×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خاک کشاورزی بر اثر بی‌توجهی دچار چالش شده است

به گزارش توس اکو؛ مسعود نجف نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه همایش روز جهانی خاک در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیقات در بخش کشاورزی، گفت: ۲۵ آذر ماه روز پژوهش است و سال پژوهشی از آذر هر سال شروع می‌شود. امسال ما در نمایشگاه پژوهش استان که در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد از ۹ تا ۱۲ آذر برگزار شد، حضور فعال داشتیم و بازدیدکنندگان شاهد دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز بودند.
وی در خصوص دستاوردهای مرکز در یکساله پژوهشی عنوان کرد: سیمای وضعیت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی خراسان رضوی، تهیه شد. گسترده این حوزه ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که مورد مطالعه قرار گرفت. با تهیه این گزارش و اطلاع رسانی به مدیران در سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش عملکرد و در نهایت ارتقاء سلامت مصرف کننده نهایی را خواهیم داشت.
ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اتفاق دوم که به دنبال توسعه آن هستیم، توجه به محصولات گلخانه‌ای است. بازار مصرف این محصولات بازارهای بین‌المللی هستند. ما درختان میوه را به داخل گلخانه‌ می‌بریم، این طرح برای تعداد متقاضیان گلخانه‌ای توضیح داده شد. امروز ۴۳ هکتار در کشور ظرفیت طرح را داریم که می‌تواند تا هزار هکتار افزایش یابد. مزیت این طرح کاهش مصرف آب و تولید خارج از فصل میوه است و هم اکنون در چند گلخانه در خراسان رضوی کشت انگور انجام شده است.
نجفی اظهار کرد: در حوزه دام، تهیه خوراک مخلوط کامل تخمیری دام است، که طی ۳ تا ۴ هفته این خوراک در یک بسته بندی تخمیر و آماده مصرف دام می‌شود. این فرایند باعث کاهش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز، کاهش ضریب غذایی تبدیل به گوشت از ۵۰ به ۵ و افزایش سرعت رشد دام سبک از ۲۰۰ گرم در روز به ۳۵۰ گرم در روز است. همچنین دسترسی عشایر و دامداران در مناطق کم برخوردار به علوفه است.
وی بیان داشت: یکی دیگر از دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی کشت نشاء چغندر قند بود که به جای بذر از نشاء استفاده می‌شود. این کار باعث توسعه ۲۰۰ هکتار و ۷۵ تن می‌گردد. دستاورد ابن طرح حفظ منابع آبی با کاهش ۳۰ درصد، کاهش ۲۰ درصد هزینه تولید و افزایش ۲۰ درصد عملکرد است.
نجف نجفی در خصوص روز جهانی خاک نیز بیان کرد: روز ۱۴ آذر روز جهانی خاک است. انسان دو منبع آب و خاک را برای زندگی نیاز دارد. وضعیت خاک بر اثر بی‌توجهی دچار چالش شده است. ما در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی حرکتی را شروع کرده‌ایم با عنوان درمان و بهسازی خاک که اگر مسئولین حمایت کنند، نتایج مثبت آن را در استان خواهیم دید.
پیمان کشاورز، دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی و مجری طرح درمان و بهسازی خاک نیز در این نشست گفت: به خاک بی توجهی شده  و خاک در کشور مریض است، برای تولید غذا، خاک به مثابه مادر، آب پدر و گیاه فرزند است. توجه به گیاه شده اما از پدر و مادر او غافل شده ایم.
وی افزود: مشکل شور شدن، فقر مواد آلی، فرسایش خاک و مجموعه این عوامل وضعیت خاک را دچار مشکل کرده است. همانگونه که در خصوص آب نیز مشکل داریم. ما برای درمان خاک باید این مشکلات را اصلاح کنیم. خاک موجود زنده است و برای احیای آن باید از واژه درمان خاک استفاده گردد. درمان خاک یک رویکرد همه جانبه است. نوع کشت و سیستم کشاورزی در پروسه درمان خاک باید قرار بگیرد.
کشاورز تاکید کرد: این طرح باید از مناطق حاشیه‌ای که مشکل بیشتری در خاک دارند، با رویکرد کیفیت خاک شروع شود. این کارها بصورت مجزا در وزارت کشاورزی انجام می‌شود اما باید زیر یک چتر درآید تا درمان صورت بگیرد. مشکل الان ما نگرش است، این تغییر نگرش باید از بدنه کشاورزی و کارشناسان شروع و به سمت مسئولین تسری پیدا نماید.
دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی خبر داد: ۷۰ درصد خاک استان زیر نرم است. ۴۰ درصد پتاسیم، ۹۰ درصد کود آلی، ۹۰ درصد آهن و روی خاک استان از اشل عقب و ۳۵ درصد اراضی کشاورزی شور و قلیایی است. یکی از الزامات طرح درمان خاک، همه جانبه بودن و نگاه به عملکرد است. آنچه توجه نمی‌شود آب و خاک است، هر چند در چند ساله اخیر برنامه‌های در خصوص آب انجام گرفته اما خاک مغفول مانده است.
مهدی زنگی آبادی، رئیس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: کند بودن علائم موجود باعث می‌شود، کمتر به آن توجه کنیم. امروز جمع شده‌ایم که اعلام کنیم زنگ خطر به صدا در آمده است. دنبال آن هستیم ابن تغییر نگرش را اول در متخصصین و بعد در بهره‌برداران تبیین نمائیم.
وی با بیان اینکه؛ این اتفاق حاصل ۵۰ سال مدیریت ما بر خاک بوده است، اظهار کرد: می‌خواهیم نهضت درمان خاک شروع شود و نگاه‌ها به سمت خاک معطوف کنیم. خاک را موجود زنده ببینیم و بعد تمام افراد کنار هم قرار بگیرند و از کارهای جزیره‌ای اجتناب نمائیم، تا بهترین عملکرد برای سلامت خاک و پایندگی تولید محصول، تامین شود.
لازم به توضیح است مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با حضور دکتر بازرگان رییس انجمن خاک علوم ایران، دکتر قنبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ، حجت الاسلام والمسلمین احمدی پناه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و جمعی از مسئولین استانی در سالن شهید هاشمی نژاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی با شعار  خاک و آب، منشاء زندگی برگزار گردید و در بخشی از مراسم از خادمان خاک تقدیر شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.