×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کاهش ۳۰ درصدی تولید پسته در خراسان رضوی نسبت به سال قبل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال جاری در مجموع ۵۲ هزار تن پسته در خراسان رضوی تولید شد که نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی عملکرد پسته استان نسبت به سال قبل است؛ این در حالی است که سطح زیر کشت پسته در استان نسبت به سال گذشته ۳.۷ درصد رشد داشته است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید پسته در خراسان رضوی اظهار کرد: در استان ۱۱۶ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که ۷۵ هزار هکتار از آن قابل برداشت است. در حال حاضر استان با ۲۵ درصد سطح زیر کشت پسته و ۲۳ درصد تولید پسته رتبه دوم را در کشور در تولید این محصول اختصاص داده است. باید توجه داشت تقریبا از هر ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته ۷۰۰ کیلوگرم پسته خشک قابل برداشت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی با اشاره به کاهش ۲ درصدی تولید پسته نسبت به سطح زیر کشت آن عنوان کرد: بخشی وسیعی از سطوح بارور نشده در استان باغات در حال احداث است. از طرفی کم‌باری این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته باعث کاهش تولید شده است. نباید از یاد برد که درخت پسته از سال هشتم بار می‌دهد و باردهی اقتصادی پسته سال از سال پانزدهم به بعد است.

وی درباره علت کاهش تولید پسته در سال جاری گفت: در مجموع تشدید اثرات خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی، طوفان‌ها و سال کم‌باری پسته سبب کاهش عملکرد تولید پسته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی بیان کرد: در مقایسه با ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۹۶ هزار هکتار و نسبت به ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰ هزار هکتار باغات پسته افزایش وسعت پیدا کرده است. بر این اساس سالانه سطح زیر کشت پسته بین پنج تا هشت درصد رشد داشته است.

ساربان عنوان کرد: شهرستان‌های سرخس و کلات با ۱۷ هزار هکتار جنگل پسته خاستگاه و زیستگاه پسته دنیاست. پسته از این شهرستان‌ها به شهرهای دامغان، قزوین و کرمان صادر شده است. توسعه شدید کشت پسته در کرمان با وجود خشکسالی و کم‌آبی باعث کاهش عملکرد تولید این محصول در این شهر و بازگشت مجدد تولید این محصول به خراسان رضوی شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مناطق تولید پسته خراسان رضوی شامل شهرستان‌های مه‌ولات، بردسکن، خوشاب، گناباد، بجستان، فیض‌آباد، خواف، سبزوار و نیشابور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی در خصوص علت افزایش قیمت این محصول عنوان کرد: قیمت پسته با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید نسبت به سال قبل رشد داشته و قیمت هر کیلو از آن بهه بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

ساربان تصریح کرد: همچنین ارزش صادرات محصول پسته استان ۴۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. در حال حاضر پنج درصد از حجم صادرات پسته از خراسان رضوی از طریق مبادی خروجی و گمرکات استان صادر است و بقیه آن که بیش از ۹۰ درصد است، از گمرک سایر استان‌ها به کشورهای عربی، چین، کشورهای آسیای میانه و جزئی از آن نیز به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. تلاش ما توسعه تجارت و افزایش تعداد صادرکنندگان در استان است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی بورس کالا، زمینه خوبی برای فروش پسته در استان فراهم شده است چون بورس باعث شفافیت قیمت و افزایش کیفیت کالای تولیدی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی به تولید محصول ارگانیک در استان اشاره کرد و گفت: کشاورزان با ورود به حوزه تولید ارگانیک با قیمت مناسبی پسته خود را به فروش می‌رسانند. خراسان رضوی به دلیل دارا بودن تنوع اقلیمی، آب مناسب، تولیدکنندگان و کارشناسان برتر پسته کشور، آرایش مناسب درختان، احداث باغات مکانیزه و نیمه مکانیزه و… ظرفیت بسیار خوبی در زمینه تولید پسته دارد و همین پتانسیل بالا سبب عملکرد بسیار خوب خراسان رضوی نسبت به کشور در تولید پسته شده است.

وی افزود: مهم‌ترین ارقام پسته تجاری و صادراتی در خراسان رضوی پسته بادامی، اکبری، فندقی، احمد آقایی و کله قوچی است. طی سال‌های اخیر در خراسان رضوی تعداد تعداد ترمینال‌های ضبط و فرآوری پسته به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه توسعه بسیاری پیدا کرده و جزو مزیت‌های صنایع فرآوری استان است. در حال حاضر بیش از ۱۳۰ واحد فرآوری پسته با ظرفیت فرآوری اسمی ۳۲۰ تن و ظرفیت حقیقی ۱۳۰ هزار تن پسته در استان فعالیت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی ادامه داد: در دنیا بالغ بر ۲ میلیون تن تقاضای خرید پسته وجود دارد اما تولید کل پسته جهان ۶۰۰ هزار تن است.

ساربان در خصوص عمده تولیدات پسته در ایران و آمریکا بیان کرد: مصرف پسته در آمریکا زیاد است و صادرات آن صرفا کشورهای اروپایی را در بر می‌گیرد؛ در حالی‌ که پسته ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

وی با اشاره به فرآیند درازمدت توسعه باغات پسته از کشاورزان خواست شاخص‌هایی مانند الزام فنی، الزام استراتژیک، الزام اقتصادی و الزام زیستی را مد نظر قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی گفت: به بهره‌برداران و سرمایه‌داران بخش کشاورزی توصیه می‌شود کشاورزی، زراعت، باغداری و دامداری یک چرخه زیست محیطی است که باید در کنار هم فعال باشد؛ به همین دلیل بهتر است به صورت تک محصولی حرکت نکنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.