×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
رونمایی از هفت اثر علمی پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه درهفته پژوهش در حوزه خراسان

به گزارش توس اکو، حجت‌الاسلام‌ محمد اسفندیاری، در نشست خبری هفته پژوهش با بیان اینکه برنامه‌های معاونت پژوهش همچون گذشته برگزار می‌شود، گفت: با توجه به فروکش کردن موج پنجم کرونا بخشی از ویژه‌ برنامه‌های این هفته با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه علم و دانایی مهمترین ابزار اداره جهان و دنیا در تمامی اعصار به شمار می آید و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، ابراز کرد: پژوهش، مطالعه ای نظام مند و کنترل شده برای کشف رابطه بین پدیده ها و ارائه فرضیه های مختلف به شمار می رود و در جستجوی کشف حقیقت جهت بهبود شرایط جامعه برای رسیدن انسان به سعادت دنیوی و اخروی است.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان بعد از حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیریت، گفتمان حوزه انقلابی، اندیشه و عمل را وظیفه خویش در سه عرصه پاسخگویی به نیازهای درونی، نظام و بین الملل در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی تعریف کرده است، گفت: سر لوحه تمامی فعالیت های این حوزه به خصوص معاونت پژوهش تحقق این مهم است؛ اکنون که در هفته‌ی پژوهش قرار داریم، بهترین فرصت برای ارج نهادن به مقام علم و اساتیدی است که عمر گران‌بهای خود را موجب رشد و غنای علمی گذاشته‌اند.

رونمایی از تازه های نشر
حجت الاسلام اسفندیاری گفت: در بخش رونمایی کتاب، هفت اثر علمی پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، رونمایی و معرفی می‌شوند و معرفی پنجاه و پنجمین کتاب با عنوان «کلام نوین اسلامی»، تألیف حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با همکاری مدرسه علمیه عالی نواب و پنجاه و ششمین کتاب با عنوان « الگوریتم دانش اصول فقه(دوره عمومی)»، تألیف رضا میهن دوست و سید محمدباقر قدمی با همکاری موسسه دانشوران نخستین برنامه رونمایی می‌باشد که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه به علت محدودیت اعتبارات حدود ۳۰ اثر آماده و در نوبت چاپ است، به حمایت از طلاب در عرصه چاپ مقالات، پایان نامه ها و کتاب اشاره کرد و افزود: تاکنون ۵۷ عنوان کتاب در ۷۳ جلد توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده و به ویژه پایان نامه های سطح ۴ به کتاب تبدیل می شود.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه از برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی و آغاز هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان خبر داد و با اشاره به اینکه ۳۷۰۰ اثر علمی به دبیرخانه شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی این حوزه، ارسال‌شده است، افزود: در این هفته، نفرات برگزیده فراخوان شانزدهم اعلام و آیین تجلیل از ایشان روز پنجشنبه در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار خواهد شد و همچنین آغاز هفدهمین فراخوان کلید می خورد.
وی به بخش‌های دیگر اقدامات هفته‌ی پژوهش این معاونت اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت ها و شرایط کرونایی شاهد استقبال گسترده طلاب از جشنواره فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ بودیم.

اجلاسیه مسئولان پژوهش مدارس علمیه خراسان
حجت الاسلام اسفندیاری برگزاری اجلاسیه سراسری مسئولان پژوهش مدارس علمیه استان خراسان در تاریخ ۲۴ آذرماه را از دیگر برنامه های هفته پژوهش برشمرد و گفت: این مراسم به صورت حضوری در مدرسه سلیمانیه با هدف تقویت پژوهش در مدارس برگزار خواهد شد. در این اجلاسیه حدود ۱۷۰ نفر از مسئولان پژوهشی مدارس مشهد به صورت حضوری و مسئولان پژوهش شهرستان های خراسان رضوی و استان های خراسان جنوبی و شمالی به صورت مجازی شرکت خواهند کرد و از مسئولان پژوهش برتر تجلیل خواهد شد.

برگزاری نشست های پژوهشی

وی همچنین اظهار کرد: در طی هفته پژوهش ۱۲۰ نشست و کارگاه علمی پژوهشی در سطح مدارس این حوزه و ۳۰ نشست علمی تخصصی در حوزه علمیه خراسان برگزار خواهد شد.

شرکت در نمایشگاه های کتاب استانی
حجت‌الاسلام ‌اسفندیاری، با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه های استانی کتاب، یکی دیگر از بخش‌های اجرایی در هفته‌ی پژوهش است، تصریح کرد: این معاونت در پانزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان که از بیستم تا بیست و ششم آذرماه و در هفته پژوهش برگزار شده شرکت کرده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به حضور این حوزه در نمایشگاه های کتاب در برخی از استان ها، ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان همچون سنوات گذشته شرکت خواهد داشت. این نمایشگاه در استان خراسان همه ساله با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش و فناوری توسط ستاد استانی با مشارکت مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری و نیز دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی به ریاست استاندار خراسان رضوی در این استان برگزار می‌گردد که در سال جاری زمان برگزاری نمایشگاه به اوایل دیماه موکول شده و این معاونت در این نمایشگاه نیز حضور خواهد یافت.
وی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ آذر و همچنین برگزاری ۸ نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی این حوزه در مدارس و مراکز پژوهش محور از جمله مدارس علمیه عالی نواب و سلیمانیه در روز ۲۴ و ۲۵ آذر را از دیگر برنامه های این معاونت در هفته پژوهش برشمرد.

تخفیف ویژه انتشارات حوزه علمیه خراسان
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان از تخفیف ویژه انتشارات این حوزه به مناسبت هفته پژوهش از ۲۸ آذر تا ۵ دیماه خبر داد و گفت: بیش از ۲۵۰۰ اثر از ناشران مطرح کشوری، در این انتشارات با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی ارائه خواهد شد که این آثار شامل کتاب های درسی و کمک درسی حوزوی، علوم و معارف اسلامی، آموزشی و پژوهشی، دفاع مقدس، خانواده، کودک و نوجوان و… خواهد بود.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان در اوایل آذرماه گفت: همه مخاطبان حوزوی و غیر حوزوی در سراسر کشور می توانند به سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب به نشانی book.hozehkh.com برای تهیه کتاب های مورد نیاز خود با تخفیف ویژه دسترسی داشته باشند.

برنامه های پژوهشی مدارس علمیه
حجت‌الاسلام ‌اسفندیاری، به اجرای بیش از ۱۲۰۰ برنامه‌ی علمی پژوهشی در مدارس علمیه در طول سال اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی، جلسات معرفی و نقد کتاب، نمایشگاه‌های پژوهشی، رونمایی از نشریات الکترونیکی، رونمایی از آثار و تولیدات مدارس علمیه و همچنین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی در مدارس و… نیز در هفته پژوهش اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه نقش نشریات در انتقال نظریات و مطلب جدید علمی غیر قابل انکار و از این رو انتشار نشریات در حوزه از اهتمام ویژه ای برخوردار است، گفت: تعداد ۱۰ نشریه علمی تخصصی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، ۱۰ نشریه علمی تخصصی در موضوعات «اسلام و ارتباطات میان فرهنگی، آموزه‌های قرآن و عترت، آموزه های نوین کلامی، پژوهش‌های اسلامی زن و خانواده، تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، مطالعات اعتبار سنجی حدیث، مصباح الفقاهه، جستارهای ادب عربی و مطالعات هنر و رسانه و مطالعات کودک و نوجوان» در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، چاپ می‌شوند که در این هفته نیز، موضوعات جدید رونمایی خواهند شد.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برنامه‌های کلان معاونت پژوهش از جمله زیرساخت‌های پژوهشی، فرهنگ‌سازی پژوهش، منشورات علمی و تخصّصی و همچنین نیازسنجی، مبتنی بر نظام جامع پژوهش مصوب شورای عالی این حوزه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.