×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت بهره بردار ، اجرای ڪشت قراردادی ، خوداتڪایی در تولید محصولات اساسی ڪشاورزی 

به گزارش توس اکو، محمد میری دیسفانی با اشاره به اینڪه دولت سیزدهم در نخستین روزهای سال‌جاری قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد ڪه این موضوع ڪشاورزان را دل گرم ڪرد بیان ڪرد : طرح ڪشت قراردادی گندم با هدف حمایت از ڪشاورزان در شهرستان اجرا می‌شودانتظار داریم ڪشاورزان با استقبال از آن، از تشویقی این طرح بهره بگیرند .

وی اذعان داشت : این طرح مزایای خوبی دارد ڪه گندم‌ڪاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید ڪنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

میری دیسفانی با اشاره به مراحل عقد قرارداد میان ڪشاورزان با دولت در اجرای این طرح، بیان داشت: ڪشاورزان می‌توانند با مراجعه به ڪارشناسان پهنه خود در مراڪز جهاد ڪشاورزی اطلاعات سطح زیرڪشت گندم آبی در سامانه پهنه‌بندی ثبت نمایند ، این اطلاعات مبنای سامانه ڪشاورزی قراردادی در سایت(GTC.IR) شرڪت بازرگانی دولتی است، سپس ڪشاورز باید وارد سایت مذڪور شده و اطلاعات تڪمیلی را وارد ڪند .

میری دیسفانی بیان ڪرد : طرح ڪشت قراردادی گندم در شهرستان تنها برای گندم آبی اجرا میگردد و حتی ڪشاورزانی ڪه ڪشت خود را انجام داده‌اند نیز می‌توانند قرارداد یاد شده را امضا و از مزایای درنظر گرفته شده در این طرح از جمله در بحث ڪود، بیمه و ڪرایه حمل محصول استفاده ڪنند و در پایان نیز محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

وی گفت : با اجرای ڪشت قراردادی گندم، فرصت مطلوبی برای ڪشاورزان فراهم شده تا با مشارڪت در اجرا، قسمتی از نهاده‌های مورد نیازشان تأمین شود .

وی اشاره ڪرد : ۱۰۰ درصد بهای ڪود ازته توسط ڪشاورز پرداخت می گردد اما ۵۰ درصد بهای ڪود فسفاته و ۵۰ درصد بهای ڪود پتاسه به صورت نقد توسط ڪشاورز پرداخت می گردد و مابقی از بهای گندم تحویلی ڪشاورز در فصل خرید ڪسر و تسویه خواهد شد.

وی با اشاره به اینڪه بیمه نامه نیز به صورت الڪترونیڪ بدون نیاز به سفته صادر میگردد اضافه ڪرد: ڪشاورزان با انعقاد قرارداد در طرح ڪشت قراردادی گندم می‌توانند محصول خود را بیمه ڪنند و هزینه بیمه‌نامه نیز مانند نحوه خرید ڪود در زمان تحویل گندم ڪشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنان ڪسر می‌شود و ڪسانی هم ڪه از قبل بیمه دارند می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی برای شرڪت در این طرح ، استفاده ڪنند .

میری دیسفانی بیان ڪرد : یڪی دیگر از مزایا و تشویقی این طرح این است ڪه دولت در این طرح برنامه‌ای نیز برای پرداخت ڪمڪ هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به ڪشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌ مبلغ ۱۰۰‌ هزار تومان به ڪشاورزان در نظر گرفته شده است .

وی گفت :ڪیفیت گندم تولیدشده در این شهرستان مطلوب است و ۱۱هزار هڪتار گندم از اراضی زراعی این شهرستان زیر ڪشت این محصول راهبردی خواهد رفت .

وی با بیا این مهم ڪه با ڪشت قراردادی و تأمین نهاده‌ها، عملڪرد تولید گندم در مزارع افزایش خواهد یافت اذعان داشت : دسترسی به محصولاتی ڪه بیشترین سهم و نقش را در سفره خانواده‌ها دارند، با در نظر گرفتن دو مولفه صرفه‌جویی و ڪاهش هزینه‌ها از یڪ سو و خوداتڪایی و افزایش بهره‌وری از سوی دیگر به شڪل ویژه مورد توجه قرار گرفته است و در ڪشت قراردادی برنامه ریزی لازم برای تولید محصول متناسب با بازار و با هدف گذاری صادراتی انجام می‌شود و این امر از هدر رفت منابع و آب با توجه به وضعیت تنش آبی در حوزه ڪشاورزی جلوگیری می‌ڪند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.