×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
وجود بیش از ۷ هزار تعاونی فعال در استان

به گزارش توس اکو، محمدامین بابایی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر خراسان رضوی که ۴ آذرماه در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: تعاونی‌ها در واقع همانند نخ تسبیح هستند که در پنج محور اقتصادی مقاومتی نقش ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد تعاون مردمی بودن آن است، افزود: در سند تحول سالی دو درصد بخش تعاون در اقتصاد کشور باید نقش داشته باشد و آن مستلزم این است که مردم پای کار باشند و در تعاون نقش بازی کنند که اگر این اتفاق بیافتد این نقش بیشتر و پر رنگ‌تر هم خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: ما در استان ۷ هزار و ۶۴۸ تعاونی فعال داریم و امیدواریم ۱۵ هزار که در سامانه ثبت شده اند هم پای کار بیایند و در سند تحولی که در بخش اقتصاد داریم این انگیزه ایجاد و به آن‌ها کمک کند در این مسیر گام بردارند.

وی ادامه داد: بابد کمک کنیم حال و روز تعاون در سال‌های پیش‌رو خوب شود زیرا این بخش می‌تواند گره‌گشای بخش اقتصا‌دی و تعاونی باشد.

بابایی با بیان اینکه تعاون تنها به تولید ثروت نگاه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: عدالت در بخش تعاون باعث می‌شود انباشت سرمایه در این بخش اتفاق بیفتد. همچنین مرکز نوآوری بخش تعاون را امسال افتتاح کردیم تا شاهد نوآوری در این بخش باشیم.

سند توسعه تعاون بعد از ۱۰سال تصویب شد

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: بخش تعاونی بخش مردمی است و مردم باید ایفای نقش کنند. اگر همه دست به دست هم بدهیم ما امروز مشکلات اقتصادی این چنین نداریم قطعا این بخش مهم که سهم ۲۵ درصدی اقتصاد در آن دیده شد میتواند کار‌های ماندگارتری انجام دهد.

به گفته هادی ابوی، سند توسعه تعاون بالاخره بعد از ۱۰سال تصویب شد و بیش از ۸۰ تکلیف برای بخش دولتی مشخص شده است، تمام تلاش ما بر این بوده مشکلات این بخش حل کنیم که مسلما از راه آموزش این بخش اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در توزیع عادلانه کالا، اتاق وظایفی برای آن موظف شد و توانستیم از ظرفیت تعاونی‌ها برای توزیع کالای استفاده کنیم. در بخش داوری هم قوه قضاییه وظایفی به ما محول کرد و ۱۶ داور و وکیل خبره با ما همکاری می‌کنند در همین راستا بخش مشاوره اتاق هم راه افتاد.

ابوی در پایان گفت: چند کمیسیون‌ را در این در بخش راه اندازی کردیم که کمک بزرگی در حوزه مسکن در این حیث صورت گرفته است. بخش تعاون نقش ریل گذاری دارد که از ظرفیت‌های موجود برای رشد تعاون استفاده کند. بر این اساس قراردادی که با اداره کار بسته شد و سالن تلاش این اداره را برای آموزش استفاده خواهیم کرد.

 

تعاون باید یه فرهنگ تبدیل شود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در این همایش گفت: در کشور، موضوع تعاون در قانون اساسی به صورت جدی به آن توجه شده که به عنوان یک ظرفیت اساسی برای حل مسائل کشور و‌ راه حلی برای تمامی اقدامات ‌گسترده ای که کشور بر آن می تواند استوار باشد را داریم. متاسفانه هم ما مسئولین ظرفیت تعاون را جدی نگرفتیم و هم مردم از ظرفیت تعاون برای برون رفت از مشکلات استفاده نکرده اند. اگرچه حمایت های متعددی در بخش تعاون مصوب شد، اما ما ظرفیت های زیادی داریم ‌که از بخش تعاون باید استفاده شود.

به گفته نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: ما امروز در فرمایشات مقام معظم رهبری هم تاکید بر این داریم که سرمایه های خرد می تواند به عنوان یکی از مسیرهای برون رفت از مشکلات پیشرو در حوزه سرمایه گذاری باشد. نمی‌توان امروز گفت ظرفیت تعاون یک ظرفیت دو پهلو است و در کنار محاسن آن معایبی هم دارد. هم نگاه قانون گذار و هم ظرفیت تعاون، ظرفیت بالایی است که می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

وی افزود: ما در هر استانی شورای عالی به ریاست استاندار داریم و این درخواست داریم که این جلسه باید به ریاست استاندار برگزار شود تا نتیجه آن در استفاده ظرفیت های تعاون در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال دیده شود. اعلام امادگی داریم اگر نیاز به بحث های قانون گذاری باشد قانون پای کار است.

وی با تاکید بر اینکه تعاون یک ظرفیت بی بدلیل است اضافه کرد: عبور از بخش دولتی و حرکت به سمت خصوصی سازی یکی از راه های آن استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و بخش تعاونی است.

پژمانفر با بیان اینکه روحیه کار تعاونی را در مردم کم داریم افزود: دربخش های مختلفی سرمایه‌هایی که نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته و این انرژی و سرمایه در مسیر هرز قرار می‌گیرد باید به آن توجه شود. امروز نمی‌توانیم تمام مسائل را با حمایت پیش ببریم. و راه آن هم استفاده از ظرفیت های سرمایه ای است.

وی افزود: به عنوان نمونه اراضی کشاورزی ما به دلیل قانون ارث در حال از بین رفتن است و این برخلاف توجیه اقتصادی و کشاورزی است. در حوزه صنعت هم به این مشکلات است.

مسئولین و مردم باید همگام شوند تا تعاون به عنوان یک فرهنگ تبدیل شود. امروز صنایع کوچک نمی‌توانند در مقابل قول های صنعتی دنیا دوام بیاورد. کار تعاونی در سراسر دنیا هم جواب خود را گرفته است. باید فرهنگ سازی در تعاون را از مدارس شروع کنیم تا نتیجه آن در جامعه دیده شود.

لازم به ذکر است در این مراسم از ۱۰ تعاونی برتر خراسان رضوی تجلیل شد که ۲ تعاونی از این تعداد تعاونی های برتر کشور بودند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.