×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جذب ۷۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پنج ماهه ابتدایی سال
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، رضا خواجه نایینی ظهر امروز ۵ شهریورماه در نشستی با خبرنگاران با تشریح صدور مجوزهای کسب وکار در پنج ماهه اول سال جاری توسط دستگاه‌های اجرایی استان در درگاه ملی صدور مجوزها، اظهار کرد: ۱۰ مجوز پرتقاضای استان در پنج ماهه اول به ترتیب پروانه اشتغال به کار مهندسی، تاسیس واحد تولید صنعتی و کسب وکار خانگی خیاطی لباس، پروانه مشاوره املاک، کسب خرده فروشی پوشاک زنانه، پروانه طبابت و کسب وکار خانگی قالیبافی است.

وی در رابطه با میزان تسهیلات پرداختی تبصره ۱۸ به واحدهای تولیدی استان افزود: مجموعا تاکنون به ۱۴۵۵ طرح، تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت شده که رقم آن حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تصریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی دو حوزه وجود دارد؛ یک حوزه مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی و حوزه دیگر ارائه خدمات به افرادی که این مجوزها را اخذ کرده‌اند. خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ در این دو حوزه در کشور رتبه اول را کسب کرد و در سال جاری نیز تاکنون در این دو حوزه این رتبه حفظ شده است.

خواجه نایینی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی در استان طی سال ۱۴۰۰ با ۹۲ طرح به مبلغ ۸۵ میلیون دلار، طی سال گذشته با ۵۸ طرح به مبلغ ۲۹۹ میلیون دلار و تا پایان مرداد ماه سال جاری با ۳۵ طرح به مبلغ ۷۳۵ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر ۱۱ طرح به مبلغ ۵.۵ میلیون دلار در انتظار تصویب در هیات سرمایه‌گذاری استان است.

وی ادامه داد: از میان این ۳۷ طرح خارجی مصوب در خراسان رضوی بیشترین طرح مربوط به بخش صنعت و معدن با ۲۳ طرح به مبلغ ۶۸۱.۲ میلیون دلار و کمترین آن مربوط به حوزه خدمات با ۲ طرح به مبلغ ۲.۲میلیون دلار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی در استان طی این مدت ۴ طرح به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار، بخش ساختمان ۳ طرح به مبلغ ۲.۹ و حمل و نقل و اتباطات ۵ طرح و به مبلغ ۴۷.۶ میلیون دلار بوده است.

خواجه نایینی درباره تابعیت سرمایه گذاران در خراسان رضوی از لحاظ تعداد طرح تا پایان مردادماه سال جاری بیان کرد: ۵۹ درصد تعداد طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در استان طی این مدت مربوط به سرمایه گذاران کشور افغانستان ، ۱۳ درصد چینی، ۳ درصد آلمانی، ۵ درصد اماراتی، ۳ درصد کره جنوبی، ۳ درصد مربوط به سرمایه گذاران بلژیکی و … بوده است.

خواجه نایینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در استان پس از احیاء روابط ایران و عربستان چه زمانی محقق خواهد شد، گفت: با استقرار کنسولگری و حل بحث پروازها قطعا به این رقم خواهیم رسید. هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری ۳ برابر سال گذشته بوده و امیدواریم حتی بدون عربستان نیز در سال جاری به این عدد برسیم.

وی در رابطه با درآمدهای عمومی استان تصریح کرد: درآمدهای مصوب سال جاری استان ۱۹.۷ همت بوده که در پنج ماهه اول باید ۸.۲ همت وصول میشد و تاکنون ۸.۳ همت یعنی بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای استان طی سال جاری وصول شده است. در مدت مشابه سال گذشته در وصول درآمدهای استان ۱۰ درصد کسری داشتیم. از بین ۱۹.۷ همت درآمدهای مصوب سال جاری استان، ۱۹ همت از درآمدهای مالیاتی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در خصوص شناسایی املاک مازاد در استان گفت : ۱۸۵ ملک مازاد در استان به ارزش ۱۹.۶ همت شناسایی شده است. از این تعداد، ۴۷ ملک به ارزش ۵۶۹۸ میلیارد تومان نهایی شده و از این تعداد یک ملک در هیأت مولدسازی مجوز گرفته و مزایده آن طی هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

خواجه نایینی در رابطه با تسهیلات بانکی ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده در استان اظهار کرد: تسهیلات ازدواج در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان بود که در سال جاری به ۲۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین تسهیلات فرزند اول از ۲۰ به ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم از ۴۰ به ۶۰ میلیون تومان، فرزند سوم از ۶۰ به ۹۰ میلیون تومان و فرزند چهارم از ۸۰ به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۶۰ هزار وام فرزندآوری به ارزش ۲.۶ همت در خراسان رضوی پرداخت شده است. در چهار ماهه اول سال جاری ۲۰ هزار وام فرزندآوری به ارزش ۱.۳ همت پرداخت شده است. در سال گذشته ۷۰ هزار مورد تسهیلات ازدواج به رقم ۱۱ همت پرداخت شد و در ۴ ماهه اول سال جاری ۱۷ هزار و ۲۰۰ مورد به ارزش ۳.۴ همت پرداخت شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.