌ها را در تاجیکستان برای آنان تولید کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های فضای سبز شهرداری مشهد در تاجیکستان

مشاور عالی شهردار مشهد اضافه کرد: در همین زمینه وقتی تجربیات و دستاوردهای خود را معرفی کردیم طرف تاجیکستانی اعلام آمادگی کرد تا آب و زمین در اختیار ما قرار دهد تا تولید کنندگان ما در آنجا اقدام به تولید گل و گیاه کنند.

یعقوبی افزود: اکنون در حال رایزنی هستیم تا اگر در مشهد افراد یا شرکت‌هایی تمایل داشتند با توجه به اعلام آمادگی طرف تاجیکستانی و ارتباطات خوبی که ایجاد شده زمینه را با کمک وزارت خارجه برای فعالیت آنان آماده کنیم .

ظرفیت‌های هوشمندسازی شهرداری مشهد با تاجکستان صادر می‌شود

وی به ارائه دستاوردهای شهرداری در حوزه هوشمندسازی و فناوری اطلاعات اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در زمینه هوشمندسازی در این کشور انجام شده بود اما وقتی تجربیات شهرداری مشهد در استفاده از بحث هوشمندسازی در تفکیک زباله از مبدا، جمع‌آوری زباله، نظارت بر خودروها و حمل‌ونقل و ترافیک وتجمیع دکل‌های مخابراتی را مشاهده کردند بسیار استقبال کرده و تاکید دارند تا از این تجربیات با پرداخت هزینه بهره‌مند شوند.

مشاور عالی شهردار مشهد ادامه داد: در کنار طرف‌های تاجیکستانی سرمایه‌گذاران ایرانی هم که در تاجیکستان حضور دارند بسیار ابراز تمایل کردند تا در این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.

یعقوبی افزود: در همین‌راستا در حال رایزنی هستیم تا تعدادی از پیمانکاران همکار شهرداری مشهد را به مسئولان تاجیکستانی معرفی کنیم تا با ارتباطات شکل گرفته شده درآمدی را در بازار این کشور برای شهرداری و شهر مشهد ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رقبایی از کشورهای دیگر به ویژه چین و ترکیه نیز در این کشور حضور پررنگی دارند و مباحثی را در همین حوزه‌ها پیگیری می‌کنند اگر غافل شویم ممکن است این بازار به روی ما و پیمانکاران ایرانی بسته شود لذا نیاز است هم پیمانکارن ما فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و هم سفارت ایران در تاجیکستان موانع را از سر راه بردارد.

مشاور عالی شهرداری مشهد به برقراری ارتباطات در حوزه فرهنگی نیز اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه تیم فرهنگی خوبی در این نمایشگاه حضور داشت و با توجه به مشترکاتی که به ویژه در حوزه زبان با تاجیکستان داریم می‌توانیم به اهداف فرهنگی و برقراری ارتباطات بین دو کشور و توسعه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت دست پیدا کنیم.

یعقوبی ادامه داد: در بحث نوروز نیز زمانی که المان‌های شهری مشهد را در ایام نوروز به مسئولان تاجیکستانی ارائه دادیم بسیار ابراز علاقه کردند تا از این تجربیات شهرداری مشهد نیز در شهرهای تاجیکستان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در مجموع اگر روابطی که در سفر به تاجیکستان برقرارشد را تداوم داده و اجازه ندهیم قطع شود بسترهای زیادی برای کسب درآمد برای شهرداری و شهر مشهد ایجاد خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.