×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 10 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
خروج صنعت از رکود
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، محمدمهدی برادران در همایش بزرگداشت روز اصناف که در هتل میثاق ملل مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همه اصناف کشور مفتخر هستند پیشینه و هویت قوی دارند و نسل در نسل مسیری را طی کرده‌اند. مهمترین هویت اصناف مفهومی به نام روزی حلال است و اصناف امانت‌دار مردم هستند که این ارزشمند است.

وی افزود: اصناف مشهد در جوار امام رضا (ع) به مردم و زائران خدمت می‌کنند که این بسیار ارزشمند است. بهترین واحدهای صنفی ما در نقاط دیگر کشور تلاش می‌کنند نام و کسب‌وکار مشابه اصناف مشهد را راه‌اندازی کنند که این نشان می‌دهد واحدهای صنفی در مشهد خوب امانت‌داری کرده‌، خدمات ارائه داده‌اند ‌و الگو شده‌اند.

برادران با اشاره به اینکه امسال کار مشترکی صورت گرفته که علاوه بر روز اصناف، روزهای دیگری به نام اصناف خاص و پرطرفدار داشته باشیم، عنوان کرد: نقطه قوت اصناف تلاش در ایجاد رقابت است. اصناف مشهد همواره رقابتی و از حیث قیمت کمترین میزان قیمت‌ها را ارائه کرده در ایران بوده و بارانداز شرق کشور است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: مهمترین موضوعی که باید در کل اصناف بیشترین تمرکز را برآن داشته باشیم، این است که اعتبار کسب شده را در قالب رقابت منفی خرج نکنیم. رقابت در قیمت خوب است به شرطی که منجر به ارائه جنس تقلبی. قاچاق و ارائه کالای کم‌کیفیت نشود؛ ضمن حفظ مزیت‌ها باید به فرصت بهبود توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون نظام صنفی و تکالیف اتحادیه‌ها، وظیفه نظارت و بازرسی برعهده خود اتحادیه است و باید ۱۰۰ درصد توسط خود اتحادیه انجام شود، تصریح کرد: گاهی اخباری از مشهد می‌رسد که برای ما عجیب است. به طور مثال بیان می‌شود که واحدی صنفی توسط دستگاهی به دلیلی پلمب شده که در ایران چنین موردی نداشتیم. این تفسیر به رای‌ها خاص مشهد است و در این زمینه گلایه داریم.  چنین موردی در کشور نداشتیم که با این دلایل پلمب شود.

برادران ادامه داد: واحدهای صنفی خودشان باید اگر در جایی نیاز به آموزش است، به این حوزه ورود کنند. دغدغه ما وجود کالاهای تقلبی در سطح بازار است که به کیفیت کالاها لطمه می‌زند و در برخی اصناف موجب عدم اعتماد عمومی می‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بیان کرد: با وجود همه مشکلات گذشته، براساس گزارش بانک مرکزی طی هفته گذشته روند تولید در حوزه صنعت رشد جهشی داشته است و گویای این است که در سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۹.۵ درصد رسیده است، در حالی که هدف‌گذاری ما ۸ درصد بوده است؛ این عدد ۵ برابر رشد متوسط ۸ سال گذشته بوده و نشان می‌دهد ما از دوران رکود خارج شدیم.

 

شرایط اقتصادی خراسان رضوی رو به بهبودی است

یعقوب علی نظری نیز در این همایش اظهار کرد: در تاریخ مبارزات قبل از انقلاب همیشه از بازار و اصناف به عنوان مجموعه‌ای تعیین‌کننده، موثر، همراه، متدین و انقلابی یاد می‌شد. تاریخ درخشان اصناف و همراهی با نهضت امام(ره) و مبارزه علیه ظلم و طاغوت افتخار بسیار مهم و ارزشمندی برای این جامعه است.

وی افزود: بعد از استقرار نظام اسلامی، در مسیر حفاظت و حراست از این نظام الهی نیز در مقاطع مختلف که دشمنان نسبت با کشور ما طمع می‌کردند، ما باز هم شاهد حضور جدی و تعیین‌کننده بودیم. در دوران دفاع مقدس که مهمترین صحنه، برجسته‌ترین میدان و تجلی‌گاه حضور مردم این سرزمین برای دفاع از ارزش‌های انقلابی و نظام مقدس اسلامی بوده، به صورت خاص اصناف را در جای جای این صحنه به زیبایی شاهد بودیم. در طول این ۴۴ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد نیز اصناف همواره در صحنه‌های مختلف حضور داشته‌اند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این حضور علی‌رغم همه مشکلات بوده است و این گونه نبوده که اصناف همواره در شرایطی مطلوب قرار داشته باشند، بلکه انگیزه آنان برای حضور در صحنه‌های مختلف، برخاسته از اعتقادات معنوی عمیق این قشر چه در دوران مبارزه انقلاب و چه دفاع مقدس بوده است.

نظری با بیان اینکه دشمن در سال گذشته برای به هم ریختن جامعه، بر روی اصناف تمرکز ویژه کرده بود،گفت: اما رو سیاهی برای ذغال و سرافرازی برای همه ملت و به ویژه اصناف ماند. خرده‌اشکالاتی در برخی نقاط به وجود آمد، اما جریان بابصیرت اصناف با درک عمیق از کیدهای دشمن، راه گذشته خود را طی کرده و تعهد خود به دین و انقلاب را ثابت کردند.

وی با بیان اینکه شرایط استان به تبعیت از شرایط کشور رو به بهبودی است، عنوان کرد: فضای کسب‌وکار مثبت و شاخص‌هایی نظیر اشتغال و رشد اقتصاد در حال بهبود است. ما متاسفانه با انبوهی از مشکلات انباشته از گذشته مواجه هستیم که برطرف کردن آن‌ها یک‌ باره امکان‌پذیر نیست. ما در زمینه گاز مشکل داریم، اما تاکید بر این است که در زمستان آینده مشکل گاز نداشته باشیم. تولید، تامین و انتقال گاز کار بسیار سختی است، اما با پیش‌بینی‌های انجام شده امیدواریم کار به نتیجه برسد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در حوزه برق نیز بخش‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستند، اما تلاش ما این است که با اقدامات مدیریتی، شاهد کمترین مشکلات باشیم. مشکل آب نیز در استان ما و به ویژه امسال در مشهد موضوعی بسیار جدی است که همکاری همه مردم و بخش‌ها را می‌طلبد. خوشبختانه این همکاری و همراهی وجود دارد و امیدواریم با تمرکز بر مسائل پیش رو و مفاهمه مشترک، مسیر کاهش مشکلات و ارتقابخشی در تولیدات طی شود و در سالیان نه چندان دور، شاهد به حداقل رسیدن مشکلات باشیم.

نظری با اشاره به اینکه فضای عمومی اقتصاد استان رو به بهبود است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به سرعت در حال گسترش است و در حال پیگیری زمینه‌های لازم در استان هستیم. اصناف به صورت عام پیشانی جریان اقتصادی هستند و فعالیت اصناف بیانگر همه فعالیت‌های اقتصادی است. نماد اقتصاد ما در اصناف ظهور و بروز پیدا می‌کند. رویکرد اصلی ما در استان واگذاری است، یعنی فعال شدن نقش اصناف در طراحی، برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادات پروژه‌ها. ما براساس طراحی، برنامه‌ریزی و نقشه راه اصناف و بخش‌های اقتصادی می‌توانیم زمینه فعالیت را فراهم کنیم.

 

اصناف بهترین تعامل را با ما دارند

همچنین در ادامه محسن داوری، فرماندار مشهد نیز بیان کرد: گاه خدمت‌رسانی را اشتباه تعریف می‌کنیم. تعریف ما از این مفهوم این است که کسی تنها برای رضای خدا خدمت کند. هرچه خدمت‌رسانی عام‌تر و اضطراری‌تر باشد، ارزش بیشتری دارد. اصناف جزو خدمت‌رسانان عام هستند. همه به اصناف نیاز دارند و اصناف نیز خدمت‌رسانی می‌کنند. ما به عنوان خادمان شما باید خدا را شاکر باشیم.

وی ادامه داد: در مدت ۱۷ ماهی که فرماندار هستم، بهترین تعامل و بهترین رویکرد را از اصناف مشاهده کردم و اکثریت این حوزه به خوبی کار خود را انجام می‌دهند. مسائل و مشکلاتی پیش روی اصناف قرار دارد، اما با انگیزه، خالصانه و با تمام وجود برای خدمت‌رسانی تلاش می‌کنند.

فرماندار مشهد گفت: با توجه به اینکه اصناف مشهد در جوار مضجع شریف امام رضا(ع) هستند، اکثریت آن‌ها از بهترین اصناف کشور هستند. امروز با این همه زائر، جمعیت و مشکلات بهترین تعامل و رویکرد وجود دارد. در کدام نقطه از کشور در ۵ روز ۵ میلیون نفر وارد شهری می‌شوند و از بازار ارتزاق می‌کنند، اما شوکی به بازار وارد نمی‌شود و اقلام به اندازه کافی وجود دارد؟ در کجا در طول یک سال بیش از ۳۰ میلیون زائر تردد می‌کنند و گلایه زیادی ندارند؟ کجای دنیا در یک شب در یک خیابان ۲میلیون نفر حضور پیدا می‌کنند و ما تصمیم می‌گیریم رونق آن خیابان را برای بازاری‌ها متفاوت کنیم اما آن‌ها نمی‌گویند مانع کسب ما شدید؟ در حوزه اصناف مقداری نقص وجود دارد، اما باید تلاش کنیم که این نواقص را با هم رفع نماییم.

 

سامانه جامع تجارت بسترساز یک اقتصاد سالم است

امیررضا رجبی امروز نیز در همایش بزرگداشت روز اصناف اظهار کرد: اول تیر روز اصناف و دهم تیر روز صنعت و معدن بوده است. حدود سه سال است که اول تا دهم تیر برای توجه جامعه به تلاش‌هایی که در زنجیره تولید تا عرضه و مصرف انجام می‌شود دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه یکپارچه از اطلاعات و دانش و در نهایت ارائه خدمات شفاف به مردم برای مجموعه صنعت، معدن و تجارت مهم است، افزود: این موضوع به سرانجام نخواهد رسید مگر در بستر سامانه‌های به روز و یکی از سامانه‌ها در این حوزه سامانه جامع تجارت است. ما در برخی واحدهای تولیدی در حوزه صنعت و معدن بیش از ۹۰ درصد شفافیت داریم.

رجبی افزود: یکی از پایه‌هایی که این مسیر را تقویت می‌کند، شبکه توزیع خرد یا اصناف است. آمار نشان از همت تلاشگران حوزه اصناف دارد و انتظار داریم همه فعالان این حوزه به شبکه شفافیت بپیوندند؛ زیرا این سامانه بسترساز یک اقتصاد سالم برای همه ما است که قطعا از قاچاق جلوگیری می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: چند سالی به دلیل شیوع کرونا انتخابات اتحادیه‌ها به تعویق افتاده بود اما از سال ۱۴۰۰ و به ویژه در سال ۱۴۰۱ فرایند برگزاری انتخابات سرعت گرفت و دستگاه‌های نظارتی نیز همراهی لازم را داشتند. در حال حاضر انتخابات ۲۸۲ اتحادیه و اتاق اصناف در ایران برگزار شده که ۵۸ مورد مربوط به مشهد بوده است، این میزان به لحاظ آماری کم‌سابقه است که نشان از همکاری کامل دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های نظارتی اصناف مسائل و ضوابط داخلی اصناف را انجام می‌دهند و دستور کار عقب‌مانده نداریم، تصریح کرد: در تشکل‌های صنفی که نیاز به تسهیلات داریم، در قالب رونق تولید اقداماتی انجام شده است. عمده تسهیلات به حوزه واحدهای صنفی تولیدی پرداخت می‌شود.

رجبی بیان کرد: تنظیم بازار یکی از کارهای اساسی اصناف بوده و جلسات تنظیم بازار در استان و شهرستان‌ها در حال برگزاری است. در حال حاضر توزیع کالابرگ الکترونیکی در استان و کشور در حال انجام است که پایه انجام این کار فروشگاه‌های عمده و حوزه‌های صنفی هستند و همکاری خوبی با وزارت کار دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای اولین بار سامانه رصد اشتغال با کد ملی به ثبت رسید. از ۱۱۵ هزار اشتغالی که سال گذشته سهم استان بود، ۴۴ هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت بود که به میزان ۴۵ درصد ثبت شد که بخش عمده توسط حوزه واحدهای صنفی بود. این میزان ایجاد اشتغال را امسال نیز با قدرت و قوت ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ارتباط سامانه مجوزهای کسب‌وکار توسط سامانه جدید اصناف برقرار شده است که البته مشکلاتی نیز دارد اما به زودی مرتفع می‌شود. با این سامانه ثبت محوز واحدهای صنفی آسان‌تر شده و نظارت‌ها بعد از اعطای مجوز انجام می‌شود.

رجبی گفت: سال گذشته اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشتیم و اغتشاشات به وجود آمد. واحدهای صنفی با وجود اصرار برخی بر تعطیلی این واحدها، همکاری خوبی داشتند و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کردند.

 

ایجاد نخستین شهرک صنفی خراسان رضوی در مشهد کلید خورد

هادی مخملی نیز در سخنانی در این همایش گفت: ۱۲۰ هزار واحد صنفی زیر پوشش ۹۴ اتحادیه در شهرستان مشهد دایر است که یک چهارم از این صنوف از نوع تولیدی بوده و سهم زیادی در تولید کالا و تامین نیازهای مردم دارند.

وی بیان کرد: در دوره قبلی ریاست اتاق اصناف مشهد، راه اندازی پنج شهرک صنفی در مشهد با هدف تجمیع واحدهای صنفی تولیدی این شهر مصوب شد که نخستین شهرک آن در عید غدیر امسال کلنگ زنی می شود، ضمن اینکه هر واحد تولیدی صنفی که ظرفیت لازم را داشته باشد زمینه استقرار آن در شهرک صنفی فراهم خواهد شد.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: مطالعات صنفی انجام گرفته نشان می دهد که صنوف تولیدی شهرستان مشهد زمینه راه اندازی ۳۰ شهرک صنفی را دارند، اما اگر بتوان صنوف همگن را تجمیع کرد در نهایت ۱۳ شهرک صنفی قابل راه اندازی در شهر مشهد خواهد بود که با همراهی صاحبان صنوف و هدایت سرمایه های مردمی، این شهر را به قطب شهرکهای صنفی کشور تبدیل خواهد کرد.

مخملی تصریح کرد: تولید، توزیع و خدمات بخش مهمی از اقتصاد است که اصناف در آن نقش پررنگی دارند، با توجه به شعار امسال مبنی بر “رشد تولید و مهار تورم”، رویکرد اصلی اتاق اصناف مشهد تقویت واحدهای صنفی تولیدی است که شهر مشهد در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است و می توان با بهره گیری از این واحدها، ظرفیتهای تولیدی و صادرات محور این شهر را ارتقا داد.

وی تمرکز اتاق اصناف مشهد در دوره جدید مدیریتی را حمایت از حقوق مصرف کننده و اجرای طرح تحول نظارت بر بازار ذکر و بیان کرد: نظارت و بازرسی ویترین اتاق اصناف و مولفه سنجش و قضاوت مردم نسبت به عملکرد این نهاد مدنی است، در این راستا طرح تحول نظارت بر بازار توسط این اتاق اجرا شده است که شامل بخشهایی از جمله محتواسازی برای روشهای نظارتی و بازرسی، ساماندهی صنوف بدون پروانه کسب، نظارت هوشمند و نصب کی.یو.آر کد بر روی کالا می باشد.

رییس اتاق اصناف مشهد افزود: کلانشهر مشهد به سبب همجواری با بارگاه منور امام رضا(ع) و پذیرایی از ۳۰ میلیون زائر در سال، شهری متمایز نسبت به سایر شهرهای کشور است، لذا افزون بر اقدامات سلبی در حوزه بازرسی و نظارت بر اصناف، اقدامات فرهنگی برای خدمت شایسته به زائران و مجاوران در این شهر در دستور کار اصناف قرار گرفته است.

وی گفت: در این راستا آموزش‌هایی در خصوص فرهنگ میزبانی شایسته از زائران و ادب حضور برای کسبه ویژه صاحبان صنوف منطقه ثامن (اطراف حرم رضوی) و فعالان حوزه گردشگری از سوی این اتاق آغاز شده که نخستین دوره از آن با همکاری آستان قدس رضوی برگزار شد.

مخملی برپایی ایستگاه فرهنگی اصناف با هدف ارایه خدمات فرهنگی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان در محل بازار رضا مشهد، در نوروز امسال را از دیگر اقدامات اتاق اصناف مشهد ذکر کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.