×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
پرداخت ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه برای نگهداری معلولین
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، مسعود فیروزی در نشست خبری روز جهانی معلولان که در جریان بازدید اصحاب رسانه از آسایشگاه شهید فیاض بخش مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امسال شعار روز جهانی معلولان “باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیای دسترس‌پذیر” بوده که حاکی از حق دسترس‌پذیری برای معلولان و افراد کم‌توان است.

فیروزی اضافه کرد: امروزه برخی کشور‌ها از معدل جهانی ارائه خدمات به افراد ناتوان و کم‌توان جلوتر و برخی عقب‌تر هستند؛ اما در واقع جهان همچنان برای معلولان مناسب نیست.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰میلیون فرد معلول در جهان هستند، اما افراد کم‌توان و ناتوان که عمدتاً سالمندان را شامل می‌شود نیز به جرگه کسانی که در تعریف جهانی “عدم کارایی” دارند، می‌پیوندند؛ بنابراین آمار‌های جهانی حاکی از وجود ۱۲ تا ۱۵درصد افراد کم‌توان در کل جهان است.

فیروزی به افزایش مستمری‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در دولت فعلی و طی دو سال گذشته، نزدیک به ۶۰درصد افزایش مستمری را شاهد بوده‌ایم و اکنون در شرایطی هستیم که در خراسان رضوی یک نفر معلول پشت نوبت دریافت مستمری نداریم.

وی ادامه داد: در برخی موارد قانون حمایت از معلولان، نیازمند بازنگری هستیم تا شرایط به واقعیت ما نزدیک باشد.

فیروزی تصریح کرد: به طور مثال، ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است و همه ما دوست داریم بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا بتوانیم قانون را کامل اجرا کنیم.

وی به اعداد و ارقام پرداختی در حوزه مستمری‌ها در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی در سراسر استان هستند که از ۶ هزار و ۶۴۶ نفر نگهداری می‌کنند و ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه آن‌هاست. در قسمت ارائه خدمات در منزل، ۸۲۰ میلیون تومان در ماه پرداخت می‌کنیم. مراکز روزانه غیردولتی نگهداری از معلولان با ظرفیت پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، ماهانه ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قسمت کمک هزینه‌های لوازم بهداشتی، ماهانه ۷ میلیارد تومان برای ۱۱ هزار و ۷۱۶ معلول بسترگرا هزینه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به مسئله سالمندی در ایران اشاره کرد و گفت: نرخ سالمندی در جهان ۱۲.۵درصد و در ایران ۹.۵درصد است که اکنون رقم بالایی نیست. اما با توجه به سنین کنونی جامعه رو به افزایش خواهد بود.

فیروزی یادآور شد: بالاترین نرخ‌های سالمندی جهان مربوط به ژاپن و کشور‌های اتحادیه اروپا با ۱۶درصد است و این در حالی است که این کشور‌ها توسعه یافته به حساب می‌آیند. اما چرا سالمندان آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوند؟

وی ادامه داد: سالمندی پویا باید در جامعه نهادینه شود تا مثلاً جوانی که اکنون ۳۲ساله است در سال ۱۴۳۰ که ۶۲ ساله می‌شود دچار آسیب‌های سلامتی و اقتصادی نباشد.

فیروزی عنوان کرد: در خراسان رضوی اکنون چهار خانه سالمندی مستقل با ظرفیت ۱۰ نفر راه‌اندازی شده است که ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان یارانه و آذوقه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

فیروزی به خدماتی که معلولان مجهول الهویه دریافت می‌کنند اشاره کزد و توضیح داد: در حال حاضر، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از معلولان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی ما مجهول الهویه هستند و چیزی در حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: معلولان رها شده و مجهول الهویه عمدتا نوزاد هستند. با این حال نوزادان بدو تولد تا زیر ۳ سال که پیدا می‌شوند، تحویل شیرخوارگاه حاکمیتی علی اصغر (ع) یا مرکز نگهداری از نوزادان معلول شهید فیاض بخش مشهد می‌شوند و با حکم قضایی، شناسنامه دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به راه اندازی اولین “قرارگاه دسترس پذیری” در کشور پرداخت و گفت: برای نخستین بار در کشور و به کوشش استاندار خراسان رضوی، قرارگاه دسترس پذیری تشکیل شد که هدف آن، ساختن فضایی بهتر برای زیست معلولان و افراد کم توان می‌باشد.

فیروزی ادامه داد: سند تحول عمرانی خراسان رضوی با ۱۱ بند، یکی از دستاورد‌های خراسان رضوی است که برای اولین بار، دستور دسترس پذیری اماکن مختلف عمومی و دولتی در آن قید شده است.

وی تاکید کرد: بنا به همین دستور، ۷ شهرستان بزرگ یا پر چمعیت مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و تربت جام باید مراتب دسترس پذیری را برای حدود ۳هزار موقعیت ساختمانی، معابر و… برای افراد کم توان و ناتوان دسترس پذیر کنند.

فیروزی اضافه کرد: دستور آقای استاندار این است که این موقعیت‌ها تا روز جهانی معلولان سال ۱۴۰۳ مناسب سازی شود و امیدواریم این امر با مشارکت همه دستگاه‌های متولی محقق شود.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست خبرنگاران از بخش های مختلف موسسه خیریه شهیدفیاض بخش که با بیش از ۵۸۰ مددجوی مقیم و ۱۲۰۰ مدد جو خارج از مرکز، بزرگترین مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان جسمی حرکتی کشور است، بازدید داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.