×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
کدام کشورها خریدار محصولات غذایی ایران هستند؟

به گزارش توس اکو، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از صادرات ۴.۳میلیارد دلاری محصولات غذایی و کشاورزی ایران در ۹ ماهه امسال به ۱۳۰کشور جهان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۲درصدی همراه بوده است. به گفته سیدروح‌الله لطیفی، در ۹ ماهه امسال بیش از ۶میلیون تن محصولات شیلاتی‌، دامی‌، زراعی‌، باغی و غذایی به ارزش ۴میلیارد و ۳۱۲میلیون و ۹۴۸هزار دلار به ۱۳۰ کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷.۲درصدی در وزن و رشد ۲۲ درصدی در ارزش داشته است.

داده‌های آماری حاکی از این است که از این میزان ۴میلیون و ۳۶۰هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۵۶۲میلیون و ۴۴۷هزار دلار، محصولات زراعی، سبزی و صیفی و محصولات باغی بوده که نسبت به مدت مشابه با وجود کاهش ۱.۶درصدی در وزن صادرات با رشد ۲۵.۴ درصدی ارزش همراه بوده است. ۶۲۷ هزار تن نیز محصولات لبنی، شیلاتی و دامی به ارزش ۹۱۴میلیون دلار بود که رشد ۲۷درصدی در وزن و ۱۳.۳درصدی در ارزش داشته و یک میلیون و ۱۹هزار تن هم مواد غذایی آماده و صنعتی به ارزش ۸۳۶میلیون دلار بود که با رشد ۲۶درصدی در وزن و ۲۱درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر این اساس، عراق با خرید یک میلیارد و ۴۰۵میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵۳۱میلیون دلار، روسیه با ۳۷۶میلیون دلار، پاکستان با ۳۳۰میلیون دلار و افغانستان با ۲۸۰میلیون دلار پنج مقصد نخست صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران بودند که ۶۸درصد از صادرات به این پنج کشور انجام شده است.

در عین حال، چین با خرید ۲۱۵میلیون دلار، هند با ۱۶۰میلیون دلار، ترکیه با ۱۵۶.۵میلیون دلار، ترکمنستان با ۸۲.۵میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۷۳.۵میلیون دلار، آلمان با ۶۸میلیون دلار، قطر با ۵۷میلیون دلار، قزاقستان ۵۵.۵میلیون دلار، عمان ۵۲میلیون دلار، ازبکستان ۴۷میلیون دلار، کویت ۳۹میلیون دلار، اسپانیا ۳۷میلیون دلار، قرقیزستان ۳۵میلیون دلار، ارمنستان ۳۳.۱میلیون دلار و سوریه ۳۳میلیون دلار، مقاصد ششم تا بیستم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران از ابتدای سال تا پایان آذر ماه بودند.

تاجیکستان‌، اتریش‌، ‌ایتالیا، هنگ‌کنگ، هلند،گرجستان، کانادا، ویتنام، مالزی، سریلانکا، لبنان، لیبی و غیره سایر مقاصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در این مدت بودند./ فرااقتصاد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.