×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری اولین همایش امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت در مشهد

به گزارش توس اکو ، سید محمد علی رضوی در نشست خبری اولین همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت که در محل موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شد، گفت: ايمني غذايي يك نگراني جهاني است كه زمينه هاي مختلف زندگي روزمره را پوشش مي دهد و دستیابی به غذای ایمن و کافی از مهمترین وظایف دولت ها و سیاستگذاران هر جامعه است.

وی افزود: منظور از ايمني غذايي بررسي، آماده سازي و ذخيره مواد غذايي است كه حداقل خطر ابتلا به بيماري هاي ناشي از آلودگي هاي ميكروبي، فيزيكي و شيميايي را داشته باشد، در حالي كه امنيت غذايي به تامين غذاي كافي، سالم و در دسترس براي تمامي افراد در سراسر كشور مي پردازد. امنيت غذايي و ايمني غذايي مفاهيمي متفاوت اما مرتبط به يكديگر هستند كه تاثيري عميق بر كيفيت زندگي انسان ها دارند.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، غذاي سالم و بدون آلودگي را براي سلامت و زندگي انسان ها شرطي ضروري دانست و گفت: در حالی که بسياري از مردم در سراسر جهان به مواد غذايي دسترسي نداشته و یا از توان مالي برای خريد غذاي كافي و مناسب برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا همزمان با روز جهانی غذا در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با همکاری صنایع، نهادهای آموزشی و اجرایی با هدف تولید، گسترش و انتشار دانش، سیاست گذاری و ترویج سیاست های مبتنی بر قوانین، توسعه زیرساخت ها و تبادل دستاوردهای پژوهشی در حوزه امنیت و ایمنی غذا که در نهایت به ارتقاء سلامت جامعه منجر خواهد شد اقدام به برگزاری همایش امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت خواهد کرد.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت گسترده متخصصین و اندیشمندان حوزه های ذی ربط اعم از علوم کشاورزی، صنایع غذایی، بهداشت، پزشکی، مسئولین اجرایی و نمایندگان نهادهای قانونگذاری، دستاوردهای همایش به ارتقاء سلامت جامعه و مصرف کنندگان منجر گردد.

وی ادامه داد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تنها مجموعه تخصصی علم و فناوری در حوزه غذا در کشور است که ذیل وزارت علوم چهار دهه سابقه فعالیت علمی و پژوهشی دارد. ماموریت‌های این مجموعه در قالب برنامه پنج ساله تعریف می‌شود که در دو برنامه قبلی حوزه فعالیت پژوهشی امنیت و ایمنی غذا بوده است.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اظهار کرد: اگر غذا نبود، تمدن بوجود نمی‌آمد. آنچه موجب حرکت انسان گردیده عامل اصلی آن غذا بود که ارتباط مستقیم با جسم، روح و روان دارد. در برنامه هفتم توسعه، فصل هفتم با عنوان امنیت غذایی است.

رضوی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم امنیت غذایی را برقرار کنیم باید یک زنجیره از مزرعه تا سیری سلول ایجاد شود. با توجه به ماموریت ملی در حوزه امنیت و ایمنی غذایی برای اولین بار همایش ملی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت را برگزار خواهیم کرد. هدف ما این است نخبگان، مجریان، دولت مردان و محققان در کنار هم به بحث و تبادل نظر نمایند.

 

برگزاری چهار پنل تخصصی

مرضیه حسینی نژاد، دبیر علمی اولین همایش امنیت غذایی نیز گفت: همایش در ۲۴ مهر در هتل نوین پلاس برگزار می‌گردد. مهلت ثبت نام تا ۳۱ شهریور است. تاکنون ۲۴۲ نفر ثبت نام رسمی و ۱۳۰ مقاله داشته‌ایم. پنل اصلی و سخنرانی کلیدی به سیاست‌گذاری در سطح کلان می‌پردازد.

وی افزود: چهار پنل تخصصی، سلامت و ایمنی، کشاورزی، اقتصاد و بازرگانی و پنل صنعت و معدن در این همایش خواهیم داشت که در هر پنل ۵ تا ۶ به سخنرانی می‌پردازند. سخنرانان محوری ۲۰ نفر و سخنرانان کلیدی ۴ یا ۵ نفر هستند. همچنین در میزگرد ۸ یا ۹ مسئول اجرایی حضور خواهند داشت. همایش امسال یک روزه است که مراسم افتتاحیه و ۴ پنل تخصصی، صبح ۲۴ مهر ماه و میزگرد را عصر آن روز داریم. همچنین در کنار همایش نمایشگاه برگزار می‌شود.

 

معرفی ۱۰۰ ایده برگزیده

راضیه نیازمند، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز به اصحاب رسانه گفت: یک رویداد نیز در کنار همایش برگزار می‌کنیم. فراخوان رویداد از هشتم شهریور شروع شده و تا هشتم مهرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: محورهای رویداد مشخص شده است و هر کس ایده در خصوص سبد غذایی مطلوب خانواده دارد می‌تواند از طریق سایت ارسال نماید. ایده‌ها توسط تیم تخصصی بررسی و انتخاب می‌شوند. در روز همایش ۱۰۰ ایده برگزیده معرفی و به سه ایده برتر جایزه دریافت خواهند کرد. به ایده‌های برتر اول تا سوم به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان اهدا و برای تجاری سازی معرفی می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.