×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹۳درصد تاکسی‌های مشهد گاز سوز است

به گزارش توس اکو، احمد محبی در نشست خبری که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱ هزار و ۲۷۵ خودروی سواری در ناوگان تاکسیرانی مشهد فعالیت دارند که قرارداد فعالیت خود را تمدید کرده‌اند.

وی با اشاره به نحوه فعالیت این تاکسی‌ها با کاربری‌های خطی، گردشی، بی‌سیم و مبادی ورودی افزود: در حال حاضر ۴۴۸۵ تاکسی خطی، ۴۶۵۵ تاکسی گردشی، ۱۴۷۹ تاکسی بی‌سیم و ۶۵۶ تاکسی در مبادی ورودی شهر مشهد فعالیت دارند.

محبی بیان کرد: خودروهایی شامل پراید، پیکان، پژو، سمند، ون، آریو، ام‌وی‌ام، برلیانس و تویوتا کمری در ناوگان تاکسیرانی مشهد فعالیت دارند که سمند با ۵۲۳۹ خودرو و پژو با ۴۹۷۰ خودرو بیشترین خودروهای ناوگان تاکسیرانی مشهد است. افزایش خودروی تویوتاسواری در خطوط تاکسیرانی یکی از اهداف این ناوگان است. البته خودروی سواری پیکان مجوز فعالیت برای ناوگان تاکسیرانی در سطح شهر مشهد را دریافت نخواهد کرد و این خودرو از ناوگان تاکسیرانی حذف شد. در حال حاضر ۲ یا سه خودروی پیکان فعالیت دارند که در صورت پایان مجوزشان، دیگر تمدید نخواهد شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: عمر ناوگان تاکسیرانی متاسفانه بالا رفته و نزدیک به هشت سال است. اکنون تعداد ۴۵۵۳ دستگاه خودروی فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال در ناوگان تاکسیرانی فعالیت دارند.

وی توضیح داد: طی ۱۰ ماه گذشته هیچ جایگزینی در ناوگان تاکسیرانی انجام نشده بود ولی پس از ۱۰ ماه پیگیری مستمر موفق شدیم خودروی سورن را جایگزین خودروهای فرسوده کنیم و برای این اقدام مجوزهای لازم اخذ شده و به زودی خودروهای مذکور به ناوگان تاکسیرانی مشهد تحویل داده خواهد شد.

محبی خاطرنشان کرد: زمانی که از حمایت دولت در طرح نوسازی ناامید شدیم، با پیگیری‌های انجام شده در راستای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توانستیم مجوزی از شورای اسلامی شهر مشهد بگیریم تا از این طریق کمکی به نوسازی خودروهای فرسوده شود. بر این اساس از طریق کارکرد حساب شهرداری، تسهیلاتی از بانک طرف قرارداد دریافت و به تاکسیرانان ارائه شد.

وی با بیان اینکه از ۱۸ درصد سود بازپرداخت چهار درصد را تاکسیران و مابقی را شهرداری پرداخت می‌کند، گفت: برای این کار ابتدا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد که با توجه به افزایش ناگهانی قیمت خودرو این مبلغ برای تاکسیران به صرفه نبود. پیگیری شد تا سقف وام به ۱۲۰ میلیون تومان رسید و امروز با تفاهم‌نامه‌های انجام شده، این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

محبی تصریح کرد: طرح نوسازی تا انتهای سال ۱۴۰۰ وجود داشت و با توجه به متوقف شدن تولید ۲ خودروی پژو ۴۰۵ و سمند و عدم دریافت مجوزهای استاندارد با پیگیری‌های انجام شده با شرکت‌های تولید خودرو در داخل موفق شدیم خودروی سورن را جایگزین خودروهای فرسوده قرار دهیم. اکنون مجوزهای لازم جهت جایگزینی خودروی سورن در طرح نوسازی صادر و نامه از طریق اتحادیه به ناوگان تاکسیرانی ابلاغ شده و کلانشهرها در اولویت است.

وی بیان کرد: مجوزهای اولیه برای خودروی جایگزی گرفته شد و ۷۰ خودروی سورن به دارندگان خودروی فرسوده که اقدامات بانکی برای دریافت تسهیلات را انجام داده‌اند، تحویل داده خواهد شد. در سال‌های گذشته با وجود ماده هشت قانون هوای پاک، خودرویی که بالای ۱۰ سال داشت، ملزم به نوسازی بود؛ در غیر این صورت ارائه تمام خدمات به تاکسیران لغو می‌شد. متاسفانه پس از لغو این ماده اهرم قهری که شهرداری برای نوسازی داشت از بین رفت.

محبی توضیح داد: پس از حذف این قانون کلیه خودروهای بالای ۱۰ سال به جای اینکه سالی یک بار معاینه فنی بگیرند، بسته به سال خودرو تا چهار بار در سال برای معاینه فنی اقدام می‌کردند. همین طرح باعث شد خودروی فرسوده و از رده خارج مانند پیکان برای دریافت مجوز فعالیت معاینه فنی ارائه کند. این طرح مورد تایید شهرداری‌ها در کشور نیست و دنبال پیگیری حذف آن هستیم تا اصلاحیه روی این قانون اعمال شود. با اجرای این طرح، روش نوسازی بسیار کند انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: مشهد اولین شهر برای شروع طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده است. در حال حاضر منتظر تاییدیه وام از بانک ملی هستیم تا چند روز دیگر اقدامات اولیه انجام و تاکسیرانان به بانک معرفی خواهند شد. علاوه بر شرکت سایپا و ایران خودرو سراغ شرکت‌های دیگر رفتیم اما به دلیل قیمت بالای خودروها نتوانستیم قرارداد ببندیم.

محبی با اشاره به گازسوز بودن ۹۳ درصد تاکسی‌ها در مشهد بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۵۱۶ تاکسی در ناوگان تاکسیرانی مشهد گازسوز هستند و ۷۵۹ خودروی دیگر که از سوخت بنزین استفاده می‌کنند، امکان گازسوز شدن را به دلیل نوع خودرو ندارند.

وی اظهار کرد: تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ تنها خطی است که در اختیار شهرداری قرار دارد و بهره‌بردارش بخش خصوصی است. برای نظارت بیشتر و کاهش اعتراضات شهروندان از ناوگان تاکسیرانی نرم‌افزاری راه‌اندازی شده و بی‌سیم ۱۳۳ تنها در شرایط خاص استفاده می‌شود.

محبی خاطرنشان کرد: در استفاده از این نرم‌افزار مدت انتظار مشتری به صفر رسیده و علاوه بر آن خودروهای فعال در سطح شهر شناسایی شده و تاکسی‌های غیرفعال از خط خارج می‌شود. همچنین در این طرح تعداد خودروها از طریق سامانه سامانه رصد می‌شود و با رانندگان ارتباط بیشتری داریم؛ در واقع نظارت بر عملکردها بیشتر و با کیفیت بهتر انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد توضیح داد: در گذشته نظارت‌ها به صورت حضوری انجام می‌شد و کیفیت کار کندتر بود اما درحال حاضر تمام خودروهای گشتی به صورت تصویری قابلیت کنترل دارند و اگر نیاز به رسیدگی شکایتی باشد با بازرس تماس گرفته می‌شود و بازرس در کوتاه‌ترین زمان به محل رسیده و شکایت بررسی خواهد شد.

محبی با اعلام اینکه استفاده از تاکسی‌متر واجب است، گفت: باوجود نظارت ۱۲۲ بازرس در برخی موارد تخلف مشاهده می‌شود. به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی که از دید بازرسان پنهان می‌ماند به سمت هوشمندسازی تاکسیرانان رفتیم و در حال پیگیری نصب نرم‌افزار بر روی گوشی راننده هستیم. این طرح درحال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان امسال احتمال دارد به بهره برداری برسد. در طرح نظارت‌ها تعدادی پروانه باطل شده و برخی از رانندگان نیز از خطوط جابه جا شده‌اند. در نظارت‌ها ۲۷ آیتم توسط بازرسان کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال آیین‌نامه انظباطی تغییر کرد و مبلغ خسارات مربوط به تخلفات و مشوق‌ها نیز افزایش یافته است. شهروندان در راستای کیفیت نظارت‌ها می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ با اعلام پلاک و کد راننده تخلفات را گزارش دهند. در آینده با کیو آر کد شهروندان می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.

محبی بیان کرد: با بکارگیری ۱۲۰ اپراتور خانم در منزل زمینه پاسخگویی تلفنی تاکسی ۱۳۳ به صورت شبانه‌روزی فراهم شده است. در این طرح برخی بانوان به تمایل خود وارد بازار کار شدند و برخی دیگر از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به تاکسیرانی معرفی شده‌اند.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: در خصوص صدور پروانه به تاکسیرانان نسبت به گذشته سختگیرانه‌تر عمل می‌کنیم. از کلیه رانندگان تست گرفته می‌شود و تمام آموزش‌های لازم به تاکسیرانان داده می‌شود. متقاضیان فعالیت در خط فرودگاه باید به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط داشته باشند و در این حوزه آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

محبی اعلام کرد: با تمهیدات انجام شده و حمایت دولت تا پایان امسال ۱۲۰ دستگاه ون جدید به ناوگان تاکسیرانی مشهد افزوده خواهد شد. در این طرح دولت ۷۰ درصد هزینه خرید ون را پیش‌بینی کرده و تاکنون هزینه خرید ۳۰ ون پرداخت و ۹۰ حواله نیز دریافت شده است.

وی مطرح کرد: سال ۹۷ برای ورود خودرو اینترنتی مخالفت‌هایی وجود داشت اما با ابلاغ دستورالعملی رانندگان خودروهای اینترنتی به فعالیت خود ادامه دادند. در این دستورالعمل کلیه خودروهای اینترنتی ملزم به نصب نشانه بودند اما تا کنون این امر محقق نشده است. پرداخت یک و نیم تا دو درصد به شهرداری در ابتدای این طرح نیز ابلاغ شده بود که توسط دیوان لغو شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص نظارت بر تعرفه‌های تاکسیرانی به ویژه در حوزه گردشگران و اختلاف قیمت‌ها گفت: در نرخنامه اختلافی برای مسافران ایرانی و خارجی نداریم و همه باید به صورت مشترک هزینه پرداخت کنند اگر در این حوزه تخلفی گزارش شود بلافاصله رسیدگی خواهیم کرد. هرچند تاکید رانندگان بر این است که نرخنامه برای زائران خارجی بیشتر باشد اما مورد تایید ما نیست و تا شعاع سه کیلومتری حرم نرخ ثابت است و به شرایط فصلی و گرما و سرما ربطی ندارد.

محبی افزود: طبق شیوه نامه وزارت کشور بر اساس نرخ تورم، افزایش حقوق، تعمیرات، استهلاک خودرو و … نرخ کرایه تاکسی هم می‌تواند متغیر باشد و افزایش یابد. در مشهد نرخ تاکسی‌ها واقعی نیست به طور مثال امسال نرخنامه باید ۱۳۳ درصد افزایش می‌یافت اما کمترین عدد پیشنهادی ۳۵ درصد بود و مورد تایید اولیه قرار گرفت که در نهایت ۲۴ درصد افزایش یافت. فرمانداری در ابتدای تابستان امسال اعلام کرد امکان افزایش برای ۶ ماه دوم سال وجود دارد و توانستیم ۱۰ درصد نرخنامه را افزایش دهیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: سرویس مدارس دچار دوگانگی در متولی‌گری شده، در این حوزه تاکنون اختیاراتی به شهرداری داده نشده است. طبق دستورالعمل کارگروهی به ریاست آموزش ‌و پرورش و دبیری شهرداری تشکیل شده است. دوگانگی مدیریتی در سرویس مدارس مشکلاتی ایجاد کرده است، وظیفه شهرداری شناسایی شرکت‌های حمل و نقل، توان سنجی و معرفی به آموزش و پرورش است و کار ساماندهی این شرکت‌ها برعهده آموزش و پرورش است.

وی درخصوص کرایه سرویس مدارس اعلام کرد: نرخ کرایه در کارگروه ماده ۱۸ بررسی و به شورا اعلام می‌شود. امسال پس از دو سال کرونا و تعطیلی مدارس مشکل تامین راننده وجود داشت زیرا اکثر رانندگان به سمت شرکت‌های اینترنتی رفته‌اند. در حال پیگیری موضوع هستیم و با اصلاح دستور العمل تا پایان سال این مشکل حل خواهد شد.

محبی در ادامه مطرح کرد: درحال حاضر ۴۵ شرکت و ۶۶۰۰ خودرو در تاکسی تلفنی‌های زیر مجموعه فعال هستند. همچنین روزانه حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار سفر توسط تاکسی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تا سال ۹۴ بابت بیمه تاکسیرانان یارانه پرداخت و تعداد زیادی بیمه شده بودند و ۵۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شد. اما این یارانه قطع شد و حدود ۲۰۰۰ نفر بیمه نیستند. با پیگیری در مجلس، وزارت کشور و تامین اجتماعی در نهایت چون اعتبار دولتی اختصاص نیافت، حذف و اضافه پیش‌بینی شد. کسانی که بازنشسته شده‌ و خودرو جایگزین کرده‌ بودند و فعالیتی نداشتند، شناسایی و در نهایت حذف و افراد جدید اضافه می‌شدند، متاسفانه این اقدام زمان زیادی لازم دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.