×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 12 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
پیگیری برای اجرای توقیف هوشمند خودروهای متخلف

سید هادی شریعت‌یار امروز، ۱۸ مهرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع بررسی اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی بلوار وکیل‌آباد که در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد:

قاضی سیدهادی شریعت‌یار افزود: در تصادفات، جان افراد بی‌گناه گرفته می‌شود و یکی از مصادیق بارز حقوق عامه، حفظ حیات انسان‌ها است، سال گذشته ۳۴ فوتی تصادفات در این کلانشهر افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند و این سرمایه مهم انسانی را به راحتی در تصادفات از دست می‌دهیم.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: ارتقا و تشدید موضوع انضباط ترافیکی با جدیت پیگیری می شود و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این طرح از بلوار وکیل آباد آغاز شده که در کل شهر مشهد اجرایی خواهد شد.

شریعت یار افزود: در این طرح برخورد با رفتارهای مخاطره آمیز و رانندگان پرخطر در اولویت قرار دارد و از تمام ظرفیت‌های موجود برای اجرای این طرح استفاده می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توقیف هوشمند خودروهای متخلف اضافه کرد: در این طرح رانندگان پرخطر شناسایی شده و با همکاری پزشکی قانونی از آنها آزمایش الکل و مواد روانگردان گرفته می‌شود.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی افزود: خودرو رانندگان دارای تخلفات حادثه ساز توقیف و رانندگان نیز مکلف به شرکت در کلاس‌های مختلف آموزشی خواهند شد.

شریعت یار گفت: همچنین در این طرح خودروهای پلیس به دوربین مجهز می شوند تا توقیف خودروهای متخلف بدون سند و مدرک نباشد.

وی اظهار کرد: هدف گذاری اجرای این طرح کاهش ۱۵ درصدی تصادفات است و امیدواریم این هدف محقق شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: سوانح رانندگی در حال تبدیل شدن به یک بحران است لذا کار کردن در حوزه کاهش سوانح رانندگی باید در اولویت باشد.

پوریا محمدیان افزود: اجرای طرح های اصلاح ترافیکی نیز ضروری است لذا انجام آن در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در اولویت است و اجرای برخی اقدامات اصلاحی و عمرانی در دستور کار است.

وی تاکید کرد: ارتقای فرهنگ ترافیک و تغییر رفتار نیز با همکاری معاونت فرهنگی در حال پیگیری است، البته حمایت دستگاه قضایی نیز در اجرای طرح های مرتبط با کاهش تصادفات ضروری است.

 

جان باختن هزار و ۱۸۰نفر در معابر درون شهری و جاده های برون شهری در خراسان رضوی 

دبیر شورای هماهنگی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سهم عمده‌ای از مرگ و میرهای سوانح رانندگی استان مربوط به معابر بزرگراهی شهر مشهد است.

سیدمهدی حسینی افزود: سال گذشته هزار و ۱۸۰ نفر در معابر درون شهری و جاده های برون شهری استان جان باختند که ۲۶۱ نفر از این تعداد مربوط به شهر مشهد بود.

وی گفت: برای ارتقای طرح انضباط ترافیکی در بلوار وکیل آباد مطالبه جدی وجود داشت لذا این طرح در دستور قرار گرفت تا اصلاح رفتار صورت گیرد.

دبیر شورای هماهنگی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی اضافه کرد: در این طرح با پشتوانه دستگاه قضا با رانندگان پرخطر بدون هیچ اغماضی برخورد می شود که از اختیارات دستگاه قضایی نیز در اجرای این طرح استفاده خواهد شد.

 

جان باختن ۲۴۵ نفر در تصادفات مشهد

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: سال گذشته ۲۴۵ نفر در حوادث رانندگی مشهد جان باختند که ۸۷ درصد از این تعداد عابران پیاده و موتورسواران بودند.

علی سمیعی افزود: بیشترین تصادفات فوتی در بزرگراه ها رخ می دهد به طوری که ۱۰۷ نفر سال گذشته در سوانح بزرگراهی جان باختند.

وی اضافه کرد: پارسال ۳۳۲ فقره تصادف فوتی تنها در بلوار وکیل آباد مشهد رخ داد و شمار تصادفات فوتی و جرحی در این بلوار از سال ۹۸ تاکنون روند افزایشی داشته است.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: ۵۰ درصد تصادفات در ساعات پایانی شب رخ می دهد و از ابتدای امسال تا مرداد ۹ نفر بر اثر سوانح رانندگی در ساعات پایانی شب جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: به منظور ارتقای انضباط ترافیکی، این طرح ویژه از ۲۰ مهر به مدت سه ماه در بلوار وکیل آباد اجرا و با رانندگان متخلف به صورت جدی برخورد می‌شود.

 

اکران های شهری با محتوای انضباط ترافیکی

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: طرح های آموزشی با هدف ارتقای فرهنگ احترام به قانون و همچنین اطلاع رسانی اجرای طرح ارتقای انضباط ترافیکی تهیه و در بلوار وکیل آباد اکران شده است.

یوسف اسماعیل زاده افزود: برای موفقت این طرح باید در زمینه اطلاع رسانی همکاری لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اکران های شهری با هدف افزایش آگاهی شهروندان و حساس سازی آنها صورت می گیرد، پارسال در اکران های شهری موضوع عابر پیاده و رعایت حقوق عابران به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته بود.

 

۲۰۲ نفر تا به امروز بر اثر تصادف در مشهد فوت کردند

رئیس پلیس راهور مشهد نیز در ادامه این نشست بیان کرد: امروز دیگر نمی‌توان با روش‌های سخت‌افزاری به کاهش تصادفات کمکی کرد و باید با روش‌های جدید به سمت تغییر رفتار رانندگان حرکت کنیم.

سرهنگ عباس عابدینی گفت: تا امروز ۲۰۲ نفر در مشهد بر اثر تصادفات فوت شدند و در شش ماه ابتدایی سال این عدد برابر با ۱۸۳ نفر بوده است. ۴۹.۶ درصد از متوفیان عابر پیاده بودند. یکی از دلایل تصادفات درون شهر حضور کامیون‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در این موضوع مطالبه‌گر باشند گفت: قشر ۱۶ تا ۲۵ ساله قشر آسیب‌پذیر تصادفات هستند. در این خصوص عدم درک خطر را در بین خانواده‌ها به شدت می‌بینیم. برای مثال به استفاده از کلاه ایمنی در هنگام موتورسواری تاکید نمی‌کنند و این مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

عابدینی افزود: عدم توجه به جلو عامل بیش از ۳۸ درصد تصادفات در مشهد است که علت اصلی آن نیز استفاده از تلفن همراه است.

وی در پایان تاکید کرد: متأسفانه برای رانندگان پرخطر قوانین بازدارنده وجود ندارد. افسار پلیس قوانین است و قوانین امروز حداقل بازدارندگی را دارند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.