×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پروانه استاندارد برای ۲۰۰۰ واحد تولیدی استان

به گزارش توس اکو، سید محمد سجادی روز سه شنبه در نشستی خبری در آستانه روز جهانی با اشاره به جایگاه مشهدالرضا (ع) به عنوان قطب گردشگری زیارت در کشور تأکید کرد که در این شرایط، گردش مالی حوزه گردشگری با محور قرار دادن سبد سوغات زائر می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود در استان باشد اما علاوه بر بازتعریف و حمایت از این موضوع، توجه به ضرورت‎های کیفی این سبد سوغات نیز بسیار مهم است.

وی افزود: اداره کل استاندارد استان به دنبال آن است که بسته سوغات استاندارد را برای زوار امام رضا (ع) آماده کند که در این بین، بر هر کالایی که به عنوان اقلام این سبد تعیین شود، شاخصه های مخصوص نظارتی و کنترل کیفی لحاظ خواهد شد.

به گفته مدیرکل استاندارد استان، زعفران به عنوان یک نمونه از اقلام این سبد، به زودی مشمول ضوابط استاندارد اجباری خواهد شد. بیش از ۵۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه این محصول در ماه گذشته و اعلام جرم علیه ۸۰ مرکز غیرقانونی، با حکم قاضی تعزیرات و پلمپ چهار واحد متخلف عرضه کننده از جمله فعالیت های اداره استاندارد بوده است.

سید محمد سجادی در ادامه اشاره ای به شرایط اقتصادی کنونی کشور داشت و با محور قرار دادن شعار سال و موضوع حمایت از تولید، به تبیین اقدامات اداره کل استاندارد در حمایت از صنایع مولد استان پرداخت. وی اظهار کرد: در جنگ اقتصادی کنونی، صنایع کارآفرین و مولد در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند و در این سنگر، اداره کل استاندارد هرگز این مجاهدان جهاد اقتصادی را تنها نمی گذارد.وی به هزار و ۶ قلم کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد داشته و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت در استان پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است. در این باره، اراده قاطعی برای تسهیل شرایط وجود دارد و به همین دلیل در شش ماه نخست سال، ۱۳۲ پروانه استاندارد صادر شده و درخواست تولیدکنندگان به قید اولویت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

به گفته وی، در حوزه انطباق محصولات وارداتی و صادراتی با آیین نامه های استاندارد، ۵۱۹ مورد اظهارنامه صادراتی و ۲۸۴ مورد اظهارنامه وارداتی هم دریافت شده و پس از صحت سنجی، به تأیید رسیده است. سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی در ادامه بر ضرورت آموزش مردم و استفاده از ظرفیت نظارت همگانی بر اقلام بازار هم تأکید کرد و گفت: مردم می توانند چشم و گوش سازمان ملی استاندارد باشند و در ابتدا با ارسال کد ۱۰ رقمی مندرج در کنار نشان استاندارد به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷، از صحت نشان و اصالت کالا مطمئن شوند و سپس گزارش های خود درباره مشاهده کالاهای غیراستاندارد را از طریق تماس با شماره ۱۵۱۷ و یا ارسال پیامک خالی به سرشماره ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ اطلاع دهند.

طبق قانون، هر واحد تولیدی موظف است تا یک نفر را به عنوان مدیر کنترل کیفیت منصوب کند تا پس از فراگیری دوره های تخصصی سازمان ملی استاندارد، مسئولیت رسیدگی به کیفیت محصولات را به او بسپارد. نتیجه این نظارت مستمر هم به اداره کل استاندارد ابلاغ می شود. سید محمد سجادی، با اشاره به این موضوع از فعالیت بیش از ۲هزارو ۳۲۸ مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی استان خبر داد و گفت: حوزه آموزش بسیار حائز اهمیت است.

یکی از چالش های موجود، بحث به روزرسانی ضوابط کیفی با محصولات دانش بنیان جدید است و بنابراین در شش ماه اول سال، علاوه بر ۵۲۷ پرونده بازنگری موردی در استانداردهای ملی، بیش از ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش شیوه های نوین ارزیابی و نظارت هم برای مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی برگزار شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی تصریح کرد که گستردگی بازار و تنوع محصولات موجود باعث می شود تا سازمان ملی استاندارد در نظارت و پایش بازار با محدودیت هایی روبه رو باشد و بنابراین، بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، شیوه های مبتکرانه و برون سپاری حوزه نظارت به شرکت های ذی صلاح در اولویت سیاست های راهبردی سازمان ملی استاندارد است.

وی گفت: امروزه بیش از ۳۳ شرکت بازرسی خصوصی و ۱۸۶ آزمایشگاه همکار در زمینه نظارت و اخذ آزمایش های دوره ای از واحدهای تولیدی و خدماتی در استان با این اداره کل همکاری می کنند و به برکت همین برون سپاری و مشارکت است که در حوزه های پرخطر و گسترده همچون سنجش کیفی آسانسورها یا جایگاه های سوخت پوشش مناسبی از بازرسی ها فراهم شده است.

به گفته وی، ۳۳۷ مورد بازرسی از جایگاه های سوخت گاز و صدور ۴هزارو ۸۶۹ گواهی نامه استاندارد برای آسانسورهای استان در شش ماه نخست سال، نمونه های بارز افزایش گستردگی ارائه خدمات در حوزه های نظارتی و کیفیت سنجی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.