به گزارش توس اکو، مرتضی رجوعی در نشست خبری «نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص)» که در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) ۸ و ۹ اسفند ماه سال جاری همراه با برپایی نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره، تجلیل از برگزیدگان و حضور میهمانان و چهره های علمی، فرهنگی و هنری در مشهد برگزار میشود.
وی افزود: با فراخوان صورت گرفته ۸۰۰ اثر به صورت مستقیم و در قالبهای رویدادهای منطقه ای، به جشنواره ارسال و در سه مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت.
رجوعی تصریح کرد: امتداد اجتماعی زیارت و تقویت گفتمان زیارت، ارتقای معنایی زیارت در جامعه و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) است و اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر سیره و سنت رضوی مهمترین ابزار برای جریان سازی و گفتمانسازی امتداد اجتماعی زیارت است.
وی توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی با دو رویکرد سبک زندگی رضوی و احیای میراث رضوی، خدمترسانی کریمانه، توسعه وقف و نذر و سوغات فرهنگی زائر را محورهای پنجگانه این جشنواره برشمرد و افزود: با فراخوان صورت گرفته از تمامی علاقهمندان و هنرمندان دعوت شد تا افراد آثار و ایده های خود را در ۹ حوزه مهم فناوری های فرهنگی و نرم از جمله؛ «بازی های ویدیویی و موبایلی»، «ایده های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری»، «بازی، اسباب بازی و سرگرمی»، «واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی»، «نرم افزارهای کاربردی»، «ایده های خلاقانه طراحی و معماری اسلامی»، «صنایع دستی و هنرهای کاربردی»، «ایدههای نوآورانه در بستهبندی، چاپ و نشر» و «مد و پوشاک» به جشنواره ارسال کنند.
رجوعی با اشاره به برگزاری ۶ رویداد در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، قم، اصفهان و مشهد عنوان کرد: در نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) علاوه بر مشهد در پنج شهر بزرگ کشور رویدادهای منطقهای با همکاری پارک های علم و فناوری، حوزه هنری و دانشگاههای مختلف برگزار شد.
حمایت و تولید انبوه ۵۰ اثر انتخابی در مرحله دوم داوری
قاسم صادقی بجستانی، دبیر علمی نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) نیز اظهار داشت: این جشنواره به همت دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) و سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و با همکاری مؤسسه آفرینشهای هنری در دو بخش عمومی و دانشآموزی تدارک دیده شد.
وی در مورد داوری ۸۰۰ اثر ارسالی بخش عمومی و دانشآموزی به جشنواره گفت: در مرحله اول داوری و ارزیابی آثار ارسالی، بررسی قابلیت قرارگیری آثار در محورهای پنجگانه جشنواره توسط دبیر علمی و هنری جشنواره انجام شد و از میان ۸۰۰ اثر دریافتی ۴۰۰ اثر به مرحله دوم راه یافتند.
صادقی بجستانی افزود: در داوری تخصصی مرحله دوم، هر اثر توسط سه داور در حوزههای ۹ گانه فناوریهای فرهنگی و نرم، انجام شد و در هر یک از حوزههای ۹ گانه داوران تخصصی از دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، دفتر صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صمت، بنیاد بازیهای رایانهای و غیره انتخاب شدند و بر اساس معیارهای تعریف شده توسط دبیرخانه جشنواره، داوری انجام و نتایج داوری توسط داور در سامانه جشنواره ثبت شد و در پایان این مرحله از میان ۴۰۰ اثر مرحله اول ۵۰ اثر به عنوان آثار قابل ارائه در نمایشگاه انتخاب شدهاند.
این استاد دانشگاه، خلاقیت و نوآوری، ارائه ایده در راستای موضوع رویداد، بازار و درآمدزایی، در نظر گرفتن موازین ایرانی- اسلامی و داشتن توجیه مالی و اقتصادی را از جمله معیارهای عمومی برای داوری آثار در کنار معیارهای تخحصصی هر حوزه برشمرد.
دبیر علمی این جشنواره در مورد مرحله سوم داوری آثار توضیح داد: در این مرحله کمیته منتخب داوری، با تأکید بر نیازهای آستان قدس رضوی و به انتخاب رئیس جشنواره برای انتخاب آثار سطح اول، سطح دوم و سطح سوم و در دو بخش عمومی و دانشآموزی تشکیل شد و از میان ۵۰ اثر مرحله دوم هشت اثر برگزیده شدند.
وی افزود: با بررسی صورت گرفته آثار در سه سطح رتبهبندی شد که در سطح یک دو اثر، در سطح دوم، پنج اثر و در سطح سوم، سه اثر انتخاب شد که به ترتیب به آثار برگزیده سطح اول تا سوم هشت، پنج و سه سکه تمام بهار آزادی اهدا میشود و در بخش دانشآموزی، دو اثر در این بخش حایز رتبه برتر شدند که در آیین اختتامیه تقدیر خواهند شد.
صادقی بجستانی عنوان کرد: بیشترین آثار ارسالی در حوزه صنایع دستی و سوغات زائر، بازی و اسباب بازی و سرگرمی و نرمافزارهای کاربردی بوده و در برخی از محورهای مانند مد و پوشاک میزان مشارکت پایین بوده است.
وی با اشاره به رایزنیهای صورت گرفته برای حمایت از ۵۰ اثر انتخابی در مرحله دوم داوری و تجاری سازی و تولید انبوه گفت: با بررسیهای صورت گرفته آثار برگزیده توسط موسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر)، شرکت کسب و کار رضوی، وزارت صمت، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری جهت تولید انبوه حمایت میشوند.
تقویت سوغات زائر مشهد با هویت زیارت
محمدجواد استادی، دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) نیز اظهار داشت: امتداد اجتماعی زیارت بدین معناست که تمام آوردهای زیارت به شکل ملموس در زندگی نه تنها قشری که مستقیم به زیارت می آیند، بلکه همه آحاد جامعه چه مسلمان و غیر مسلمانان جریان بخشیده شود.
وی هنر را زبان امتداد اجتماعی زیارت عنوان کرد و گفت: هنر میتواند مفهوم زیارت را در زندگی همه افراد در طبقات و مذاهب مختلف جریان ببخشد، از این رو توجه ویژه ای به هنر در آستان قدس رضوی شده است.
به گفته دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص)، این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این سه ضلع میتواند کمک کند تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.
به گفته رئیس فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، باید سوغات شهر مشهد با هویت فرهنگی این شهر مقدس که زیارت است در اقصی نقاط جهان گسترش یابد و تلاش شود تا در آینده یا نزدیک ذائقه مخاطب در سوغات زائر مشهد تغییر یابد.
وی افزود: از لحاظ معنایی باید هویت زیارتی مشهد را به صورت غیر مستقیم در سوغات زائر تقویت کنیم و برای هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی زمینه حضور فعال آن ها در این عرصه فراهم کنیم.