×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
برگزاری مراسم بزرگداشت «روز سیاه کشمیر» در مشهد

به گزارش توس اکو ؛ محمد شهریار، سرکنسول جدید پاکستان در مشهد در این مراسم ضمن ابراز تاسف از اقدامات دولت هند در نقض حقوق بشردر کشمیر، تاکید کرد که حقوق بشر جهانی است و هر کسی حق دارد در صلح و آزادی زندگی کند.
او درباره اهمیت روز سیاه کشمیر گفت: زمانی که هند و پاکستان در آگوست ۱۹۴۷ به استقلال دست پیدا کردند، براساس اصل وضع شده در طرح تقسیم مقرر شد به ایالت‌های بومی تحت امر حق انتخاب داده شود تا بر مبنای جغرافیا و بافت جمعیتی به پاکستان یا هند بپیوندند. به عنوان یک ایالت با اکثریت مسلمان با آمار ۸۷ درصدی جمعیت مسلمانان، پیوستن کشمیر به پاکستان امری بدیهی و طبیعی بود. با این وجود، در تاریخ ۲۷ اکتبر ۱۹۴۷ حاکم جامو و کشمیر، ماهاراجه هاری سینگ، با نقض اصول مقرر در ” طرح تقسیم “، با توسل به نوعی مدرک نادرست و غیرقانونی الحاق به هند پیوست. در همان روز، هند با استقرار ارتش خود در سرینگر، جامو و کشمیر را با اعمال زور اشغال کرد.
شهریار در ادامه گفت: مردم جامو و کشمیر قویا در برابر اشغال غیرقانونی خاک‌شان توسط هند مقاومت کردند و جنبشی برای آزادسازی آن آغاز کردند. مقاومت و سرسختى آنان هند را مجبور کرد از جامعه جهانی برای حل مناقشه کشمیر درخواست کمک کند. با درک شکست مفتضحانه نیرو‌های مسلح اش، هند در تاریخ یک ژانویه ۱۹۴۸ به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شد. این نهاد جهانی طی قطعنامه‌های پی در پی خود، با ملغی کردن تهاجم هند، اعلام کرد که باید همه پرسی بی طرفانه تحت نظارت این شورا برگزار گردد تا به مردم کشمیر اجازه داده شود تا خود برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند.
این دیپلمات پاکستانی ادامه داد: در حالی که برگزاری همه پرسی همچنان طی ۷ دهه گذشته یک قول محقق نشده باقی مانده است، شرایط کشمیر به تدریج رو به وخامت نهاده و به یک فاجعه حقوق بشری مبدل گشته است. هند به هر تاکتیک وحشیانه‌ای متوسل می‌شود تا تصرف غیرقانونی‌اش را در جامو و کشمیر ادامه دهد.
سرکنسول پاکستان در مشهد تاکید کرد: بنا به این دلایل است که کشمیری‌ها هر سال در تاریخ ۲۷ اکتبر روز سیاه را گرامی می‌دارند. در این روز، کشمیری‌ها از جهانیان درخواست می‌کنند که با وجدان خود وارد عمل شوند و کشمیر را برای به دست آوردن حق‌اش یاری کنند.
او در پایان از رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت مستمرشان از مردم مظلوم کشمیر در جاموی تحت اشغال غیرقانونی هند تشکر کرد.
محمد رضا امینی، مسئول سابق خانه فرهنگ ایران در لاهور نیز در بخش ی از این مراسم بیان گفت ایرانی ها خیلی از کشمیر شناخت ندارند. کشمیر مثل طفلی است که از مادر در دوران طفولیت جدا شده است و سالهاست حسرت مادر را می‌خورد و مادر به او توجه ندارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ایران را می‌توان در کشمیر دید، افزود: ۷۵ سال شبه قاره به سه قسمت تقسیم شده است و بین پاکستان، هندوستان و چین کشاکش دارد. دلیل این تقسیم ایجاد تفرقه بین مسلمانان بود که ۷۵ سال قبل توسط استعمارگران انجام گرفت.
امینی تاکید کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در کنفرانس وحدت اسلامی بیان داشتند، تنها راه، وحدت است و این وحدت در حفظ منافع مسلمین خواهد بود. تبادلات بانکی، تبادلات علمی،تبادلات نظامی، و تبادلات اقتصادی همه نیاز‌‌‌‌های مسلمانان هستند که باید همفکری گردد و از قوای همدیگر استفاده شود.
وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌‌‌‌‌های ایرانی ظرفیت پذیرش از دیگر کشورها را دارند و افرادی از دیگر کشورها تمایل تحصیل در ایران را دارند، پیشنهاد کرد: صندوق کمک به تحصیل جوانان کشمیر تاسیس شود تا جوانان نخبه کشمیری در ایران بتوانند تحصیل کنند.
شایان ذکر است؛ در این مراسم پیام رئیس جمهور و نخست وزیر کشور پاکستان برای روز سیاه کشمیر توسط سجاد محمد خان، کنسولگری پاکستان در ایران برای حاضرین قرائت شد. همچنین مستند ویدئو کوتاهی در خصوص معرفی کشمیر به زبان فارسی پخش گردید. این مراسم با دعای ویژه حضار برای مردم جامو و کشمیر پایان یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.