×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشهد قطب صادرات زعفران دنیا است

محمد میری دیسفانی در جشن آغاز فصل برداشت زعفران اظهار کرد: بخش کشاورزی به‌عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی، دارای جایگاه ویژه‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی مزیت دار بر اهمیت آن افزوده است و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد.

وی افزود: زعفران اهمیت اقتصادی و اجتماعی زیادی به عنوان گرانترین محصول کشاورزی منحصر به فرد در میان محصولات کشاورزی قابل صادرات دارد. همچنین این محصول به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می‌شود.

میری دیسفانی خاطرنشان کرد: دشوارترین و پرزحمت‌ ترین و در عین حال حساس‌ترین مرحله زراعت زعفران مرحله برداشت آن است که شامل چیدن گل، جدا کردن اجزای مختلف، خشک کردن و در نهایت بسته‌بندی و نگهداری آن می‌شود.

وی تاکید کرد: چیدن به موقع گل‌ها، جداسازی اصولی و بهداشتی کلاله‌ها، خشک کردن اصولی گل زعفران و بسته‌بندی و نگهداری استاندارد از نکات مهم است که برای جلوگیری از کاهش کیفیت، کم شدن ارزش و بازار پسندی زعفران باید انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور ما به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه‌ای را بـه خود اختصاص می‌دهد. زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

میری دیسفانی بیان کرد: سطح زیر کشت زعفران، در مشهد ۳۶۸۲ هکتار است. متاسفانه در سال ۱۴۰۰ عملکرد محصول زعفران به‌دلیل خشکسالی، گرمای تابستان، سایر تنش‌های محیطی و در نهایت آسیبی که به پیاز زعفران وارد شده، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و تولید آن در سال گذشته به میزان ۱۵ تن در کل شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به دوره فشرده کاشت تا برداشت زعفران، این محصول در مشهد برای ۵۵۰ هزار نفر به طور مستقیم، غیر مستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و البته حدود ۵۰۰۰ نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار هستند.

میری دیسفانی تصریح کرد: مشهد قطب صادرات زعفران دنیا بوده و تعداد واحدهای بسته بندی و فرآوری زعفران در این شهر ۲۲ واحد است که ظرفیت فراوری ۸۶ تن و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را باعث شده است.

وی ادامه داد: رموز موفقیت با تکیه‌بر دانش روز برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران، توجه به سلیقه و نیاز مشتریان و تمرکز بر بازارهای جهانی به دست می‌آید. هدف اصلی این گردهمایی شناسـایی عوامل مؤثر بر ارتقاء و فناوری کشاورزی در ارزش افزوده محصولات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عنوان کرد: امـروزه نقـش بهره‌وری در ارتقاء ارزش افزوده مورد پذیرش همه کشـورها است. برای دستیابی به این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری زیربنـایی و اصـولی در سه زمینه علم، فنـاوری و تولیـد (سـه محـور اساسـی و زیربنـایی توسعه) است. بـدین منظـور جهـت ارتقـاء بهره‌وری محصول زعفران از مدیریت دانـش و انتقـال تکنولـوژی بـه کشاورزان باید بهره برد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد وی افزود: شناسایی مراکز و مؤسسات پژوهشی کشـاورزی، به منظور تشویق بخش خصوصی بـه سرمایه گـذاری در توسـعه فنـاوری‌هـای ایجـاد کننـده ارزش افـزوده اقتصادی از قبیل برندینگ، نواوری در بسته بندی و تولید محصولات جانبی آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، رنگرزی، عطر وادکلن و…. می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء جایگاه این محصول در جهان داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.