×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کمبود دارو در دهه پایانی ماه صفر نخواهیم داشت

رشد ۲۹ درصدی ورود زائران

به گزارش توس اکو، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر شنبه ۱۸ شهریورماه در سومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در سالن شورای ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طی۲۴ ساعت گذشته ۱۹۳ هزار و ۸۷۷ نفر زائر وارد مشهد شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای دهه پایانی صفر تا الان در مجموع ۳۹۱ هزار و ۲۸۲ نفر وارد مشهد شده اند، افزود: ۵۴۶ هزار و ۷۹۸ نفر از ابتدای محرم تا امروز وارد مشهد شده‌اند که بیش از یک میلیون نفر شب اسکان هم در مراکز اسکان داشته‌اند.

وی گفت: بیشترین تردد مربوط به خودروی شخصی با ۱۵۴ هزار و ۴۲۸ نفر است، همچنین ۲۰ هزار و ۵۲۳ نفر با قطار، ۹ هزار و ۷۶۱ نفر با هواپیما و ۹ هزار و ۱۷۴ نفر نیز از طریق حمل و نقل جاده‌ای و اتوبوس وارد مشهد شده اند.

گنابادی‌نژاد عنوان کرد: در زمینه نصب نرخ‌نامه و کنترل نرخ‌های همه خدمات به ویژه اسکان، حمل‌ونقل، تاکسی و خدمات عمومی واحدهای تجاری مخصوصا در اطراف حرم تاکید ویژه شده است. در حوزه اسکان دیگر چیزی به نام خانه مسافر بدون مجوز فعالیت نخواهد داشت. هر خانه مسافر بدون مجوز از ناحیه فرمانداری پلمب‌شده تلقی می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زائران هنگام تهیه بلیت رفت از مبادی سراسر کشور هم‌زمان بلیت برگشت را نیز تهیه کنند متذکر شد: ضروری است قبل از عزیمت به مشهد حتما زائران مکان اقامت خود را مشخص کنند.

 

در دهه پایانی صفر کمترین مشکل را در حوزه بهداشت و درمان خواهیم داشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: کار ویژه‌ای که باید انجام شود و نسبت به آن تاکید داریم فعال بودن مراکز درمانی و بیمارستان‌هاست و مصوب شده که کلینیک‌های ویژه را فعال نگه داریم و بیمارستان‌ها هم به حالت فعال خواهند بود.

محمود محمدزاده شوشتری با بیان اینکه در حوزه دارو کمبود داریم، عنوان کرد: حوزه بهداشت و درمان در آماده‌باش کامل است. در دهه پایانی صفر کمترین مشکل را در حوزه بهداشت و درمان خواهیم داشت. همه نهادها و ارگان‌های مرتبط اعلام همکاری کردند. بیمارستان‌های خصوصی و دولتی خارج از وظایف خاص خود وظایفی را عهده‌دار شدند و در پیاده‌روی زائران کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

وی در خصوص کمبود دارو تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان در جهت تامین دارو قول داده که دارو و شیرخشک تامین و تمام کمبودها رفع خواهد شد. وزیر بهداشت همراه با تیم خود در مشهد مستقر می‌شوند. در شرایط فعلی در هر دو حوزه بحران نداریم و تامین است، ظرف چند روز آینده نیز بیشتر خواهد شد. اگر شیر خشک را در قالب کد ملی توزیع کرده و نظارت بیشتری کنیم، مشکل حل می‌شود.

در ادامه علی یزدانی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: ما ۵۰ دستگاه آمبولانس درخواست کردیم که با ۳۵دستگاه موافقت شد. از ۲۰ اتوبوس‌آمبولانس نیز با ۱۰ دستگاه موافقت کردند. سال گذشته بحرانی در فوریت‌های پزشکی نداشتیم و امسال نیز با کمک اورژانس کشور و وزارت بهداشت مشکلی نخواهیم داشت.

 

فعالیت ۱۲۴ ایستگاه سلامت برای خدمت به زائران پیاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در دهه آخر صفر در مشهد تجمعات بیش از هزار نفر را داریم و برای مدیریت جامع این شرایط ۳۱ مرداد ماه سال جاری در وبیناری که برگزار کردیم از تجربه تجمعات مشابه در کشورهایی مانند هندوستان بهره‌مند شدیم.

سید جواد حسینی با اشاره به مشکل کم آبی از پیگیری‌های انجام شده در این خصوص خبر داد و گفت: در زمینه مدیریت بیماری های منتقله از آب و غذا پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

وی از استقرار ۵۰ تیم واکنش سریع طی سه روز پایانی دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در بحث بهداشت محیط و حرفه ای ۷۰۰ کارشناس برای موضوعاتی مانند بازرسی، کلرزنی آب، بازدید از مساجد و تکایا و موکب ها انجام ماموریت می‌کنند.

حسینی از فعالیت ۱۲۴ ایستگاه سلامت در خراسان رضوی خبر داد و گفت: ۹ ایستگاه در مسیر تربت حیدریه، ۶ ایستگاه در مسیر سبزوار تا نیشابور، ۶ ایستگاه گناباد تا تربت حیدریه، ۶ ایستگاه در مسیر نیشابور تا ملک آباد، ۶ ایستگاه از تربت جام تا فریمان، ۱۴ ایستگاه از شهر کهنه قوچان تا هتل امید مشهد، ۶ ایستگاه از فریمان تا زائر شهر،۵ ایستگاه از قلعه نو کلات تا خیابان طبرسی، ۷ ایستگاه از گنبدلی تا آزادراه شهید شوشتری،۱۰ ایستگاه از ملک آباد تا مشهد فعال خواهند بود و به زائران پیاده خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی افزود: ۲۶۸ پایگاه اورژانس با ۲۸۷ آمبولانس در سطح استان فعال است و قول افزودن ۳۵ آمبولانس، ۱۵ اتوبوس آمبولانس و ۱۵ موتورلانس نیز با کمک های ملی داده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فعالیت پنج پایگاه انتقال خون طی ایام تعطیلی دهه پایانی صفر در نقاط مختلف مشهد خبر داد و گفت: ۲۰۰ نفر کارشناس از اداره کل دامپزشکی هم طی این ایام نسبت به بازدید از کشتارگاه‌ها اقدام خواهند کرد.

حسینی در ادامه به گزارش عملکرد بخش‌های مرتبط طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۵ شهریور اشاره کرد و گفت: طی این مدت اورژانس هزار و ۲۰۵ عملیات داشته است، همچنین ۶۴۰ نفر برای اهدا خون مراجعه کرده‌اند؛ کارشناسان دامپزشکی طی این باره زمانی بر ۱۳۵ هزار و ۵۷۵ کیلوگرم گوشت نظارت و ۴۳۳ کیلو فرِآورده دامی نیز معدوم شد.

وی تاکید کرد: افراد بالای ۵۰ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و یک سال از دریافت آخرین دوز واکنش کرونای آنها می‌گذرد نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

 

جذب ۷.۵ درصدی دارو برای خراسان رضوی در دهه پایانی صفر

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کمبود دارو و شیرخشک گفت: تلاش می‌کنیم ۷.۵ درصد از سهم کشوری دارو را در ایام پایانی صفر به سمت خودمان جذب کنیم.

علی روحبخش اظهار کرد: در مشهد ۷۷۴ داروخانه فعال داریم که ۱۰۹ داروخانه شبانه‌روزی هستند. در اطراف حرم نیز ۱۲ داروخانه شبانه‌روزی و ۳۶ داروخانه روزانه داریم که در ایام صفر تا ۱۲ شب فعال هستند.

وی بیان کرد: در خصوص تامین دارو به شرکت‌های پخش دارو دستور داده شده که کشیک‌های ویژه داشته و دارورسانی را به ویژه در اطراف حرم به نحو شایسته انجام دهند. درخواست ویژه‌ای از سازمان غذا و دارو برای تامین داروهایی که کمبود دارد و همچنین شیر خشک داشتیم تا دچار مشکل نشویم. بازرسی از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش نیز در جریان خواهد بود.

روحبخش ضمن اذعان به کمبود دارو، این کمبودها را سراسری دانست و گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم سهمیه ویژه داخل استان بیاوریم تا جوابگو باشیم. ۷.۵ درصد از سهم کشوری را داریم به سمت خودمان جذب می‌کنیم و زائران زیادی هم در حال ورود به مشهد هستند.

 

ایجاد دو بیمارستان صحرایی در مشهد

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دهه پایانی صفر دو بیمارستان صحرایی در مشهد برپا خواهد شد که یک بیمارستان در ملک‌آباد با ۵۰ تخت‌ و دیگری در باب‌الرضا برای ارائه خدمات سرپایی است.

محمد دهقانی فیروزآبادی امروز ۱۸ شهریورماه، در سومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: در کل استان ۲۶۸ پایگاه اورژانس داریم که ۱۳۲ پایگاه جاده‌ای با ۲۷۸ آمبولانس فعال هستند.

وی افزود: چهار پایگاه امداد هوایی در سبزوار، نیشابور، گناباد و مشهد داریم. کلیه پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای آماده‌باش هستند. ۸۵ کد آمبولانس اورژانس ۱۱۵ در مسیر پیاده‌روی و مسیرهای منتهی به حرم مستقر خواهند بود.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: مرکز پایش مراقبت‌های پزشکی دانشگاه ۲۴ ساعته فعال خواهد بود. مرکز عملیات بحران دانشگاه نیز ۲۴ ساعت فعال است و در صورت بروز بحران تیم مدیریت بحران دانشگاه مستقر خواهند شد. اورژانس کشور نیز قرار است به ما کمک کند. ۱۷ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، ۲۶ موتورلانس و دو پایگاه هوایی در مشهد مستقر خواهند شد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دو بیمارستان صحرایی در مشهد برپا خواهد شد که یک بیمارستان در ملک‌آباد با ۵۰ تخت‌ و دیگری در باب‌الرضا برای ارائه خدمات سرپایی است. چهار بیمارستان هاشمی‌نژاد، کامیاب، طالقانی و ولایت با ۹۰۰ تخت آماده پذیرش بیماران هستند. سایر بیمارستان‌ها از جمله امام رضا(ع) و قائم(عج) در سایر حوزه‌ها غیر از سوانح و حوادث آمادگی کامل دارند.

وی اضافه کرد: با بیمارستان‌ها مکاتبه شده تا برای کمک به مواکب همکاری لازم را داشته باشند. کلینیک‌های ویژه در ایام تعطیل فعال خواهند بود. فعالیت‌های غیر اورژانس بیمارستان‌ها نیز تا حد نیاز کاهش پیدا خواهد کرد. حضور کلیه نیروها در همه سطوح در بیمارستان‌ها الزامی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.