×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۰ درصد صادارت کشور به قرقیزستان از طریق خراسان رضوی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنایع فلزی، شیمیایی، ماشین‌آلات، میوه، آجیل‌های بسته بندی و .. از خراسان رضوی به قرقیزستان صادر می‌شود، همچنین ۷۰ درصد صادارت کل کشور به قرقیزستان از طریق خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

امیررضا رجبی در نشست خبری امضاء تفاهم نامه میان دو استان خراسان رضوی و اوش قرقیزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی و بیش از ۱۰۰۰ واحد معدنی در خراسان رضوی وجود داشته و فعال است. به عنوان نمونه تقریبا ۲۵ درصد واحدهای صنایع غذایی کشور و ۲۰ درصد واحدهای تولیدی قطعات خودرو در استان ما فعال هستند.

وی افزود: در صنایع فلزی، شیمیایی و دارویی یکی از قطب‌های مهم کشور در خراسان رضوی است‌. تمام عناصر شیمیایی جدول مندلیف در خراسان رضوی مانند قرقیزستان وجود دارد. به عنوان نمونه ۳۰ درصد سنگ آهن مورد نیاز کشور از خراسان رضوی تامین می‌شود و در زمینه طلا بخش عمده‌ای از طلا از معادن استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین صنایع استان بخشی از ماشین آلات مورد نیاز برای استان را تولید می‌کند. از سیاست کشور جمهوری قرقیزستان مبنی بر توسعه تولید صنعتی مشترک استقبال می‌کنیم. علاوه بر این آمادگی داریم تا واردات محصولاتی مانند پنبه، مواد معدنی و …. از قرقیزستان را تسریع و ظرفیت خاصی را برای آن در استان ایجاد کنیم. همچنین با توجه به ظرفیت صنایع معدنی، پوشاک و … در خراسان رضوی آمادگی انجام تولیدات مشترک بین دو استان وجود دارد. صنایع فلزی، شیمیایی، ماشین آلات، میوه، آجیل‌های بسته بندی و .. از خراسان رضوی به قرقیزستان صادر می‌شود، همچنین ۷۰ درصد صادارت کل کشور به قرقیزستان از طریق خراسان رضوی صورت می‌گیرد.

رجبی بیان کرد: برای تقویت روابط میان دو کشور چند پیشنهاد مشخص وجود دارد که یکی از آن‌ها تقویت مسیر کتای است که در اتاق بازرگانی نیز این پیشنهاد عنوان شد. از این طریق دسترسی قرقیزستان به آب‌های آزاد از طریق چابهار و بندر عباس تسریع خواهد شد. همچنین برای مرکز ایرانیان در بیشکک سازمان توسعه تجارت مجوز صادر کرده و درخواست داریم تا ایجاد این مرکز تسریع شود. همچنین از استاندار درخواست ویژه داریم که برای تفاهم نامه استاندارد دو کشور پیگیری‌های لازم صورت گرفته که برای صادرات و واردات دو کشور راهگشا است.

در ادامه ابوالفضل چمندی، معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته روابط خارجی ما نزدیک به ۷۰ میلیون دلار بوده که نزدیک به ۷۰ درصد آن از طریق خراسان رضوی است که نشان می‌دهد نسبت به تجارت خارجه دو کشور پایین است‌. اگر بتوانیم این عدد را به ۲۰۰ میلیون دلار در یکسال آینده برسانیم می‌توانیم به تجارت خارجه دو کشور امیدوار باشیم.

وی افزود: به تبع بهره‌مندی از ظرفیت تجاری قرقیزستان برای ایران بسیار مهم است. نیازهای قرقیزستان در بحث کشاورزی و… برای ما مورد توجه است. بنابراین با روابط بیشتر درک بیشتری از نیازهای قرقیزستان پیدا خواهیم کرد و جهت فعالیت‌های اقتصادی را به این سمت سوق خواهیم داد.برای مثال سرمایه‌گذاران، تجار و تولید کنندگان را تشویق به فعالیت و تجارت در بخش‌های مختلف این کشور خواهیم کرد.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا برای رسیدن به توافقات جامع بین کشورهای منطقه باید این مسیر ترانزیت را فعال و توسعه دهیم؛ برای به نتیجه رسیدن توافق، نیاز به پیگیری وجود دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.