×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۱۴۹ شرکت کننده از ۸۰ کشور دنیا در مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران در مشهد

به گزارش توس اکو، حمید مجیدی مهر در نشست خبری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: امسال پس از حدود هشت سال توانستیم به رکورد ۸۰ دست پیدا کنیم. در این دوره ۸۰ کشور نمایندگان خود را برای حضور در مسابقات معرفی کرده‌اند. مرحله مقدماتی این مسابقات در مشهد مقدس و مرحله نهایی نیز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دوره گذشته نمایندگان ۶۸ کشور در این رویداد بین‌المللی حضور داشتند، افزود: افرایش تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به ۸۰ کشور نشان‌دهنده اهتمام به دیپلماسی قرآن‌محور است. همچنین شعار این دوره از مسابقات همانند دوره‌های قبل «یک کتاب، یک امت» است. این موضوع نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی اتحاد و برادری خود را با کشورهای مسلمان حفظ کرده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: فایل تصویری شرکت‌کنندگان با هماهنگی سفارت‌ها و رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جامعةالمصطفی العالمیه و موسسات قرآنی ضبط و دریافت شده و مراحل نهایی تدوین آن توسط تدوینگران حرفه‌ای صدا و سیمای کشور صورت گرفته است. میزبانی این دوره در مشهد مقدس خواهد بود و در این مرحله فایل تصویری ضبط شده شرکت‌کنندگان برای گروه داوری پخش خواهد شد تا به صورت زنده از سوی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

مجیدی مهر با اشاره به حضور داورانی از کشورهای عراق و افغانستان برای داوری این دوره از مسابقات بیان کرد: در مجموع ۲۴ داور، به تفکیک ۱۲ داور در بخش بانوان و ۱۲ داور در بخش آقایان این دوره از مسابقات را داوری خواهند کرد. ناظر فنی این دوره از مسابقات در بخش آقای هاشم روغنی و در بخش بانوان خانم الماسی خواهد بود.

وی با اشاره به تغییرات در حوزه فنی این دوره از مسابقات بیان کرد: یکی از رویکردهای ما در این دوره از مسابقات این است که شرکت‌کنندگان برای رسیدن به مرحله نهایی باید از سه یا چهار مرحله فنی عبور کنند که این موضوع موجب ارتقاء فنی افراد شرکت‌کننده می‌شود. یکی دیگر از رویکردهای ما در این دوره از مسابقات بهره‌مندی از داوران خارجی و جوان است که تاکنون به ایران نیامده‌اند زیرا گردش نسلی در انتخاب داوران در کشورهای مختلف همواره مورد توجه بوده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران امسال در ۲ گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود که گروه آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن و گروه بانوان نیز در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم خواهد بود. رشته ترتیل برای اولین بار برای بانوان اضافه شده که نشان‌دهنده اهتمام مجموعه حاکمیت به امور قرآنی بانوان است و خواسته‌ای که سالیان سال مطالبه می‌شد، در این دوره محقق شد. ضمن اینکه سطح فعالیت‌های قرآنی بانوان در کشور رشد چشمگیری داشته و این موضوع این فرصت را به ما داد تا برنامه‌ریزی در این خصوص داشته باشیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نیز امسال در مسابقات نغمات دینی شاهد بازگشت رشته هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی بانوان بودیم که این می‌تواند آغازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین بانوان که تقریبا بیش از ۷۰ درصد استقبال‌کنندگان از فعالیت‌های قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: جوایز رتبه اول در رشته قرائت و حفظ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، رتبه دوم یک میلیارد ریال و رتبه سوم ۹۰۰ میلیون ریال و در رشته ترتیل به ترتیب برای نفر اول ۹۰۰، نفر دوم ۷۰۰ و نفر سوم ۵۰۰ میلیون ریال مبلغ تعیین شده که در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر حذف ارزهای خارجی و توجه به پول ملی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ارز در مسابقات بین‌المللی حذف شده است و کسانی که به ایران خواهند آمد، باید ریال دریافت کنند.

 

نقش مهم مسابقات قرآنی در  ترویج فرهنگ قرآنی 

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی‌ اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللس قرآن کریم به صورت ضبطی و غیر حضوری از ۲۳ دی تا ۲۷ دی ماه در مشهد مقدس برگزار می شود.

وی با اشاره به میزبانی مشهد مقدس در این دوره از مسابقات قرآن کریم گفت: منتخبین این مسابقات به مرحله نهایی که به صورت حضوری در سالن اجلاس سران در تهران از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند برگزار می شود، راه پیدا می کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان اظهار داشت: در این دوره از مسابقات ۱۴۹ نفر از ۸۰ کشور در بخش برادران در رشته های حفظ کل، قرائت و ترتیل و برای خواهران در رشته حفظ کل و ترتیل به رقابت خواهند پرداخت.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، گفت: مسابقات قرآن در جهت ترویج فرهنگ قرآن تقش موثری دارد و ابتدا ما بابد با قرآن مانوس شویم، سپس بفهمیم و زمینه عملیاتی شدن دستورات قرآن را در زندگی پیاده کنیم و برای ترویج دستورات آن در جامعه تلاش کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.