×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وام ۶۰۰میلیون تومانی برای احیای بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

به گزارش توس اکو، ساسان نورین مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهد، در نشست خبری «به روایت شهر» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه تحول منطقه ثامن شامل هشت محور با موضوع حفظ و احیای میراث فرهنگی در حریم رضوی، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، ارتقای پیاده‌محوری در حریم رضوی، گسترش فضا‌های سبز، مدیریت حمل‌ونقل و دسترس‌پذیری، گسترش مجتمع‌های بهداشتی و توسعه اماکن مذهبی است.

وی درباره وضعیت ترافیک هسته مرکزی مشهد در طرح تفصیلی گفت: چالش حوزه مرکزی مشهد این است که عمدتا معابر این مناطق تاریخی است. به‌عنوان مثال راسته نوغان مربوط به دوره اشکانیان است. دخالت در حوزه ترافیکی و بافت‌های تاریخی نوظهور و مدرن نیست. بیشتر از این اگر دخالت شود، باید بافت ارگانیک را تخریب کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰درصد عبوری‌ها از خیابان شیرازی به مقصد حرم نیست و باید این مسیر‌ها اصلاح شود. رویکرد کلی در حوره بافت تسهیل تردد است.

وام ویژه به میزان ۶۰۰میلیون تومان برای خانه‌های تاریخی و برای خانه‌مسافر‌ها تا سقف ۲۰میلیارد تومان اعطا می‌شود. پروژه محرک توسعه سقف اعتباری ندارد و باید با طرح توجیهی ارسال شود.

به گفته وی، برای موضوع شبکه باید به‌سمت شبکه‌های هوشمند و مدیرت ترافیک رفت. خیلی از خودرو‌های ورودی مقصدشان حرم نیست و‌ در مدت سی دقیقه از محدوده خارج می‌شوند. رویکرد کلی در بافت تسهیل تردد و ایجاد کمترین محدودیت در این زمینه است.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: ۱۳۰ اثر واجد ارزش تاریخی و بیش از ۳۰ اثر ثبت‌شده تاریخی در این محدوده وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه پایان‌کار در حال گفت‌وگو هستیم و باید همه املاک و پروانه‌ها به‌روز باشد، افزود: با همه دستگاه‌ها ازجمله آستان قدس جلساتی داریم و مراحل پایانی دریافت پایان‌کار چند پروژه بزرگ را دنبال می‌کنیم. تقاضا می‌کنیم‌ آستان قدس و دولت در توسعه پارکینگ‌های اطراف حرم به ما کمک کنند.

وی درباره وضعیت مسجد مروی‌ها گفت: برای این مسجد درحال تهیه طرح هستیم. این مسجد در یک میدان شهری قرار دارد. همچنین، بازسازی مسجد هفت رونق گرفته و در مراحل پایانی است و امیدواریم تا ابتدای سال آینده افتتاح شود.

نورین مقدم درباره دریافت اوراق مشارکت گفت: مراحل بانکی آن طی شده است و دنبال این هستیم مجوز انتشار اوراق را تا پایان سال دریافت کنیم.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: بخش‌هایی از منطقه ثامن ارزش اقتصادی پیدا کرده است. تعدادی پروژه مشارکتی با مردم داریم که مصمم هستیم آن‌ها را به پایان برسانیم.

به گفته وی، در پروژه‌های جدید مشارکت شهرداری با حفظ مالکیت است. مردم اگر از بافت بروند سرمایه‌شان‌ را خواهند برد و متمرکز هستیم که مردم مشارکت داشته باشند. در این زمینه پروانه و وام را شهرداری می‌دهد. ده پروژه که حاضر به گفت‌وگو نشده‌اند، برای مردم است.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: اگر فضای خوبی باشد، حاضرم با خانواده در بافت اطراف حرم زندگی کنم. در افق طرح، سکونت مردم در اطراف حرم باید به ۵۰هزار نفر برسد و اکنون بیش از ۱۴هزار نفر ساکن منطقه هستند.

شهردار منطقه ثامن در ادامه تاکید کرد: خط قرمز ما، سیما و منظر حریم رضوی است. بر اساس مذاکرات در ساخت و سازها باید خط آسمان لحاظ گردد و پس زمینه آنها باید گنبد حرم باشد.
وی ادامه داد: از موارد دیگر مورد تاکید در این طرح، حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده، حمایت از محلات پیرامون، حفظ و جایگاه بافت تاریخی و فرهنگی، ایجاد احیاء بافت تاریخی و ایجاد مشارکت مردم در بهسازی بافت و رعایت حقوق مکتسبه بوده است. طرح حریم رضوی با نگاه آینده نگرانه به نیاز‌‌‌‌های زائرین و مجاورین در شهرداری مشهد قرار گرفت. این طرح در افق ۱۰ ساله از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.