×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
وصول بیش از ۱۴هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱

به گزارش توس اکو و به نقل از خراسان رضوی، طی دو دهه گذشته همواره میزان تحقق درآمدهای مالیاتی دولت در استان حدود ۹۰ درصد بوده است. از یک سو متولیان امور اقتصادی استان و فعالان بخش خصوصی به همان نسبت به میزان درآمد مالیاتی تعیین‌شده برای استان معترض بوده‌اند و از سوی دیگر در یک دهه گذشته بسیاری از منابع درآمدی استان مانند صندوق‌های مالی جمع‌آوری شدند و این مسئله فشار را بر مؤدیان بیشتر کرده است و این‌یکی از دلایل محقق نشدن درآمدهای مالیاتی بود. با شروع بحران کرونا و رکود کسب‌وکار شدیدترین ضربه را اقتصاد خراسان رضوی متحمل شد زیرا نیمی از اقتصاد استان در حوزه خدمات است و اقتصاد حوزه خدمات استان وابستگی کامل به زائر و گردشگر دارد که به دلیل بحران کرونا بسیاری از حوزه های خدماتی زائر و گردشگر محور استان مانند بازار و هتل و رستوران متضرر شدند که این معضل منجر به کاهش درآمد این حوزه و درنتیجه تحقق نیافتن درآمد مالیاتی در استان شد. اما در همین اثنا نوسانات ارزی و تورم بالای ۵۰ درصد اگرچه به ضرر مصرف‌کنندگان بود ولی افزایش قیمت‌ها برابر با افزایش درآمدهای دولت در حوزه مالیات بر ارزش‌افزوده و امثال آن شده بود.به همین دلیل است که بعد از اتمام بحران کرونا در سال ۱۴۰۰ میزان تحقق درآمدهای مالیاتی نیز قابل‌تأمل شده بود.
آن‌طور که مدبر نیا مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ میزان تحقق درآمدهای مالیاتی استان ۳۲۰ میلیارد تومان بیشتر از آن چه به استان ابلاغ‌شده بود، عملیاتی شد یعنی ۱۰۳ درصد برنامه ابلاغی سازمان امور مالیاتی، فعالان اقتصادی استان به خزانه دولت مالیات واریز کرده‌اند. در خور ذکر است درصد تحقق درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته ۱۰۳ درصد بوده است .

رشد ۱۰۳ درصدی واریزی به‌حساب شهرداری‌ها و حوزه فرمانداری‌ها
با رشد درآمدهای دولت از محل مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها از محل درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر شد. مدیرکل امور مالیاتی استان می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان عوارض به‌حساب شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان واریزشده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۳ درصدی داشته است.

مالیات ۴۶۰۰ میلیاردی از محل بازگشت پرونده‌ها به استان
وی بابیان این که ۹۵ درصد درآمدهای دولت در استان از طریق مالیات ستانی تأمین می‌شود، به بازگشت پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها به استان محل فعالیت اصلی خود و سهم استان از مالیات و عوارض فعالیت شرکت‌های بزرگ اشاره می کند و می افزاید: در طول سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۶۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل بازگشت پرونده مالیاتی شرکت‌ها و عوارض سهم استان از فعالیت شرکت‌های ملی برای خراسان رضوی ثبت‌شده که ۳ هزار و ۵۵ میلیارد تومان آن مربوط به بازگشت پرونده‌ها به استان و بقیه عوارض سهم استان از شرکت‌های ملی است.

مالیات ۳۴ میلیاردی خودروهای لوکس
مدیرکل امور مالیاتی استان درباره درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس نیز می‌گوید: از محل مالیات بر خودروهای لوکس در سال گذشته پرونده‌هایی به ارزش بیش از ۶۲ میلیارد تومان تشکیل و از این میزان ۳۴ میلیارد وصول شد و بقیه در مراحل رسیدگی و دادرسی هستند.

کتمان درآمد ۷ هزارمیلیاردی
مدبرنیا درباره حجم فرارهای مالیاتی در استان نیز می‌گوید: بحث فرارهای مالیاتی و مراحل رسیدگی به آن فرایند زمان بری است اما در خصوص اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات در سال گذشته ۹۰ پرونده بازرسی شد که از این تعداد برای ۷۰ پرونده قرار رسیدگی صادرشده است. ارزش کتمان درآمد مربوط به این ۷۰ پرونده بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بوده که در مراحل دادرسی است.
مدیرکل امور مالیاتی استان درباره میزان درآمد مالیاتی ابلاغی استان در سال ۱۴۰۲ نیز می‌گوید: هنوز مجموع درآمد مالیاتی به استان ابلاغ نشده است اما برای فروردین‌ سهم استان معادل ۱۲۵۸ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیداکرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.