×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۰ درصد اراضی آبی خراسان رضوی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز نیست

جعفر جوادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روش‌های آبیاری بخش کشاورزی در استان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده و ۷۰ درصد باقی مانده به دلایل مختلفی از جمله خرده مالکی، کیفیت آب و وضعیت مالکیت اتلافی به سامانه نوین آبیاری تجهیز نشده است. در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود بلکه مجددا جذب زمین شده و به سفره‌های آب زیرزمینی باز می‌گردد. اجرای روش‌های نوین آبیاری باعث ارتقاء راندمان و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی می‌شود.

وی افزود: اولین و اصولی‌ترین اقدام در استان به منظور ارتقاء بهره‌وری آب و افزایش راندمان آبیاری، اجرای عملیات لوله‌گذاری و انتقال آب از روش‌های سنتی به روش‌های علمی و جلوگیری از تبخیر و تعرق اضافی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۸۴.۵ درصد آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین هرگونه مشکل کم‌آبی بیشترین لطمه را به این بخش خواهد زد. همچنین ۶۲ درصد آب بخش کشاورزی از چاه‌ها و ۳۸ درصد از قنوات، چشمه‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود. با نصب کنتور هوشمند و محدودیت در برداشت آب بخش کشاورزی از آبیاری زیرزمینی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جوادی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هدررفت آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: روش‌های آبیاری نوین راندمان آبیاری را از ۵ یا ۵۵ درصد به ۷۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. از طرفی تابش شدید خورشید و تبخیر آب در استان مانع استفاده بهینه از آب موجود می‌شود. بنابراین اصلاح روش‌های آبیاری نقش اساسی در بهبود راندمان و استفاده بهینه از آب دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون روش‌های نوین آبیاری در استان در حال اجرا و پیگیری است، زیرا این روش‌ها نقش مهمی در تولید بیشتر خواهد داشت. از جمله راه‌های افزایش راندمان آبیاری می‌توان به توسعه گلخانه‌ها، پوشش‌دار کردن باغات، استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به تنش آبی و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات استراتژیک اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.