×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعاونی‌های خراسان‌ رضوی در پنج‌ماهه نخست امسال ۲۱ میلیون دلار صادرات داشته اند

به گزارش توس اکو، محمدامین بابایی در نشست خبری هفته تعاون که امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد،پیرامون آخرین آمار تعاونی‌های خراسان‌ رضوی تصریح کرد: در شهریورماه امسال حدود ۱۵ هزار و ۳۳۸ تعاونی ثبت‌شده در استان داریم که از این تعداد، ۷ هزار و ۸۱۱ تعاونی فعال هستند و اطلاعاتشان را به‌روزرسانی می‌کنند.

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ۴۹ اتحادیه فعال در سطح استان وجود دارد که در تلاشیم اتحادیه‌ها جایگاه اصلی خود را یافته و نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

بابایی با اشاره به اینکه سیاست‌های ارائه شده به وزارتخانه مبنی بر فعال کردن بخش خصوصی یعنی حضور بیشتر اتاق تعاون و اتحادیه‌ها است، گفت: با توجه به کمبود نیرویی که وجود دارد در تلاشیم برون سپاری را در بخش تعاون انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه از نظر تعداد تعاونی‌ها، استان خراسان رضوی در جایگاه دوم کشوری قرار دارد، خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد از تعاونی‌ها در بخش خدمات، ۲۳ درصد در حوزه کشاورزی، ۱۳ درصد در زمینه صنعت، ۱۲ درصد تعاونی‌های تولیدی و توزیعی، ۵ درصد مسکن و ۱۵ درصد سایر رشته‌ها در حال فعالیت هستند.

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در بخش تعاون ۴ چالش اصلی وجود دارد که باعث عدم فعالیت موثر تعاونی‌ شده است و علی‌رغم دوره‌های آموزشی که برگزار می‌شود، یکی از اساسی‌ترین مشکلات، عدم آگاهی مسئولان تعاونی از قوانین و عدم اجرای اساسنامه مصوب مجمع توسط هیات رئیسه بازرسان تعاونی‌ها است.

بابایی با تاکید بر اینکه نیازمند آموزش همگانی هستیم، افزود: تعاونی‌هایی که خلاف قانون اقدام کنند با ظرفیت قانونی موجود و طبق ماده ۶۶ قانون تعاونی‌ها، آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. در تلاشیم با سختگیری‌های زیاد، تعاونی‌ها وجود نظارت را شاهد باشند.

وی با تاکید بر اهمیت وجود سامانه هوشمند بخش تعاون گفت: سامانه جامع بخش تعاون برای شفافیت بیشتر تعاونی‌ها ایجاد شده و از طرفی این سامانه برای ارائه خدمات سودمند به دستگاه‌ اجرایی، هیات مدیره و اعضای تعاونی بسیار موثر است.

مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از سری مزایای این سامانه برای دستگاه‌های اجرایی می‌توان به اخذ گزارش‌های لحظه‌ای از وضعیت تعاونی‌های استان، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر بر اساس داده‌ها و تنظیم افق و هدایت تعاونی‌ها براساس ظرفیت در کل استان اشاره کرد. به‌طور کلی درون‌زایی، دانش‌بنیان شدن و مردمی بودن با ایجاد و ثبت اطلاعات کامل تعاونی‌ها در این سامانه میسر خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه در سند توسعه بخش تعاون، سهم ۲۵ درصدی برای این حوزه لحاظ شده است، بیان کرد: اما در واقع این سهم حدود ۵ درصد است که بسیار ظرفیت و جای کار دارد.
وی در پاسخ سؤال خبرنگار ما درباره سهم حوزه تعاون در اشتغال و صادرات تصریح کرد: تا زمانی که تعاونی‌ها اطلاعات خود را در سامانه تعاون به طور کامل ثبت و به‌روزرسانی نکنند، ارائه آمار دقیق سخت است. اما براساس رصدی که داشتیم، در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار و ۴۲۶ اشتغال صورت گرفته که از ابتدای سال، ۵۱۵ اشتغال جدید نیز ایجاد شده است.

بابایی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۲، میزان صادرات حوزه تعاون استان حدود ۱۰۷ میلیون دلار بود و در پنج‌ماهه نخست امسال هم ۲۱ میلیون دلار صادرات انجام شد.

وی در خصوص حمایت‌ها از حوزه تعاون تصریح کرد: عمده حمایت‌ها از حوزه تعاون معافیت ۲۰ درصدی تعانی‌ها از مالیات است. بحث معافیت بیمه‌ای است که این معافیت بیمه‌ای قطعا از سوی سازمان تامین اجتماعی باید تامین اعتبار شود. همچنین ردیف ویژه خاص تعاون است که در قانون دیده شده همه دستگاه‌های اجرایی ۱۰ درصد از سهم اعتبارات خود را به بخش تعاون اختصاص دهند و تا سقف ۲۵ درصد اعتبارات را به تعاونی‌ها بدهند.

مدیر کل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: ردیف‌های انتقالی ویژه بخش تعاون نیز وجود دارد و در سال جاری ردیف ۶ هزار و ۲ هزار در مسکن به تعاون اختصاص یافت که بخش تعاون علاوه بر استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ تمامی بخش‌ها، می‌توانند از ردیف ۸ هزار خاص بخش تعاون نیز بهره‌مند شوند.

بابایی درمورد وضعیت بیمارستان مهرگان گفت: این بیمارستان بدهی مالیاتی ۱۴ میلیاردی و همچنین بدهی کارگری داشته که طبق کارگروه و مجمعی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شد و برای اولین بار بیمارستانی از نام شخص به نام تعاونی مشغول به فعالیت شد و حال که زمان مجوز ۶ ماهه فعالیت این بیمارستان در حال اتمام است، از سمت هیات رئیسه تعاونی اقدامی انجام نشده است، در تلاشیم تعاونی منحل شود و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسما عدم فعالیت بیمارستان مهرگان را اعلام کرد. تنها اقدام موثری که در حال حاضر از سمت اداره تعاون، کار و رفاه برای شاغلین این بیمارستان در حال انجام است، ایجاد بیمه بیکاری برای کارکنان بوده تا اعضای هیات مدیره تعاونی تصمیم گیری کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.